Hej!
Nu i ovädrets tid har jag en liten fundering. Det är risk för strömavbrott pga snöovädret här. Jag köpte mig faktiskt ett enklare elverk för något år sedan. Det är på 3kW men tyvärr bara 1-fas. Jag har nu sett till att jag kan driva cirkulationspumparna till vedpannan och elementen. Alternativt luftvärmepumpen. Därefter är några lampor, samt microvågsugnen i ordning. Men nu kommer den svåra frågan. Hur är det med TV, dekoder och modem? Jag vill ju gärna kunna se på TV. Men mitt ekverk har inte ren sinuskurva. Jag vet att datorer är känsliga, mem vad mer kan man inte köra? Sen förstår jag att man säkert säger att man inte ska köra någonting med elektronik för säkerhets skull. Men nu vill jag veta mer vad som går, och vad som absolut inte går.

R
Jag har ägt tre olika elverk och vi har kört datorer och tv mm. på dom utan problem..
Nu har vi bara haft Honda elverk så vet inte om dom billiga Kina verken klarar det..
Det kommer säkert svar här om att det inte går men oftast går det..

• Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har ägt tre olika elverk och vi har kört datorer och tv mm. på dom utan problem..
Nu har vi bara haft Honda elverk så vet inte om dom billiga Kina verken klarar det..
Det kommer säkert svar här om att det inte går men oftast går det..
Nej Japanverken är ju betydligt bättre😄. Annars vet jag inte säkert om Biltemas grejer verkligen är tillverkade i Kina, men det skulle inte förvåna mig.
Men din erfarenhet besannar mina misstankar om att det visst går att köra datorer på "fulel"😉😄. Nu ska jag förvisso inte köra några datorer ändå, men TV och annat törs jag nu använda.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag kan komma på två orsaker varför tillverkarna avråder från att köra "känslig elektronik" på enkla elverk.

1. Friskriva sig i en fråga där de egentligen inte har en aning.

2. Få sälja ett inverterelverk som är dyrare i stället.

Det man möjligen skall vara försiktig med är transienter. Plötsliga frånslag av stora laster kan ge en hastig spänningstopp om det bara finns en liten last kvar. Så om du kopplar in micron kan det vara klokt att inte ha en mobilladdare som enda andra last. Annars är det bara att köra på. En dator är inte känsligare än en TV.

• Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
H
Jag hade satt en enkel liten ups mellan elverk och känsligare saker, räcker ju med en liten en för den ska bara tvätta ström.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
En generator ger sinus och säljare/tillverkare spelar på folks rädsla för "känslig elektronik" så de kan sälja dyrare elverk istället.

Jag har använt en 12/230v inverter med modifierad sinus och drev tv, mobilladdare,datorladdare,laddare till motorsåg, elcykel och vid ett tillfälle en elvisp.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
RoTe
När jag bodde på en bondgård hade jag en aktiv ups mellan traktorgeneratorn och datorerna.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag kan komma på två orsaker varför tillverkarna avråder från att köra "känslig elektronik" på enkla elverk.

1. Friskriva sig i en fråga där de egentligen inte har en aning.

2. Få sälja ett inverterelverk som är dyrare i stället.

Det man möjligen skall vara försiktig med är transienter. Plötsliga frånslag av stora laster kan ge en hastig spänningstopp om det bara finns en liten last kvar. Så om du kopplar in micron kan det vara klokt att inte ha en mobilladdare som enda andra last. Annars är det bara att köra på. En dator är inte känsligare än en TV.
Det låter som troliga orsaker. Om saker och ting var så känsliga så skulle de sannolikt inte hållt för vanliga elnätet heller. Iallafall på platser som här. Det blinkar ganska ordntligt emallanåt då man slår på/av större laster. Men även av andra orsaker som väder t.ex. Nu vet jag inte om spänningsfall ger samma typ av störning på sinuskurvan som man varnar för. Men jag skulle tro det.

