5 953 läst · 44 svar
6k läst
44 svar
Vad kan man förvänta sig av ett dräneringsjobb??
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 002 inlägg
Vi grävde ner sommarvatten förra våren/sommaren, ca 50cm djupt, samt 90cm där vi fixade bakfall på avloppet. Grävde själv med en minigrävare.
Vi återfyllde så gott vi kunde med massorna och lade tillbaka grässvålen som vi efter ett tag hjälpligt lyckades skala av och lägga åt sidan.
De första bitarna vi återställde är lite knöliga, och behöver lite omsorg i år medans de sista vi lade kanske behöver lite extra "toppdress".
Men jag har full förståelse för att det kommer se ut som kriget efter en dränering på lerjord.
Vi återfyllde så gott vi kunde med massorna och lade tillbaka grässvålen som vi efter ett tag hjälpligt lyckades skala av och lägga åt sidan.
De första bitarna vi återställde är lite knöliga, och behöver lite omsorg i år medans de sista vi lade kanske behöver lite extra "toppdress".
Men jag har full förståelse för att det kommer se ut som kriget efter en dränering på lerjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Menar du att ju mer de trycket till med skopan efter sig, när dräneringen är klar. Desto snabbare kommer sättningarna att sluta? Kan de va så enkelt. Isåfall kommer jag be dem att trycka till ordentligt efter sig?T TreeView skrev:Mina hantverkare fixade återställningen till 90%, det är ju ganska enkelt att återställa när maskinerna är på plats. De jobbade sig bakåt ut mot gatan i 3 meters etapper; vände alla djupa spår så att den gamla grässvålen kom nedåt, tryckte till med skopan och sen på med Hasselfors grösmattejord och jämna till. Väldigt imponerad över hur snabbt och snyggt de kan jobba med så stora maskiner.
Det enda jag fick fixa var gräsfrö och lite finjusteringar efter ett par veckor när allt satt sig. Jag fick ju såklart betala för kalaset, det tog en dags arbete att göra, men då inkluderar det även tid att omrangera jordmassor i förflyttningen ut mot gatan.
Jag uppfattade det även som att de uppskattade arbetet av att göra fint samt att jag inkluderade dem i ”helheten”.
Helt rätt, ju mer de packar ju mindre sätter det sig.Hammare&Spik skrev:
Dock beror det lite på hur stor maskin de använder och hur stor skopa de använder när de trycker.
Själv föredrar jag att de försöker larva fram och tillbaka där de grävt, brukar packa bättre än med skopan.
Tack för svaret.. Men förstår ändå inte riktigt. Om det är så enkelt att de ska trycka till efter sig, varför gör de inte alltid det vid alla dränering. Jag menar varför menar så många att sättningar kan pågå i flera år” efter färdigt deäneringsjobb.P-plats skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 756 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 756 inlägg
Stor och tung maskin med bra tryck på skopan underlättar att trycka ned de uppgrävda massorna så att de inte sjunker med åren. Detta kan schaktfolket. Liten maskin klarar inte detta.Hammare&Spik skrev:
Men som sagt, är det lera så blir det svårt att få något att växa där efter en sån behandling. Men bryr man sig inte om att få buskar och träd att växa på just de kompakterade platserna så är det ju skit i samma. T ex sand har inte samma problem, den går inte att förstöra med kompaktering på samma sätt.
Nej sättningarna går kanske inte så mycket snabbare men jämfört med att bara ösa ner massorna i hålet och jämna till på ytan så blir sättningarna mindre och du får mindre överskottsmassor som ska köras bort.
Ska man slippa stora sättningar så ska massorna packas med stor padda för varje halvmeter man fyller upp. Detta vill många som gräver undvika då det blir rejäla vibrationer i huset. Därför trycker man oftast till massorna med skopan och låter tiden sköta packningen. Alternativet är att packa med stamp istället. Detta ger inte lika kraftiga vibrationer men tar längre tid.
Ska man slippa stora sättningar så ska massorna packas med stor padda för varje halvmeter man fyller upp. Detta vill många som gräver undvika då det blir rejäla vibrationer i huset. Därför trycker man oftast till massorna med skopan och låter tiden sköta packningen. Alternativet är att packa med stamp istället. Detta ger inte lika kraftiga vibrationer men tar längre tid.
Jag kommer inte att odla något minst 1m från husets väggar.. där kommer vi har grusgångar. Det kanske är bra i mitt fall, be dem köra med maskinen över och trycka med skopan ordentligt. Men förstörs inte dräneringsjobbet alla rör och kappan, kantlist ev av att man trycker föör mycket på det??Claes Sörmland skrev:Stor och tung maskin med bra tryck på skopan underlättar att trycka ned de uppgrävda massorna så att de inte sjunker med åren. Detta kan schaktfolket. Liten maskin klarar inte detta.
Men som sagt, är det lera så blir det svårt att få något att växa där efter en sån behandling. Men bryr man sig inte om att få buskar och träd att växa på just de kompakterade platserna så är det ju skit i samma. T ex sand har inte samma problem, den går inte att förstöra med kompaktering på samma sätt.
Vad är ”stamp” ??G-83 skrev:Nej sättningarna går kanske inte så mycket snabbare men jämfört med att bara ösa ner massorna i hålet och jämna till på ytan så blir sättningarna mindre och du får mindre överskottsmassor som ska köras bort.
Under rör är det viktigt att ha rätt/packat material så det inte sätter sig och sen skyddsfyller man runt rören.Hammare&Spik skrev:
Sen får man vara försiktig intill huset så man inte förstör något.
Även efter detta kommer det sätta sig men inte lika mycket.
En grusgången går ju att fylla på om det sätter sig efter något år samma gäller gräsmatta.
Om de som utför dräneringen har sorteringsskopa så är det lättare att återställa med befintliga massor.
Ja ju mer man trycker desto mindre sjunker det ihop. Vad det gäller gräs så måste det dock finnas minst 20 cm bra material för att det ska kunna växa, så där får man inte trycka för hårt. Dessutom så är det tydligen bra att vända gräset om man ska så nu nytt gräs då svålen tydligen blir för tajt. Det var i allafall vad grävarna hör hemma sa, blev väldigt fin gräsmatta där sen.Hammare&Spik skrev:
Liknande trådar
-
Tunn EPS-cement platta - vilken effekt att förvänta sig?
Grund & Markarbeten -
Bredspacklad vägg - vilket resultat kan man förvänta sig?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sprucket rör i äldre hus, vad kan man förvänta sig?
Försäkringar -
Elledning från gata till hus, vad kan man förvänta sig
Byggmaterial & Byggteknik -
Kan man inte förvänta sig mer av Lantmäteriet (bilda GA väg)?
Juridik