Hej!
Jag har fått en ny vattenutkastare av märket gustavsberg monterad och upplever sämre vattentryck med ca 20-30% än min gamla fm Mattsson (som var 3 år gammal) men togs bort vid renovering. De är närmast identiska i design.
Skillnaden är i installationen. Har tyvärr ingen bild av gamla installationen. Se bild på nya installationen:
Den gamla var monterad utan ballofix med (tror jag) tjockare rör 22mm hela vägen fram och sedan krympning till utkastarens 18mm). Leder ballofix och ett avsnitt med lägre rördiameter på 15mm till lägre vattentryck?
Skarven som följer med utkastaren är 15mm till 18mm så inget konstigt egentligen att vvs-killen använde den med 15mm rör. Dock bad jag om så högt vattentryck som möjligt före installation. Han sade att ballofixen inte skulle påverka men var nödvändig pga regler.
Tacksam för svar.
Jag har fått en ny vattenutkastare av märket gustavsberg monterad och upplever sämre vattentryck med ca 20-30% än min gamla fm Mattsson (som var 3 år gammal) men togs bort vid renovering. De är närmast identiska i design.
Skillnaden är i installationen. Har tyvärr ingen bild av gamla installationen. Se bild på nya installationen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla var monterad utan ballofix med (tror jag) tjockare rör 22mm hela vägen fram och sedan krympning till utkastarens 18mm). Leder ballofix och ett avsnitt med lägre rördiameter på 15mm till lägre vattentryck?
Skarven som följer med utkastaren är 15mm till 18mm så inget konstigt egentligen att vvs-killen använde den med 15mm rör. Dock bad jag om så högt vattentryck som möjligt före installation. Han sade att ballofixen inte skulle påverka men var nödvändig pga regler.
Tacksam för svar.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 382 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 382 inlägg
Balofixer är i teorin en strypning men verkar ha minimal effekt i verkligheten, jag har t ex. Två stycken och ≈20m längre 16 & 15mm rör till ena utkastaren än den andra och skillnaden är marginell och inte direkt kännbar.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Du kan ha hur stor dimension som helst på slangen på utsidan, men om bekymret sitter i väggen så hjälper det föga. Hur är det om du inte kopplar någon slang?
Med det sagt, har jag för våra långa (2x25m) slangar profi-max och det gör en del, men mest gör att slangarna är 3/4" istället för normala 1/2".
Med det sagt, har jag för våra långa (2x25m) slangar profi-max och det gör en del, men mest gör att slangarna är 3/4" istället för normala 1/2".
Produkter som diskuteras i tråden