3 556 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
???Vad kostar radiatorer
Ska bygga lösvirkeshus och undrar om någon har erfarenhet av kostnader för installation av vattenburna radiatorer??
Har funderingar på att installera detta istället för vattenburen golvvärme efter artiklarna om högre förbrukning med golvvärme??????
Har funderingar på att installera detta istället för vattenburen golvvärme efter artiklarna om högre förbrukning med golvvärme??????
Tips på fina radiatorer är gamla sådana. Det finns företag som plockar in radiatorer från rivningshus och det är absolut inget fel på dessa. Lite färg på och de blir som nya. Dessa ligger såklart något lägre i pris än nyproducerade men framför allt så har de dimensioner som är svåra att få tag på idag.
//Andy
//Andy
Jag har räknat på nya radiatorer. Ring energirådgivaren i din stad. Han kommer bli jätteglad om du frågar honom först. Köp elementen från rinkaby rör - det är PC Purmo Compact från Rettig. Beräkningsschema finns på deras websajt: www.rettig.se/
Det finns en effektsimulator där.
Man måste veta ett par saker:
1) Framledningstemperatur på pannan.
2) Returtemperatur på pannan.
3) Vilken temperatur du vill ha i kåken.
På en modern värmeanläggning (värmepump...) brukar man säga att temperaturfallet är från 50-40 grader, dvs 50 graders framledningstemperatur och 40 graders returtemp.
Från dessa tre entiteter får man ett effektvärde på alla radiatorer som purmo har - detta i deras effektsimulator.
Det effektvärdet ska man då jämföra med vilken effekt varje rum behöver. En modern villas effektbehov räknar man ut genom att multiplicera kvadratmeterytan golv gånger ett standardvärde;
En modern villa behöver ca 50-60 watt/m[sup]2[/sup]
en gammal kåk brukar man räkna på 70-75 watt/m[sup]2[/sup]
Det skadar ju aldrig att överdimensionera litegrann - bättre än det motsatta, så räkna hellre med det högre värdet...
Det är faktiskt inte så krångligt, men som sagt, prata med energirådgivaren - han/hon kan förklara bättre än mej...
Därefter kommer frågan om du ska köra 1-krets eller 2-krets värmesystem, samt om du ska köra koppar (prisol) eller plast (pex), samt dimension. Vi valde 15 mm prisol, för att 12mm behöver stödhylsa, vilket gör montaget krångligare... Som huvudledning kör vi grövre grejor för att inte riskera få lågt flöde... säkert löjlig overkill, men nu är prylarna inhandlade....
1-kretssystem använder man för att minimera rördragningen. Där drar man ett inlopprör till element 1, och utloppet går vidare till nästa element 2, osv. (datakillar/tjejer kan se denna lösning som ett TokenRingsystem, enligt min åsikt en bra jämförelse både vad gällande fysisk arkitektur samt prestanda...). Detta är lite småkrångligt att justera då man stryper varje element så det sista i slingan också får lite värme - och inte bara får nerkylt vatten från alla andra element.
Med ett 2-kretssystem drar man två rör till varje element, ett tillopprör och ett returrör. Det blir mer rör, men enklare att justera varje element. Har man som vi - en tvåplansvilla - så drar man fördelaktigt en huvudledning till plan 2 och därifrån splittar man till alla rum (datanördarna kan se det som en switch, ni andra som ett grenuttag....)
Det finns en effektsimulator där.
Man måste veta ett par saker:
1) Framledningstemperatur på pannan.
2) Returtemperatur på pannan.
3) Vilken temperatur du vill ha i kåken.
På en modern värmeanläggning (värmepump...) brukar man säga att temperaturfallet är från 50-40 grader, dvs 50 graders framledningstemperatur och 40 graders returtemp.
Från dessa tre entiteter får man ett effektvärde på alla radiatorer som purmo har - detta i deras effektsimulator.
Det effektvärdet ska man då jämföra med vilken effekt varje rum behöver. En modern villas effektbehov räknar man ut genom att multiplicera kvadratmeterytan golv gånger ett standardvärde;
En modern villa behöver ca 50-60 watt/m[sup]2[/sup]
en gammal kåk brukar man räkna på 70-75 watt/m[sup]2[/sup]
Det skadar ju aldrig att överdimensionera litegrann - bättre än det motsatta, så räkna hellre med det högre värdet...
Det är faktiskt inte så krångligt, men som sagt, prata med energirådgivaren - han/hon kan förklara bättre än mej...
Därefter kommer frågan om du ska köra 1-krets eller 2-krets värmesystem, samt om du ska köra koppar (prisol) eller plast (pex), samt dimension. Vi valde 15 mm prisol, för att 12mm behöver stödhylsa, vilket gör montaget krångligare... Som huvudledning kör vi grövre grejor för att inte riskera få lågt flöde... säkert löjlig overkill, men nu är prylarna inhandlade....
1-kretssystem använder man för att minimera rördragningen. Där drar man ett inlopprör till element 1, och utloppet går vidare till nästa element 2, osv. (datakillar/tjejer kan se denna lösning som ett TokenRingsystem, enligt min åsikt en bra jämförelse både vad gällande fysisk arkitektur samt prestanda...). Detta är lite småkrångligt att justera då man stryper varje element så det sista i slingan också får lite värme - och inte bara får nerkylt vatten från alla andra element.
Med ett 2-kretssystem drar man två rör till varje element, ett tillopprör och ett returrör. Det blir mer rör, men enklare att justera varje element. Har man som vi - en tvåplansvilla - så drar man fördelaktigt en huvudledning till plan 2 och därifrån splittar man till alla rum (datanördarna kan se det som en switch, ni andra som ett grenuttag....)
Jag jagade billiga radiatorer härförleden. Budgeten för bygget är nära uttömd så nu gäller det att snåla om det skall bli kött till söndagmiddagarna framöver. Som konsument tycks man kunna välja mellan dyra eller grymmedyra priser i diverse VVS-butiker. Rinkabyror.se låg vettigt till i pris, men hade inte de udda mått jag behövde. Till sist hittade jag en generalagent för en tjeckisk tillverkare, Korado. Efter att ha övertalat byggaren att registrera sig som kund där var det bara att åka och hämta mina uddamåttsradiatorer, de hade dem i lager i Varberg. Om du skall köpa radiatorer till ett helt hus föreslår jag att du undersöker en sådan här lösning. Själv gjorde jag en besparing på kanske 30-40% mot VVS-butikerna i Göteborg och kortade leveranstiden från tre veckor till två dagar. Om sedan tjeckisk kvalitet är likvärdigt återstår att se. Hursomhelst ser radiatorerna hur moderna ut som helst, och de värmer utav bara h-e.
Liknande trådar
-
Vad kostar det ca att göra dränering runt villa?
Grund & Markarbeten -
Droppande radiatorer, byte vred/termostat ventilhus?
Värme allmänt -
Hur fixa skadad betongbalk och vad kostar det?
Grund & Markarbeten -
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Radiatorer i kalla garage, hur mkt kostar d?
Värme allmänt