Hej!
Bor i lägenhet byggd på 70-talet med mekanisk ventilation. Tilluften som sitter i don bakom elementen luktar svagt sött eller nästan lite matos dygnet runt, mest luktar det i sovrummet. När någon granne lagar mat blir matoslukten ännu tydligare.

Har felanmält detta och väntar på att man ska kolla igenom ventilationen men vad kan det bero på och går det att åtgärda? Har någon annan haft liknande och blivit av med lukten?

Låter inte helt logiskt.

Det jag kan se framför mig är att någon eller flera anslutit spisfläktar felaktigt till en gemensam kanal som skapar ett övertryck i kanalen där det ska vara ett undertryck. Det kan leda till att ditt frånluftsdon börjar fungera som ett tilluftsdon och det skapas ett övertryck i din lägenhet. Friskluftsventilen bakom kan då börja fungera som ett avluftsdon. Med tiden har fett samlats i friskluftsventilens filter, vilket gör att där luktar mat.

Jag vet inte hur vanligt det är med att filtret tydligt börjar lukta matos, men det övriga i scenariot är ganska vanligt, speciellt i bostadsrättsföreningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.