H HenrikDI skrev:
Jag hade satt en enkel liten ups mellan elverk och känsligare saker, räcker ju med en liten en för den ska bara tvätta ström.
Det var nog ändå ett gott råd.

H HenrikDI skrev:
Det är en bra lösning, det gäller dock att det är en inline-ups som verkligen ser till att det är en fräsch sinus som kommer ur den och inte en billig som bara hoppar in när det blir strömavbrott.

A AG A skrev:
Hej!
Nu i ovädrets tid har jag en liten fundering. Det är risk för strömavbrott pga snöovädret här. Jag köpte mig faktiskt ett enklare elverk för något år sedan. Det är på 3kW men tyvärr bara 1-fas. Jag har nu sett till att jag kan driva cirkulationspumparna till vedpannan och elementen. Alternativt luftvärmepumpen. Därefter är några lampor, samt microvågsugnen i ordning. Men nu kommer den svåra frågan. Hur är det med TV, dekoder och modem? Jag vill ju gärna kunna se på TV. Men mitt ekverk har inte ren sinuskurva. Jag vet att datorer är känsliga, mem vad mer kan man inte köra? Sen förstår jag att man säkert säger att man inte ska köra någonting med elektronik för säkerhets skull. Men nu vill jag veta mer vad som går, och vad som absolut inte går.
Hej

Denna fråga om ”ren sinuskurva” dyker upp då och då.

Jag tror inte att den grundläggande problematiken är avsaknad av ”ren sinuskurva”. Utan problematiken är att ett litet elverk kan i olyckliga fall tappa styrningen av generatorns magnetisering.

Då riskerar spänningen att stiga okontrollerat och kan skada anslutna elapparater. Denna höga spänning är ofta inte i form av en ”ren sinuskurva”.

Detta genom att magnetisering (i form av kapacitiv reaktiv effekt) då kan tillföras från vissa switchade nätdelar, om dessa saknar ”power factor correction” (PFC).

Se vidare mitt svar i form av inlägg #8 i tråden ”Vad menar man med "känslig elektronik"”
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-menar-man-med-kaenslig-elektronik.525457/

Idag har många (de flesta nya) nätdelar PFC och rimligen så är det ett mindre bekymmer. När generatorn är stor i förhållande till lasten så är risken mindre att problemet uppstår.

• Gilla
ahman
  • Laddar…
Enda relaterade erfarenheten jag har att bidra med var när jag körde tandborstladdaren med en liten billig omvandlare från cigarett-tändaruttaget i husbilen. Det gick inte att ladda tandborsten med den laddaren, den dog och har aldrig kommit igång igen. Tandborsten fungerade dock vidare efter laddning med annan laddare från vanligt uttag. Jag har hört fler som haft liknande upplevelse just med tandborstladdare.

Omvandlare till bärbar dator, mobilladdare mm känns som att de borde kunna hantera "fulström" så att enheten de försörjer inte drabbas. Men jag lämnar absolut inga garantier på det så klart.

H HenrikDI skrev:
De billiga UPS:erna brukar ha ett par varistorer för att skydda mot transienter. Vill man ha UPS-funktionen är det givetvis en bra lösning. Vill man bara ha den billiga UPS:ens skydd är det billigare att bara skaffa ett par varistorer. Och kanske till och med ett nätfilter om man vill lyxa till det. För att få UPS:ens eventuella fördel av fin vågform måste man välja en dyrare on line UPS.

R roger.lehrberg skrev:
Enda relaterade erfarenheten jag har att bidra med var när jag körde tandborstladdaren med en liten billig omvandlare från cigarett-tändaruttaget i husbilen. Det gick inte att ladda tandborsten med den laddaren, den dog och har aldrig kommit igång igen.
Billiga växelriktare och även vissa äldre UPS:er har vad som brukar kallas modifierad sinusvåg. Dessa kan ibland ställa till problem. Det ger en ökad belastning på likriktaren i switchande spänningsomvandlare som möjligen var vad som dödade laddaren. Eftersom UPS:erna trots allt är gjorda för att driva en dator tror jag inte att problemet är så omfattande.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.