Jag är i färd med att renovera en trädgårds soffa med gjutjärnsgavlar.
Gavlarna kommer jag lämna in på blästring.
Firman erbjuder även målning till ett hyggligt pris.
Då är det 2-komp epoxifärg som erbjuds.

Vad är egentligen bäst? Linoljebaserad primer och linoljefärg eller moderna tvåkomponentfärger?
Tanken från början var att använda gammaldags god linoljefärg men nu velar jag.

En fördel med att låta firman måla är att färgen kommer på direkt efter blästring innan ny oxid har hunnit bildas.
Glansen har faktiskt mindre betydelse. Jag tycker det kan bli snyggt även med blank yta.
Men funkar modern färg i längden? Vilket alternativ kommer se bäst ut om 5 eller 10 år?

Gavlarna har klarat sig rätt bra i minst 70 år, men nu börjar det bli så tjocka färglager samt att en del mindre färgsläpp finns, så jag känner att det är dags att börja om från metallren yta nu.
 
Epoxifärg kommer fungera jättebra och ha ett långvarigt resultat förutsatt att förarbeterna är utförda rätt. Nackdelen med epoxin är dock att den gulnar rätt snabbt, ifall gulningen vill undvikas så kan epoxigrundfärg och polyuretan-ytfärg kombineras för ett slitstarkt resultat som ej gulnar så snabbt.
Dock så är skikttjocklekarna med detta system ganska tjocka så om gjutjärnsdelarna är "snirkliga" så kan ett tjockare färgskikt se fel ut på dem...

Själv har jag goda erfarenheter av linolja och linoljefärg på gjutjärn, om du vill se detta i praktiken så kolla in Gantelius Fönsterhantverk på Instagram, han målade nyligen upp fönsterbågar av gjutjärn med just linoljefärg!
 
Tack för svar!
Jag är ändå lite skeptisk mot att måla med epoxi och hur det står sig i längden. Kan tänka mig att underhållet blir bökigare, när första skadan uppstår och en brun prick dyker upp t.ex.
Jag ska grotta ner mig lite mer i linoljefärg tror jag!
Hur viktigt är det att vara snabbt på med primern efter blästring? Kan man stryka på tunt med linolja redan när jag hämtar gavlarna för att skydda ytan, eller försvårar jag fästet för primern då?
Jag tror inte att jag kan få verkstaden att måla med annat än epoxi. De använder nog helst det de alltid gör.
 
P Patrik Hazard skrev:
Tack för svar!
Jag är ändå lite skeptisk mot att måla med epoxi och hur det står sig i längden. Kan tänka mig att underhållet blir bökigare, när första skadan uppstår och en brun prick dyker upp t.ex.
Jag ska grotta ner mig lite mer i linoljefärg tror jag!
Hur viktigt är det att vara snabbt på med primern efter blästring? Kan man stryka på tunt med linolja redan när jag hämtar gavlarna för att skydda ytan, eller försvårar jag fästet för primern då?
Jag tror inte att jag kan få verkstaden att måla med annat än epoxi. De använder nog helst det de alltid gör.
Det finns förstås många olika kvalitéer av Epoxifärg, men den typen av färg används ju för att måla fartygsskrov och broar så den kommer garanterat klara av belastningarna som en trädgårdssoffa utsätts för.

En nyblästrad yta rostar ju väldigt snabbt av luftens fuktighet så det vore en bra idé att dra på linoljegrunden så fort som möjligt, den rödpigmenterade brukar ha bra rostskydd vad jag har förstått...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.