Har en Pem vattenslang 25 mm ( svart med blå linje) som ligger löst ovan jord 100 m i skog från brunn till min sommarstuga. Får nu inget vatten till stugan längre. Jag upptäckte då att slangen är perforerad på flera ställen så det är som en vattenspridare.
Kan det vara ett djur som gnagt sönder slangen?
Finns det vattenslangar som står emot bättre?
Andra tips?
Hälsningar Laila
 
  • Svart Pem vattenslang med blå linje som visar tydliga tecken på att ha blivit perforerad på flera ställen, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perforerad svart 25 mm vattenslang med blå linje, skadad och gnagd, liggande ovan jord i en skogsmiljö med gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rex2023
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nån som har kört röjsåg över den?
 
Skulle kunna vara sork.
 
Ingen som avverkat i skogen har pratat med skogsägaren.

Sork, jag är nog själv inne på att det kan vara någon gnagare.
 
Jag har haft problem med en ekorre som fick smak för PEM-slang. Den föredrog dock den äldre, helsvarta varianten och lät den med blå rand vara. Oklart om det skiljer något i smak eller så...

Skadorna såg dock ut ungefär som dina.
 
  • Gilla
  • Wow
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Något energiskt med gnagtänder iaf.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag har haft problem med en ekorre som fick smak för PEM-slang. Den föredrog dock den äldre, helsvarta varianten och lät den med blå rand vara. Oklart om det skiljer något i smak eller så...

Skadorna såg dock ut ungefär som dina.
Mina föräldrar ( som tidigare var ägare av stugan )hade samma problem med helsvarta slangen men de trodde då att skadorna berodde på röjning i skogen.
Det var idag som jag började ana att det var ett djur som orsakat skadorna.
 
Totte_S
Rävar kan ju vara nyfikna och lekfulla. Kanske ljudet av rinnande vatten triggat igång tänder och klor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.