557 läst · 8 svar
557 läst
8 svar
Vad kan jag göra med stor sten på tomt? (Som gränsar till grannen)
Hej,
Jag har en stor sten på min tomt. Funderar på vad man kan göra med den så den får en mening, behålla o bygga något på? Alternativt ta bort den med snigeldynamit och bygga större trall där. Men kan då stenen spricka upp hos grannen med? Någon som har idéer eller gjort liknande med att avlägsna stenen?
Jag har en stor sten på min tomt. Funderar på vad man kan göra med den så den får en mening, behålla o bygga något på? Alternativt ta bort den med snigeldynamit och bygga större trall där. Men kan då stenen spricka upp hos grannen med? Någon som har idéer eller gjort liknande med att avlägsna stenen?
Det är en del arbete att knäcka den för att ta bort delar och den går troligtvis djupare än du tror. Och ja, det är stor risk att den spricker på lite alla möjliga sätt vilket kan påverka delen hos grannen.
Enklast är ju att låta den vara, men om du är sugen på någon veckas jobb och 5-20' i kostnader så kör på. =)
Enklast är ju att låta den vara, men om du är sugen på någon veckas jobb och 5-20' i kostnader så kör på. =)
Behåll och gör en större rabatt runt
Om du vill ha större altan så hade jag tagit bort grusrabatten och sen ökat altanen mot stenen, jag tycker det är snyggt med figursågad trall ända upp mot sten/berg
Berghällen är ju vacker i sig och gör ju trädgården personlig och unik. Ta bort krukorna och plantera lite små torktåliga växter, t.ex. taklök och fetknopp, i sprickorna, sådana växer ovanpå murar och liknande med nästan ingen jord alls.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stora stenar på tomten
Trädgård allmänt -
Garagebygge, hur mycket "stör" det resten av tomten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Uppfyllnad/återfyllnad tomt - stenstorlek?
Grund & Markarbeten -
Höja en tomt med stora stenar?
Grund & Markarbeten -
Tomtbristen i Sverige...ett stort skämt!!
Tomter