Blev uppringd av min sambo som hade upptäckt att det lät konstigt om vattenpumpen.
Jag är inte hemma och kan kolla vidare.

https://youtube.com/shorts/ifWU3BipHGU?feature=share

Knepigt ljud. Vad orsakar det hela och vad kan man göra åt det tro?
Det droppade dessutom vatten (ca 1 droppe/sekund) vid skarven mellan inkommande vatten och pumpen.

Trycket i hydroforen ligger för närvarande på runt 3 bar.
Pumpen ska starta vid 2, och bryta vid 4 bar.

Någon som har en uppfattning?

Redigerat:
C Chentin skrev:
Blev uppringd av min sambo som hade upptäckt att det lät konstigt om vattenpumpen.
Jag är inte hemma och kan kolla vidare.

[länk]

Knepigt ljud. Vad orsakar det hela och vad kan man göra åt det tro?
Det droppade dessutom vatten (ca 1 droppe/sekund) vid skarven mellan inkommande vatten och pumpen.

Trycket i hydroforen ligger för närvarande på runt 3 bar.
Pumpen ska starta vid 2, och bryta vid 4 bar.

Någon som har en uppfattning?
Låter som luft i systemet ?
Kanske finns någon läcka på någon slang där luft kommer in, eller så behöver det avluftas efter tex tidigare andra åtgärder, eller så är vattenståndet lågt så det suger lite luft från brunnen ?

Läcker det ut vatten innan pumpen så läcker det ju in luft när pumpen går.

• Gilla
Jannejoel och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade annars på om brunnen kan ha sinat...
Det hände för 4 år sen senast, men jag tycker inte att det har varit riktigt lika torrt nu (men nästan...).

För ca två år sen hade vi en rörmokare hemma som fixade till just dom rören (som sitter från inkommande (första kopplingen) fram till pumpen).
Det läckte då en hel del, då tidigare röris hade slarvat, men han som var där sen fick det helt, torrt och fint. Har inte varit några problem alls sen dess.

Fan att man inte är hemma och kan testa att skruva åt.

Edit: såg att du också hade en teori om lågt vattenstånd @klaskarlsson
Jag undrar om det min sambo tog för läckage, skulle kunna vara kondensvatten som droppar.
Man tycker ju inte att det borde kunna börja läcka i en koppling hux flux, utan att någon varit där och pillat.
Men vad vet jag?

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi hade mycket kondens på alla kopplingar när det var varmt som man upplevde att det droppade. ’sedan jag installerade en luftavfuktare som jag kör på sommaren så är allt numera torrt.

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Jag funderade annars på om brunnen kan ha sinat...
Det hände för 4 år sen senast, men jag tycker inte att det har varit riktigt lika torrt nu (men nästan...).

För ca två år sen hade vi en rörmokare hemma som fixade till just dom rören (som sitter från inkommande (första kopplingen) fram till pumpen).
Det läckte då en hel del, då tidigare röris hade slarvat, men han som var där sen fick det helt, torrt och fint. Har inte varit några problem alls sen dess.

Fan att man inte är hemma och kan testa att skruva åt.

Edit: såg att du också hade en teori om lågt vattenstånd @klaskarlsson
Jag undrar om det min sambo tog för läckage, skulle kunna vara kondensvatten som droppar.
Man tycker ju inte att det borde kunna börja läcka i en koppling hux flux, utan att någon varit där och pillat.
Men vad vet jag?
Kopplingar kan ju börja läcka av många orsaker, tex kanske man snubblat på/kommit åt slangen ?
Värme kan ge utvidgning (till slangen eller kopplingar, eller ngt som drar i den) osv

Uppföljning:

Rörmokaren var hemma och bytte pumpen, så nu funkar allt igen. (y)

Nyinstallerad pump i ett uppvärmningssystem monterad på en vägg med rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk att en pump kan vara så fin :love:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.