Ska måla om i utvyggnad gjord på 40-talet tror jag. Vinhar haft fuktproblem och där de varit som störst har vi knackat ner skadad puts o putsat om. Men i resten av rummet är väggen intakt dock med en massa olika färglager.
Lagret längst ner är rosa och den färgen löser sig när den fuktas. Jag misstänker nån sorts kalkfärg.
Över den är det grön (plastfärg tror jag) från 70-talet.
Däröver har det varit väv o gul plastfärg från tidigt 90-tal. Väv och översta lager har vi fått bort.
Så vad ska vi nu måla över ny puts o all gammal färg med?
Vi blev av en färgaffär tipsade om att silikat fäster på allt men i nästa färgaffär så sa de att det inte fäster på kalkfärgen så vi blev rådda att knacka ner allt och putsa upp igen.
Vi baxnar redan inför tanken... finns det verkligen inget alternativ?
tacksam för tips
Lagret längst ner är rosa och den färgen löser sig när den fuktas. Jag misstänker nån sorts kalkfärg.
Över den är det grön (plastfärg tror jag) från 70-talet.
Däröver har det varit väv o gul plastfärg från tidigt 90-tal. Väv och översta lager har vi fått bort.
Så vad ska vi nu måla över ny puts o all gammal färg med?
Vi blev av en färgaffär tipsade om att silikat fäster på allt men i nästa färgaffär så sa de att det inte fäster på kalkfärgen så vi blev rådda att knacka ner allt och putsa upp igen.
Vi baxnar redan inför tanken... finns det verkligen inget alternativ?
tacksam för tips
Bästa svaret
Knacka ner putsen låter lite väl överarbetat. Som @Stefan N skriver så räcker det säkerligen att slipa ner färgen med en diamantslip. På närmsta hyrfirma har de säkert en FLEX eller liknande.
Därefter grundar ni med silikatprimer och målar med silikatfärg enligt färgtillverkarens instruktioner.
Skulle tro att ni inte bör måla innan den nya putsen är ca 3 månader gammal, men det står säkerligen också i instruktionerna för färgen.
Därefter grundar ni med silikatprimer och målar med silikatfärg enligt färgtillverkarens instruktioner.
Skulle tro att ni inte bör måla innan den nya putsen är ca 3 månader gammal, men det står säkerligen också i instruktionerna för färgen.
Tror ni att silikatprimern fäster på ursprungsfärgen, möjligen kalkfärg?
Jag brukar ringa till färgtillverkarnas kundtjänst och fråga vid oklarheter. Litar mer på den än personalen i färgbutiken när det är lite ovanligare frågeställningar.
Det kan vara lite av en chansning om det funkar eller inte när man inte med säkerhet vet vilken typ av färg som använts innan.
Det kan vara lite av en chansning om det funkar eller inte när man inte med säkerhet vet vilken typ av färg som använts innan.
Tack för alla bra svar!!
Hade ungefär samma fall i källare. Drygt 6 lager med färger och tapet på puts. Slipade ned med diamantslipskål, la ett jämnt lager tunnputs och målade efter 2 veckor med silikat. Blev kanon!
Det jag hade gjort annorlunda idag är att jag skulle hyrt en betongslip med dammsugare. Vinkelslip med diamantslipskål dammade som satan i #&$£¥¥. lycka till!
Det jag hade gjort annorlunda idag är att jag skulle hyrt en betongslip med dammsugare. Vinkelslip med diamantslipskål dammade som satan i #&$£¥¥. lycka till!