Hej har ett dilemma.
Har en utflyttad hyresgäst, när jag besiktigade lägenheten så såg parketten ut så här, precis överallt.
I alla rum under all inredning garderober och köksinredning. Hyresgästen ska bara ha torrmoppat och jag tror dem då det inte syns någon skilnad på golvet för var möbler och annat stått.
Såg även att ekdetaljer haft en tendens till missfärgning(se även bild, deras och en annan lägenhets).
Golvet ligger på betong valv och är lagt på foam med ångspärr och uppvik mot vägg.
Har även plockat upp en bräda och den ser bra ut undertill.
Golvet är 3år, så slitet är det inte.
Funderar på om det finns något i som oxiderar och missfärgar?
Tacksam för svar, funderingar
/Jörgen
Har en utflyttad hyresgäst, när jag besiktigade lägenheten så såg parketten ut så här, precis överallt.
I alla rum under all inredning garderober och köksinredning. Hyresgästen ska bara ha torrmoppat och jag tror dem då det inte syns någon skilnad på golvet för var möbler och annat stått.
Såg även att ekdetaljer haft en tendens till missfärgning(se även bild, deras och en annan lägenhets).
Golvet ligger på betong valv och är lagt på foam med ångspärr och uppvik mot vägg.
Har även plockat upp en bräda och den ser bra ut undertill.
Golvet är 3år, så slitet är det inte.
Funderar på om det finns något i som oxiderar och missfärgar?
Tacksam för svar, funderingar
/Jörgen
För länge sedan var jag inblandad i ett restaurangbygge. En tid efter öppnandet försökte de reklamera hela golvet. Oljad ekstav. Hade blivit nästan svart efter bara några månader.
Jag var där i egenskap av snickare då hela inredningen skulle behöva nedmonteras.
Representanter för byggbolaget. Inredningskonsulten/arkitekten. Några andra från utförarsidan och förstås beställaren. Ingen hade någon rimlig förklaring på vad som hänt.
Alla stod och resonerade när en städare träder in i lokalen och slår ut en hink med Ajaxblandat vatten i andra änden av rummet och börjar moppa…
Ajax innehåller ammoniak.
Ek reagerar starkt med ammoniak. Om det inte är resningar i skarvarna utan bara missfärgning så kan orsaken vara att ”torrmoppen” fått en dusch av ammoniakhaltigt rengöringsmedel. Behövs inte mycket.
Mvh Findus
PS. Reklamationen av golvet lades ner. DS
Jag var där i egenskap av snickare då hela inredningen skulle behöva nedmonteras.
Representanter för byggbolaget. Inredningskonsulten/arkitekten. Några andra från utförarsidan och förstås beställaren. Ingen hade någon rimlig förklaring på vad som hänt.
Alla stod och resonerade när en städare träder in i lokalen och slår ut en hink med Ajaxblandat vatten i andra änden av rummet och börjar moppa…
Ek reagerar starkt med ammoniak. Om det inte är resningar i skarvarna utan bara missfärgning så kan orsaken vara att ”torrmoppen” fått en dusch av ammoniakhaltigt rengöringsmedel. Behövs inte mycket.
Mvh Findus
Redigerat:
Tack för svar.findus42 skrev:För länge sedan var jag inblandad i ett restaurangbygge. En tid efter öppnandet försökte de reklamera hela golvet. Oljad ekstav. Hade blivit nästan svart efter bara några månader.
Mvh Findus
Fråga igen.
Kan kortändan på stavarna mitt i parketten missfärgas av fukt då det inte är slitet och det är en uv-lack.
Samt att det är överallt, även där de har haft mattor och möbler, och även under/bakom socklar på kök och garderober.
Det är möjligt. Lack är normalt inte en heltäckande film. Vatten eller kemikalier kan nå ändträ. Ek har djupa porer. Det kan finnas fläckar med förändringar även mitt på stavar.
Om det är fukt borde det gå att se att kanter rest sig. Golvet är inte slätt längre vid skarvar. Är det bara missfärgning utan resning kan det vara något annat som t ex ammoniak.
Inget jag kan avgöra med säkerhet utifrån dina bilder eller din beskrivning.
Mvh Findus
Om det är fukt borde det gå att se att kanter rest sig. Golvet är inte slätt längre vid skarvar. Är det bara missfärgning utan resning kan det vara något annat som t ex ammoniak.
Mvh Findus
Hej och tack ännu en gång.findus42 skrev:Det är möjligt. Lack är normalt inte en heltäckande film. Vatten eller kemikalier kan nå ändträ. Ek har djupa porer. Det kan finnas fläckar med förändringar även mitt på stavar.
Mvh Findus
Tror själv att det är påverkat av något annat än vatten då det inte är rest i skarvar, utan det är helt slätt.
Bifogar film där jag tagit bort sockeln på garderoben som har varit orörd sedan golvet lades.
Och som jag skrev innan så är golvet som nytt på undersidan.
/Jörgen
Ett sista försök😊
J Jörgen.c skrev:
Liknande trådar
-
Hur kan man laga ett hål i parketten
Golv -
Nytt hus (oj vad inflationen har påverkat priserna)
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vattenläcka i kök, påverkat laminatgolv mot matsal/hall
Golv -
Vad är det jag har hittat under parketten?
Golv -
Hade övertryck i villan - kan de ha påverkat lukt och fukt i väggen
Ventilation