Ska bygga i ett berg , så utan att kasta upp en ram o gjuta en platta hur kan jag fästa nedre bjälklagret direkt i berget?jag vill detatt det ska stå i några hundra år.
Vad är hållbarast vid extrema väderförhållanden? Sten eller timmerhus?
Är det någon specifik sten sort som är hållbarare än andra? Vilket murbruk är det mest solida på marknaden? Jag vill bygga något som kommer stå sig som jag inte kommer behöva lappa vart 5e eller 15e år.
 
Magnus E K
Försök få tag i byggföretaget som byggde detta och fråga vilka material och byggmetoder de använde:

neuschwanstein-castle.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
term och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
En mycket bra grund, stooora granitblock och kalkbruk, tror jag på. :)

Dyrt bygge, dyr uppvärmning, men det står sig länge.
 
  • Gilla
johnmcoy
  • Laddar…
  • Gilla
johnmcoy
  • Laddar…
T
J johnmcoy skrev:
Ska bygga i ett berg , så utan att kasta upp en ram o gjuta en platta hur kan jag fästa nedre bjälklagret direkt i berget?jag vill detatt det ska stå i några hundra år.
Vad är hållbarast vid extrema väderförhållanden? Sten eller timmerhus?
Är det någon specifik sten sort som är hållbarare än andra? Vilket murbruk är det mest solida på marknaden? Jag vill bygga något som kommer stå sig som jag inte kommer behöva lappa vart 5e eller 15e år.
Sten finns från stenåldern så den håller längst.
Förankra mot berget, inte bara med bruk utan dubb och förankring. som bropelare och övrigt som hamnar på berg.
 
  • Gilla
johnmcoy
  • Laddar…
Jag jobbar i ett slott, byggt med tegel och puts.
Har stått i ett par hundra år.:)
 
  • Gilla
johnmcoy
  • Laddar…
Charl1e Charl1e skrev:
Jag jobbar i ett slott, byggt med tegel och puts.
Har stått i ett par hundra år.:)
Jo det står men TS frågade efter grundmaterial och då är tegel helt uteslutet. Jobbar också i slott och koja men verkar ha bättre koll.
Granitblock är bra. Uppåt i huset kan man använda kalkbruk. Tar upp viss rörelse utan att spricka.
Går det att få se någon bild?
 
Då det är norröver så är matrial tillgången fjällkedjor och halvsura björkar, har börjat med en model och överväger att använda sten från berget. Just en 800 år gammal kalkbruks blandning den som ska brännas och sedan smulas ner igen är ingen lek, jag är rätt besviken på cement och murbruket idag, ska försöka hålla hela bygget så traditionellt som möjligt med så mycket kringliggande resurser som möjligt. Har tillgång till ett mindre sågverk, så kan formge o ta ut takbalkar och formar till gjutningen själv. Vad tror ni om att armera sex punkter rakt upp i en droppformad konstruktion? Behöver jag förankra mer än hörn och mitten? Vilken takform hade gjort sig bäst 500 kom om norr om polcirkeln?
Har också tänkt rostfritt utåt som täckpanel, kommer spegla av omgivningen fint o ge ett bra kamouflage
 
500 km norr om polcirkeln? Är det i Norge eller Finland? Kust eller fjäll?
 
useless useless skrev:
500 km norr om polcirkeln? Är det i Norge eller Finland? Kust eller fjäll?
Norge 3 mil utanför vadsö mitt i fjället
 
FreQa FreQa skrev:
Jo det står men TS frågade efter grundmaterial och då är tegel helt uteslutet. Jobbar också i slott och koja men verkar ha bättre koll.
Granitblock är bra. Uppåt i huset kan man använda kalkbruk. Tar upp viss rörelse utan att spricka.
Går det att få se någon bild?
FreQa FreQa skrev:
Jo det står men TS frågade efter grundmaterial och då är tegel helt uteslutet. Jobbar också i slott och koja men verkar ha bättre koll.
Granitblock är bra. Uppåt i huset kan man använda kalkbruk. Tar upp viss rörelse utan att spricka.
Går det att få se någon bild?
Jag har ett sten block på 10 m långt och 6 meter bred. Så tänkte använda den som grund, då huset ska vara format som en droppe, som följer väder och fjällsida, får så sätt huset aerodynamiskt format så det klyver vind frånoch snöstormar, tak konstruktion har jag tittat på gamla vikings hus, två meter snö, kräver rätt vass lutning på taket och att det sträcker sig bort från dörr o fönster.
Har tidigare byggt eget vattensystem samlade regn och smältvatten i rännorna jag lagrade i två tusen liters tankar.
Jag vill va så off-grid som möjligt, så elen blir ett gammalt diesel aggregat jag har ståendes.
 
  • 3D-modell av ett droppeformat hus med vass taklutning designat för att stå emot snö och vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
thomas33 thomas33 skrev:
Det närmsta du kan komma vad det beträffar byggteknik är slottet Guedelon. Där har volontärer och forskare byggt ett autentisk 1300-talsslott, enbart utifrån de tekniker och det material som fanns tillgängliga vid den tidpunkten.
[länk]
Gick för några år sedan en tv-serie om bygget, men jag hittar den inte nu.
Det var häftigt. Vilket jobb.
 
En igloo av snö mot en klarblå himmel på en solig dag.
 
J johnmcoy skrev:
Ska bygga i ett berg , så utan att kasta upp en ram o gjuta en platta hur kan jag fästa nedre bjälklagret direkt i berget?jag vill detatt det ska stå i några hundra år.
Varför inte bara spränga en grotta in i berget?
 
Redigerat:
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte bara spränga en grotta in i berget?
Polisen ogillar när vi leker med dynamit här uppe, men annars bra förslag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.