8
Flyttade in i huset vi köpt i Maj och har funderat lite på krypgrunden, förra ägaren har gjort följande.

# Isolerat ytter balkarna.

# Grävt ut hela krypgrunden lagt ner dräneringsrör som går till DVbrunn utanför huset, sand ovanpå rören och plast ovan på det dock inte bit upp på ytterbalkarna (Ska göras av mig)

# Tätat ALLA ventiler till krypgrunden

# Installerat en frånluftfläkt i krypgrunden som ska? skapa undertryck i bostaden, suger alltså luften från KG och skickar den ut.

Sanden under plasten är inte fuktig och finns ingen kondens under plasten heller.

Har dock läst lite och verkar ju vara en ganska dålig lösning som kan skapa problem i framtiden?
Den låter ganska mycket också, vibrationerna leds upp i huset.

Har en hygrometer i grunden och är fläkten på varierar RF mellan 60-70% & +18 under dagen/natten medans om den är avstäng så ligger den stadigt på ca 67% +15 hela dagen/natten. Detta gäller för Augusti.

Funderar därför om jag skall ta bort fläkten och installera en Woods TDR-36 som bara arbetar OM det behövs och vad har läst mig till och vad hygrometern visar verkar ju det inte vara speciellt mycket?

Just nu går ju fläkten dygnet runt året runt, är en sådan som sitter monterad http://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Fl%C3%A4ktar-f%C3%B6r-kanalanslutning/Kanalfl%C3%A4kt-rund/K160XL

Det finns ingen påväxt eller lukt som jag känner iaf, anticimex kunde inte heller se eller mäta något dåligt varken på förrbesiktningen eller på en senare besiktning.

Är det någon fara i att ventilerna är tätade och jag inte har fläkten igång och ingen avfuktare ännu installerad? Plasten skall givetvis fixa upp på balkarna så jag inte står och försöker avfukta hela världen :p

Vad tror/tycker ni?

En fråga innan du börjar är väl att undersöka varför du har en fläkt där som genererar ett undertryck. Radonsanering eller att hindra att dålig luft letar sig upp är väl de två mest uppenbara tankarna. Om du skriver att det inte luktar något där nere så är väl frågan om det är radon eller något ytterligare? Oavsett så borde du väl ordna så (kanal?)fläkten inte genererar ljud i upp i fastigheten. Bättre fläkt eller bättre upphängning alternativt en ljuddämpad låda för den. Lösningen beror på vad för fläkt du har

Att annars ha tätat alla ventiler och rulla ut plast är väl så mycket standardlösning som det blir idag. Torrt och fint nu är likaså strålande i tider där många ventilerade krypgrunder dryper av fukt. Om tom Anticimex säger att de inte hittar något dåligt låter det som du har en superbra krypgrund ;)

8
Fläkten installerades pga lite jordlukt, då gjorde även övriga grejer eftersom det är som du säger standard åtgärder för krypgrund.

Kan tilläga att grunden nu är ca 90cm hög, innan den grävdes ut och massvis med jordmaterial togs bort och endel ersattes med sand, så var det så man endast kunde åla sig runt, nu kan man ju hukkrypa.

Glömde även att det är dränerat runt huset och allt regnvatten från taket leds direkt till DV-brunnen.

Jag är tveksam om fläkten ljud kommer minskas så pass att det inte blir störande genom ny montering. Inte bara vibrationer utan även ett högt sugande ljud när den är påslagen.

Energiförbrukning borde bli lägre med en avfuktare som bara används när den behövs och i stort sett helt av under vintertid, jämfört med konstant drift på fläkten. Vill jag tro iaf. Eller är jag ute och cyklar?

Att tänka på är att om du kör en avfuktare så kanske den inte behöver vara igång på vintern men samtidigt har du då ofta maximalt undertryck i huset. Har du en tidigare problematik med jordlukt pga luft som stigit kan det kanske inte skada att ha ett lägre tryck i krypgrunden även den torra säsongen. Oavsett detta så tror du avfuktaren behövs? En avfuktare är ju ofta rätt energislukande jämfört med en snål kanalfläkt även om du kör kanalfläkten konstant.

En bra kanalfläkt (ev kombinerat med en Tyristor) rätt installerad ska annars inte gå att höra genom ett golvbjälklag förutsatt att det är normaltjockt och normalisolerat. Lite nyfiken på vad det sugande ljudet kommer från dock

8
Kan iaf vara fel typ av flex slang fläkten suger genom som skapar endel av ljudet. Kanske ändå ska kolla om det går att montera fläkten så den inte sitter monterad statiskt mot huset och därmed skickar vibrationerna vidare.

Men finns ju skrivet på endel ställen att undertryck ventilation genom krypgrund inte är så bra pga ute luften sugs in i huset och ner genom bjälklaget och fukt kan då fastna i bjälklaget.
Stämmer det?

Mitt första hus, så är nybörjare på vad man bör göra och inte göra.

8
Om jag behåller fläkten vad tror ni om att montera denna mellan röret ut och fläkten för att minimera ljudvibrationerna upp i väggen/golvet http://www.ventur.se/se/products/product/211 ?

Men hur löser jag upphängning av fläkten på ett ljudlöst sätt? Nu sitter den bara i själva röret som går ut genom väggen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.