467 läst · 8 svar
467 läst
8 svar
Vad kan vi göra åt ett sviktande golv?
Jag har en golvfundering som någon gärna får hjälpa mig med. Funderingen kräver en bakgrundsbeskrivning för att bli begriplig. Så här: I början av 90-talet renoverade vi ett snett och vint trähus från 1920-talet. Våra kunskaper och resurser var ganska små då, så vi gjorde väl en hel del märkliga val och direkta misstag. Många av dessa har vi fixat under åren, men vi har inte kommit oss för att lösa det golvproblem vi har i kök och hall. Vi har aldrig landat i hur vi ska göra. Det är här ni gärna får fundera och komma med förslag.
Golvet ser ut så här, nerifrån och upp:
1. Original trägolv, som har hängt upp sig på murstocken, och lutar därifrån och ner åt alla håll. Som mest kanske 5-6 cm höjdskillnad, på ett avstånd på ca 3,5 m.
2. På detta golv ligger spårade skivor (70 mm) av styrencellplast, samt värmefördelningsplåtar och golvvärmerör (allt från LK golvvärme).
3. På detta ligger en filt/matta av cellplast …
4. På denna ligger två lager golvgips, med övre lagret vridet 90 grader.
5. På detta ligger ett klinkergolv
Detta golv är alltså ganska ojämnt och sviktar på flera ställen, vilket har knäckt klinkerplattor och fått fogarna att släppa. Vi skulle ha bytt ut det för många år sedan (det är 30 år gammalt nu), men har inte kunnat bestämma oss för hur vi ska göra.
Vilka alternativ finns det?
Det allra bästa alternativet vore såklart att riva hela vägen ner till grunden, sätta nya raka golvbjälkar och göra allt rakt och stabilt en gång för alla.
Men, om det känns som ett för stort och dyrt projekt?
1. Vad kan man lägga på ett sviktande golv?
2. Finns det något smart sätt att göra golvet stabilt, utan att riva allt?
Vi kan riva ett bit ner, såklart. Ta bort klinkern och kanske översta gipslagret, för att lägga något nytt, men att riva hela vägen känns för stort.
Har ni något förslag?
Golvet ser ut så här, nerifrån och upp:
1. Original trägolv, som har hängt upp sig på murstocken, och lutar därifrån och ner åt alla håll. Som mest kanske 5-6 cm höjdskillnad, på ett avstånd på ca 3,5 m.
2. På detta golv ligger spårade skivor (70 mm) av styrencellplast, samt värmefördelningsplåtar och golvvärmerör (allt från LK golvvärme).
3. På detta ligger en filt/matta av cellplast …
4. På denna ligger två lager golvgips, med övre lagret vridet 90 grader.
5. På detta ligger ett klinkergolv
Detta golv är alltså ganska ojämnt och sviktar på flera ställen, vilket har knäckt klinkerplattor och fått fogarna att släppa. Vi skulle ha bytt ut det för många år sedan (det är 30 år gammalt nu), men har inte kunnat bestämma oss för hur vi ska göra.
Vilka alternativ finns det?
Det allra bästa alternativet vore såklart att riva hela vägen ner till grunden, sätta nya raka golvbjälkar och göra allt rakt och stabilt en gång för alla.
Men, om det känns som ett för stort och dyrt projekt?
1. Vad kan man lägga på ett sviktande golv?
2. Finns det något smart sätt att göra golvet stabilt, utan att riva allt?
Vi kan riva ett bit ner, såklart. Ta bort klinkern och kanske översta gipslagret, för att lägga något nytt, men att riva hela vägen känns för stort.
Har ni något förslag?
Vet du hur brädgolvet mår idag, och än viktigare bjälkar och trossbotten?
Jag skulle inte starta en enda åtgärd utan att först fixa grundproblemet, det sviktande och eller sneda original golvet.
Extremt sannolikt så är isolering och trossbotten inte ok. Vilket att vad du än gör utan att åtgärda det blir en c lösning och i värsta fall även kortlivad.
Det finns inga genvägar, jag har överlevt komplett utbyte av golv och trossbotten i tre hus så det är bara att sätta igång.
Extremt sannolikt så är isolering och trossbotten inte ok. Vilket att vad du än gör utan att åtgärda det blir en c lösning och i värsta fall även kortlivad.
Det finns inga genvägar, jag har överlevt komplett utbyte av golv och trossbotten i tre hus så det är bara att sätta igång.
Hej och tack för svaretTorpAnders skrev:
Jag skulle inte starta en enda åtgärd utan att först fixa grundproblemet, det sviktande och eller sneda original golvet.
Jag hör dig ... men om jag ändå skulle vilja gå vidare - utan att göra "rätt"? Hur skulle jag då göra? (På egen risk, så klart)
Originalgolvet är snett åt olika håll, men sviktar inte särskilt i sig själv, det är ganska stabilt. Svikten kommer av att det som ligger ovanpå inte ligger stabilt mot trägolvet, utan sviktar ner mot detta, för att det är snett åt olika håll ...
Hej och tack för svaretAXS skrev:
Jag förstår vad jag borde göra - vad som är det rätta att göra, och att allt annat blir sämre. Jag förstår det. Jag har gjort detta i ett angränsande rum. Det blev jättebra - men det drog iväg i pengar, då jag inte kunde återanvända golvvärmen.
Anledningen till varför jag frågar detta forum är ju för att se om det ändå finns ett sätt att göra detta någorlunda hyfsat - utan att göra det rätta ... Ni behöver ju inte "garantera" att något säkert fungerar. Det jag är ute efter är tips på varianter som jag får ta ställning till och klura på
Det finns en lösning, gör inget alls.
Annars gör rätt, allt annat gör det till ett stolleprov.
Annars gör rätt, allt annat gör det till ett stolleprov.
Hej och tack för alla svar!
Jag hoppas dock fortfarande på att någon ska vara lite kreativ, lite konstruktiv, och tänka och föreslå utifrån de aktuella förutsättningarna
Förutsättningarna är att jag inte kan/vill/orkar eller har råd med (välj själv anledning) göra på det rätta sättet - det jag borde göra - utan kommer att göra en enklare, snabbare och billigare lösning.
Att då gång på gång påpeka att jag ändå "borde göra det rätta" är inte särskilt konstruktivt.
Så - för att göra "fel" på minst dåliga sätt önskar jag tips och förslag. Kom igen, nog finns det någon som vågar tänka lite fritt? Ansvaret är ju helt mitt - ni behöver inte genomföra det och jag kommer inte skylla på någon annan om det blir skit. Tack på förhand!
Jag hoppas dock fortfarande på att någon ska vara lite kreativ, lite konstruktiv, och tänka och föreslå utifrån de aktuella förutsättningarna
Förutsättningarna är att jag inte kan/vill/orkar eller har råd med (välj själv anledning) göra på det rätta sättet - det jag borde göra - utan kommer att göra en enklare, snabbare och billigare lösning.
Att då gång på gång påpeka att jag ändå "borde göra det rätta" är inte särskilt konstruktivt.
Så - för att göra "fel" på minst dåliga sätt önskar jag tips och förslag. Kom igen, nog finns det någon som vågar tänka lite fritt? Ansvaret är ju helt mitt - ni behöver inte genomföra det och jag kommer inte skylla på någon annan om det blir skit. Tack på förhand!
Klicka här för att svara