Hej!

Jag har fått en ny vattenutkastare av märket gustavsberg monterad och upplever sämre vattentryck med ca 20-30% än min gamla fm Mattsson (som var 3 år gammal) men togs bort vid renovering. De är närmast identiska i design.

Skillnaden är i installationen. Har tyvärr ingen bild av gamla installationen. Se bild på nya installationen:

Nytt vatteninstallation med ballofix och kopparledningar i olika storlekar monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den gamla var monterad utan ballofix med (tror jag) tjockare rör 22mm hela vägen fram och sedan krympning till utkastarens 18mm). Leder ballofix och ett avsnitt med lägre rördiameter på 15mm till lägre vattentryck?

Skarven som följer med utkastaren är 15mm till 18mm så inget konstigt egentligen att vvs-killen använde den med 15mm rör. Dock bad jag om så högt vattentryck som möjligt före installation. Han sade att ballofixen inte skulle påverka men var nödvändig pga regler.

Tacksam för svar.
 
Tänk dig det smalare röret som en kran som är inte helt öppen.
Leder det till att mängden vatten (det är skillnad på tryck och volym) minskar?
 
  • Gilla
Keius
  • Laddar…
Rickard.
Balofixer är i teorin en strypning men verkar ha minimal effekt i verkligheten, jag har t ex. Två stycken och ≈20m längre 16 & 15mm rör till ena utkastaren än den andra och skillnaden är marginell och inte direkt kännbar.
 
  • Gilla
Keius
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Balofixer är i teorin en strypning men verkar ha minimal effekt i verkligheten, jag har t ex. Två stycken och ≈20m längre 16 & 15mm rör till ena utkastaren än den andra och skillnaden är marginell och inte direkt kännbar.
Tack för svar.
Tror ni att större slangkopplingar kan hjälpa? Typ gardenas profi-max-system?
Gardena Profi System slangkoppling för vattenslangar på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 6301335A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ha hur stor dimension som helst på slangen på utsidan, men om bekymret sitter i väggen så hjälper det föga. Hur är det om du inte kopplar någon slang?

Med det sagt, har jag för våra långa (2x25m) slangar profi-max och det gör en del, men mest gör att slangarna är 3/4" istället för normala 1/2".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.