A
Hej!

Håller på att bygga en "låda" runt min murstock på kallvinden där jag ska lägga ner stenull isolering. Upptäckte då detta, (se bilder).

De är utmurat något som är 2st tegelstenar högt. De ligger inte mot innertaket utan de är fritt under utbyggnaden ca. 1 tegelstens höjd. Detta ställer ju till de lite då jag inte får under isolering ordentligt och kan se hur putsen ser ut där mellan.

Någon som vet varför man murat på detta vis och vad de har för funktion? Kan jag tom. knacka lös?

//Kl8
 
  • bild 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ingen som vet varför man gjort så här och vad de kan ha för funktion?
 
Någon funktion fyller det nog. Är du osäker- låt det vara ! :)

Mvh fremax
 
Ser ut att vara brandskydd. Den delen av murstocken som hamnade in i isoleringen murades tjockare.Att det finns mellanrum under det kan bero på att huset har sjunkit och murstocken ståt still. knacka inte bort det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Brandskyddade man murstocken mot sågspånen så på 50 talet? För den gamla eldkanalen är faktiskt på den sidan.

Så kan de nog vara. men att de sjunkit ca. 5-7 cm?

Om jag ändå ska bygga gips låda + stenulls isolering borde jag kunna knacka bort? Funktionen om att brandskydda förrstörs ju om de är ett tomrum under "hyllan".
 
  • Gilla
Frippe1980
  • Laddar…
Du kan göra sönder själva murstocken. Det kan vara så att bara golvet har sjunkit.
 
A
Hmm ok, då provar jag trycka in stenullisolering under "hyllan" istället och bygger ändå en gipslåda. Eldar ändå i en kanal på andra sidan i dagsläget. Men bygger runt om pga inom kort kmr jag sätta in en kamin i källaren också.
 
Det kan inte vara så att det var avsett som upplag för tegelinklädnad av skorstenen, vilken sedan inte blev av?

Hur ser skorstenen ut ovanför taket?
 
Tittar man på bilder av gamla hus som har brunnit ner och har skorstenen kvar ser man att skorstenen har alltid varit tjockare där den ha varit osynligt
 
A
Skorstensbilderna jag postat i första inlägget är ju på kallvinden. Murstocken går ända ner i källaren där de tidigare varit vedpanna. Eldar numera på andra sidan på skorstenen i en kamin på första plan. Ovanför yttertaket är skorstenen tegel fast plåtinklädd.

KnockOnWood: De är en tagelskorsten som är putsad.

Byggalalli: Ska kika!
 
Redigerat:
brand2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
645@70.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Usch!

Be skorstensfejarmästaren göra en brandskyddskontroll!
 
klockan8 skrev:
...KnockOnWood: De är en tagelskorsten som är putsad...
Det är väl klart att skorstenen är byggd i tegel (inte tagel hoppas jag ;) ).
Så är ju alla gamla skorstenar uppbyggda, och de var putsade inomhus.Tegelyta var inget man ville ha inne förr!
Men det hindrar väl inte att man murade upp en inklädnad av snyggt tegel över tak?

Jag har själv haft en skorsten som var uppbyggd så.
Rött "skräptegel" i stommen, och sedan snyggt gult fasadtegel över tak.
 
A
KnowOnWood, Jepp tegel menar jag givetvis. Nja så tror jag inte är fallet på min murstock, går på byggalallis variant att de ska vara branskydd mot sågspåner och att huset sjunkit 5cm med tiden,

Murstocken är besiktad och godkänd förra året i samband med kamininstalationen i vardagsrummet (på gammal ventilationskanal)

Tänkte bygga en gipslåda med brandfast isolering som en extra säkerhet. Detta behövdes inte då de var murstock menade besiktaren.

//kl8
 
Ja, brandsäker Rockwool känns ju absolut säkrare än såg- eller kutterspån närmast skorstenen!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.