Hej!

Är intresserad av ett 1800-talshus där nuvarande ägaren har satt in någon slags avfuktare i krypgrunden i förebyggande syfte. Enligt besiktningsman så fanns det inte en tillstymelse till fukt eller mögel, men han tyckte att man kunde sätta dit en i förebyggande syfte.

Vad jag har förstått det som så ska den bara vara påslagen under sommarhalvåret då uteluften är fuktig.
Luften dras inifrån huset ner i grunden och ut genom något som ser ut som ett stor dammsugarmunstycke.
Av-och påslagningen sitter på utsidan av huset, likaså "munstycket".
Nu är jag inte 100% säker, men huset värms upp utav kamin och kakelugn och jag tror inte att det är mycket isolering i golvet (det drar kallt om fötterna på vintern), och tanken är nog att den varma inneluften ska "dras ner" i grunden under vintertid för att hålla grunden torr. Var inte det syftet för i tiden?

Vad tror ni och vad kan det tänkas vara för avfuktare?

Kan tänkas att jag har missförstått en del då detta bara är mina egna spekulationer.

Tack på förhand:)

"inte en tillstymmelse till fukt" verkar lite underligt uttryckt. Det finns alltid mer ellermindre fukt som dessutom varierar starkt med årstiden. Bäst att mäta med en hygrometer så man vet vad man pratar om. Och helst hålla koll över tiden med hjälp av en trådlös mätare.
Tror inte det är ngn avfuktare utan bara undertrycksventilation där man tydligen har tilluft från bostaden. Om det är undertrycksventilering finns det en fläkt som suger luft från grundutrymmet och skickar ut den i luften. Tolkar dina dammsugarmunstycken som att han dessutom fixat tilluft till runden från bostaden. Det har funnits vissa tankar om att man på så sätt kan fixa en varmgrund om man dessutom isolerar grundutrymmet.

Bara undertrycksventilering hjälper inte mot fukt. Om du kör den på vintern kan det dessutom finnas risk för ökad fukt i grunden eftersom bostaden då ofta har högre absolut fuktighet än uteluften. Om det handlar om en varmgrund gäller det att grunden är väl isolerad och att det inte finns några köldbryggor där fukt kan kondensera. Att göra om en krypgrund till varmgrund i efterskott tror jag är svårt och riskabelt.

Denna avfuktare/undertrycksventilation ska ine användas under vintertid alls utan bara under sommarhalvåret.
Konstigt att de har satt in en sådan då om tanken var att förebygga fukt. Verkar helknäppt! Varför kan inte denna hjälpa mot fukt? Du drar ju ändå ut den påstådda fukten utomhus, det borde ju funka för att hålla grunden torr? Det blir ju som en ordentligt cirkulation i grunden?

Krypgrund har problemet att den är svalare än uteluften på sommaren. När den varma uteluften (eller bostadsluften) kommer in i grundutrymmet kyls den ner vilket leder till att den relativa fuktigheten stiger. Under perioder med hög relativ fuktighet i uteluften (ex rötmånaden) kan det leda till att den relativa fiuktigheten i grundutrymmet blir mycket hög varför mögel kan börja växa. Detta kan inte avhjälpas med ökad ventilation. Tvärtom leder det till ännu mer fukttillskott. Fukten kommer inte från marken utan ifrån uteluften.

Undertrycksventilation används om man har problem med lukt i grunden som kan tränga in i bostaden. Genom att sänka trycket i grunden vänder man på luftströmmen så att lukten inte kan tränga upp. Men problemet med fukt kvarstår. För att avhjälpa det måste man antingen avfukta eller höja temperaturen i grundutrymmet.
Temperaturen kan teoretiskt höjas genom att man ventilerar grundutrymmet med bostadens luft, men om det skall fungera måste man samtidigt isolera grunden minst lika väl som själva bostaden, ngt som är svårt att uppnå.

så alltså är den helt onödig då? Konstigt att en byggnadsinspektör har rekomenderat det. Får nog höra mig frö lite till, det knaske är en avfuktare men bara det att jag har missförstått

Jag förstår kanske inte din fråga.

Du beskriver ett hus som har en "avfuktare" som jag misstänker enbart är en fläkt. Dvs jag uppfattar situationen sådan att det inte finns ngn riktig avfuktare installerad idag. Detta verkar också stämma med att byggnadsinspektören rekommenderar att man installerar en avfuktare. jag kan förstås ha fel men förstår då inte varför inspektören rekommenderar att man installerar en avfuktare om där redan finns en.

Om det behövs en avfuktare eller ej är en helt annan fråga. Nästan alla krypgrunder har hög relativ fuktighet under sensommaren hösten och många får problem med mikrobiell påväxt. Därför är det oerhört vanligt att man av rutin ger rådet att installera en avfuktare när man har en sådan konstruktion. Samtidigt finns det hus med sådan konstruktion som stått i 100 år utan att det händer ngt. men det finns risk att man kan förstöra ett fungerande hus genom att göra förändringar i huskonstruktionen. Att ex ventilera husgrunden med luft från bostaden i ett 1800-talshus kan leda till att man skapar fler problem än man löser. För att ge ett bättre råd måste man därför kolla grunden - hur hög är fuktigheten? Finns påväxt?

Alltså, den "avfuktare" som sitter där idag var den som byggnadsinspektören rekomenderade att sätta in.
Jag vet inte exakt hur hög luftfuktigheten var/ är i grunden. Men enligt inspektion var det ingen fukt att prata om, jag tolkade det därför som om att fukten ligger under gränsvärde. För jag håller med dig om att det alltid finns lite fukt i en krypgrund.
Det fanns heller ingen påväxt i form av mögel eller annat. Källaren som ligger på ena gavlen är helt snustorr.

Har läst din inledning igen och har kanske tolkat det hela fel. Det kan ju vara en sorbtionsavfuktare som sitter där. En sådan har ett utblås som ibland ser ut som en dammsugarslang. Meningen med den är i så fall inte att "dra ner" luft från bostaden utan där finns en aktiv avfuktare. Som bieffekt får man även ett undertryck i grunden som motverkar att lukt kommer in i bostaden. En bra lösning, men kanske onödigt dyr. Att där finns en avfukater behöver därför inte indikera ett problem. Det går inte att avgöra mer exakt från din beskrivning.

Hur som helst är det vanligt att man installerar avfuktare även i förebyggande syfte. Om det behövs eller ej är oklart. Om ett hus har stått i 100 år utan att få problem borde den klara sig även i fortsättningen, såvida inte förutsättningarna ändras vid om/tillbyggning/renovering etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.