Min entreprenör dabbade sig när de gjorde nytt innertak. De la 45 reglar på det befintliga innertaket på vån2 och sedan nya gipsskivor, dock la dom ingen plastduk för att förhindra att fukten tar sig upp på kallvinden.

De kom nu med förslaget att använda "radonfärg" på det nya undertaket istället för att riva och göra om. Är detta en bra lösning? Finns det andra alternativ?

Ett krux är oxå att det finns spottar, utan kåpor, där kanske fukten kan leta sig upp vid ovan alternativ. Hur kan man göra där?

Meh. Hur kan man glömma fuktspärr??

Att försöka täta i efterhand är alltid vanskligt. Risken är stor att fukten iställer belastar de punkter, som man oundvikligen missar, desto mer. T ex takstolar, som man inte gärna vill ska ruttna.

Acceptera inga "ufo-lösningar". Kräv att de kommer tillbaka, gör om, och gör rätt, enligt beprövad metod. Fast missar de en så grundläggande grej, är det iofs tveksamt om man vill ha dem i huset. Bäst vore nog om de betalade vad det kostade att få dit en seriös firma.

Dessutom: Spottar utan kåpor?!?

Det behöver iofs inte betyda något, många LED-spottar behöver inga kåpor.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det behöver iofs inte betyda något, många LED-spottar behöver inga kåpor.
Visst 1000, det är ju 2017... :p

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hade ni plast i gamla innertaket? Plast i väggar? Känns inte nödvändigt eller speciellt problematiskt tror jag.

Tog de bort något från befintliga innertaket? Om inte, så är väl fuktspärren oförändrad?

Tack för alla svar! Det fanns ingen plastduk innan (ej heller i väggar), dock har det gjorts tilläggsisolering. Ursprunglig isolering, som är kvar, är sågspån. Ovanpå detta ligger nu "vanlig" isolering". Vår besiktningsman säger att plastduk skulle satts in, dels pga av nytt innertak samt tilläggsisoleringen.

Kan vanlig våtrumsfärg vara ett alternativ. Kan säkert kräva att det görs om från grunden men det är också ett väldigt stort ingrepp nu när man flyttat in.

Nej, våtrumsfärg är inte ett alternativ. Förslaget är faktiskt så dumt att man knappt kan tro att det är sant.

Entreprenören har gjort ett fel. Två fel blir inte ett rätt.

• Gilla
zsimpey och 1 till
  • Laddar…
Om man inte har några hål, som uppenbarligen är fallet. Så kan det vara ett alternativ.

Är det verkligen det? Rörelser i underlaget får färgen att spricka och därmed är det inte tätt längre.

Hur många kvadrat rör det sig om? Det tar inte lång tid att ta ner och sätta upp gips. Gör om gör rätt.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag har för mig att sten/mineralull ovanpå sågspån är Big No-No. Nån som kan friska upp mitt minne?

Rent tekniskt funkar det OM man har en fungerande diffspärr. Det kan funka utan också, men dumt att chansa.
Dock får man bättre utnyttjande av volymen om man tar bort spånet först, inget måste dock.

Det är ett vanligt missförstånd. Det finns ingen nackdel att ha spån i botten. Men hus som har spån är i allmänhet så gamla att de inte har fuktspärr, och mineralull är mycket könsligare för fukt. Så att lägga på mer isolering, speciellt mineralull är vanskligt om fuktspärr saknas.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.