174 läst · 1 svar
174 läst
1 svar
Vad menas med slät vägg vid tapetsering?
För 15 år sedan målade jag väggarna med en färg som hette ”Helmatt”. Resultat var en sandpappersliknande känsla, men fantastisk fin i sin växling mellan olika ljus.
Nu tänker jag att det är dags för att förnya lite, vill då tapetsera på denna vägg.
Eftersom jag bara tapetserat på ”vanliga” väggar, så undrar jag vad som menas med slät vägg.
Kan man tapetsera på en vägg med sandpappersstruktur utan att bredspackla?
Oroar mig inte för att strukturen syns igenom utan vidhäftningsförmågan. Är lite sugen på tapet som är förlimmad, så känns viktigt att vara säker på att den sitter kvar.
Nu tänker jag att det är dags för att förnya lite, vill då tapetsera på denna vägg.
Eftersom jag bara tapetserat på ”vanliga” väggar, så undrar jag vad som menas med slät vägg.
Kan man tapetsera på en vägg med sandpappersstruktur utan att bredspackla?
Oroar mig inte för att strukturen syns igenom utan vidhäftningsförmågan. Är lite sugen på tapet som är förlimmad, så känns viktigt att vara säker på att den sitter kvar.
Om det är vanlig helmatt färg skulle jag limma direkt på den.Onja skrev:
En slät vägg. Ja vad menas med slät? Tycker du väggen var slät precis innan du målade den? Då skulle jag säga att den nu är en målad slät vägg. Alltså slät.Onja skrev:
Man menar oftast att större ojämnheter inte får finnas. Hur stora ojämnheter som tolereras bör den som anger "slät" oxo kunna specificera i mer detalj.
Det bästa är nog att testa. Be att få en provbit och kolla om det fungerar. Vilket jag tror det gör.Onja skrev:
Man kan naturligtvis ställa frågan till tapettillverkaren eller den som säljer den. De borde veta. Men testar man själv vet man att man vet. Det tycker jag är vettigast.
Liknande trådar
-
Vad kan man göra för att måla om dessa väggar så de blir släta?
Färg, Måla & Tapetsera -
Bästa sätt att gå från strukturtapet till släta väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få diffusionsöppna och hållbart släta väggar i källarrum?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur få diffusionsöppna och hållbart släta väggar i källarrum?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad ska göras för att göra väggen slät och jämn?
Färg, Måla & Tapetsera