Ska måla om i utvyggnad gjord på 40-talet tror jag. Vinhar haft fuktproblem och där de varit som störst har vi knackat ner skadad puts o putsat om. Men i resten av rummet är väggen intakt dock med en massa olika färglager.

Lagret längst ner är rosa och den färgen löser sig när den fuktas. Jag misstänker nån sorts kalkfärg.
Över den är det grön (plastfärg tror jag) från 70-talet.
Däröver har det varit väv o gul plastfärg från tidigt 90-tal. Väv och översta lager har vi fått bort.

Så vad ska vi nu måla över ny puts o all gammal färg med?

Vi blev av en färgaffär tipsade om att silikat fäster på allt men i nästa färgaffär så sa de att det inte fäster på kalkfärgen så vi blev rådda att knacka ner allt och putsa upp igen.
Vi baxnar redan inför tanken... finns det verkligen inget alternativ?

tacksam för tips

• Vägg med flera lager av gammal avflagad färg i rosa och grönt på puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måla med spärrgrund(Alcro spärra är min favorit och bäst i klassen i min mening), slipa bort löst skit som släppt. Bredspackla upp väggen så den blir plan och fin. Måla sedan med valfri färg. Så hade jag gjort.

Hej @SkitOxe
Jag har läst mig till att bredspackling täpper igen. Vi har problem med fukt så vadhelst vi lägger på så måste det kunna ”andas” åtminstone där vi lyckats få bort plastfärgen. Så skulle din tanke (som låter underbar om den är genomförbar) funka?

Jag tolkade det som att fuktproblemet var löst? Om inte så bör man nog utreda det närmare. Om det fortsatt tränger in fukt så kommer det gå åt pipan förr eller senare alldeles oavsett vad ni väljer att göra med ytskiktet.

Skulle aldrig bredspacklat detta. Hade slipat ner all plast sen ett tunt lager puts och silikat på det. Ingen vits att hålla på att göra halvdant.

• Gilla
OTGI och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Knacka ner putsen låter lite väl överarbetat. Som @Stefan N skriver så räcker det säkerligen att slipa ner färgen med en diamantslip. På närmsta hyrfirma har de säkert en FLEX eller liknande.

Därefter grundar ni med silikatprimer och målar med silikatfärg enligt färgtillverkarens instruktioner.

Skulle tro att ni inte bör måla innan den nya putsen är ca 3 månader gammal, men det står säkerligen också i instruktionerna för färgen.

Tror ni att silikatprimern fäster på ursprungsfärgen, möjligen kalkfärg?

Jag brukar ringa till färgtillverkarnas kundtjänst och fråga vid oklarheter. Litar mer på den än personalen i färgbutiken när det är lite ovanligare frågeställningar.

Det kan vara lite av en chansning om det funkar eller inte när man inte med säkerhet vet vilken typ av färg som använts innan.

Tack för alla bra svar!!

Hade ungefär samma fall i källare. Drygt 6 lager med färger och tapet på puts. Slipade ned med diamantslipskål, la ett jämnt lager tunnputs och målade efter 2 veckor med silikat. Blev kanon!

Det jag hade gjort annorlunda idag är att jag skulle hyrt en betongslip med dammsugare. Vinkelslip med diamantslipskål dammade som satan i #&$£¥¥. lycka till!

• Gilla
Tovelainen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.