Var nere i torpargrunden i ett helt annat ärende när jag upptäckte det bilderna någotsånär visar. Vilken insekt kan det vara? Ringer Anticimex imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om hålen är runda och 1-2 mm och virket är friskt så är det troligen strimmig trägnagare. De gillar lite högre luftfuktighet och friskt trä.
Är virket murket, envis trägnagare. De äter inte friskt virke.
Är hålen större, 5-6 mmv och något ovala, och det inte är precis under barken utan i i själva verket, husbock.
Om det är gångar under barken är det en av alla de insekter som äter sig runt i skicktet mellan själva virket och barken. De försvinner när barken är slut.
Strimmig trägnagare behöver man egentligen inte oroa sig för. Om det går att minska luftfuktigheten så försvinner de.
Husbock är inte bra.
Har du sett om det är nytt trämjöl? Ser ju ut så på bilden men jag är inte helt säker på vad jag ser.
Det kan ju vara gammalt angrepp också.
I de flesta husförsäkringar ingår inspektion och ofta åtgärder om det behövs av insektsangrepp.
Är hålen större, 5-6 mmv och något ovala, och det inte är precis under barken utan i i själva verket, husbock.
Om det är gångar under barken är det en av alla de insekter som äter sig runt i skicktet mellan själva virket och barken. De försvinner när barken är slut.
Strimmig trägnagare behöver man egentligen inte oroa sig för. Om det går att minska luftfuktigheten så försvinner de.
Husbock är inte bra.
Har du sett om det är nytt trämjöl? Ser ju ut så på bilden men jag är inte helt säker på vad jag ser.
I de flesta husförsäkringar ingår inspektion och ofta åtgärder om det behövs av insektsangrepp.
Tack för utförligt svar!
Ja, trämjölet är nytt, max ngn vecka. Jag kollade upp försäkringen och den "borde" hjälpa till.😬
Har grejat i grunden, kan ju vara att luftfuktigheten ökat då och väckt de små gynnarna...
Tack utförligt svar!Jiji skrev:Om hålen är runda och 1-2 mm och virket är friskt så är det troligen strimmig trägnagare. De gillar lite högre luftfuktighet och friskt trä.
Husbock är inte bra.
Ja, trämjölet är nytt, max ngn vecka. Jag kollade upp försäkringen och den "borde" hjälpa till.😬
Har grejat i grunden, kan ju vara att luftfuktigheten ökat då och väckt de små gynnarna...
Strimmig trägnagare, som är vanligast, är inte så himla allvarlig. De finns i många gamla hus. Vi har tex i källaren och i ett ouppvärmt utrymme på vinden.
Husbock (ovanlig) är däremot värre så kontakta försäkringsbolaget så att någon kommer och tittar. Försäkringsbolaget kan vilja behandla mot strimmig trägnagare också och det kan du ju låta dem göra men att sänka luftfuktigheten är det mest effektiva.
Husbock (ovanlig) är däremot värre så kontakta försäkringsbolaget så att någon kommer och tittar. Försäkringsbolaget kan vilja behandla mot strimmig trägnagare också och det kan du ju låta dem göra men att sänka luftfuktigheten är det mest effektiva.
Ja, de får kolla på det hela och nej, jag är inte jätteorolig. Det har aldrig varit något tidigare på de 20 åren vi bott i huset. Men som jag nämnde, har grejat med avloppsrör och har då haft öppet från huset ner i grunden ett antal timmar. Det har väl stökat till luftfuktigheten helt enkelt.
Liknande trådar
-
Vad kan detta vara för larv?
Miljö & Hälsa -
Kan detta konkurslager vara en guldgruva för preppers?
Prepping, Survivalism -
Hall- Vad skulle vara rimlig kostnad för detta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är detta för elpatron och vad ska vara på?
Värme allmänt -
Vad kan detta vara för larv innanför ytterpanel på gavlar
Fasad