Är det bara fuktskador eller finns det också Mögel? Jag bor på en hyreslägenhet och 6-7 månader efter flera felanmälningar så skickar MKB en rörläggare som säger att det är fuktskador på golvet och dem påstår att det är jag som orsakade detta och måste stå för kostnaderna med golv bytet, fast jag hade sagt muntligt dem skadorna till Husvärden första veckan som jag flyttade in. Jag har funktionsnedsättning och det är hemtjänsten som städar hus mig varannan vecka och jag ser att dem använder inte mängder med vatten när de moppar golven. Det finns även diskmaskin i köket vilken jag är bara en person och har ingen användning av den . Tack för info.
Om skadorna fanns redan när du flyttade in är det ju otur, tidigare hyresgäst kanske spillt vatten, smuts, glödande cigaretter, gått med grusiga uteskor inne osv.
Det gäller att kolla en hyresrätt noga när man flyttar in, det är nog inte helt ovanligt att en utflyttande hyresgäst får betala för slitage och sen nästa som flyttar in inte får renoverat det som var skadat. Då gäller det att det iallafall noteras i protokollet så man inte får betala för skador som redan fanns.
Om du har maskar bör du kunna ringa anticimex. Ingår troligen i hemförsäkringen, alt så brukar det i hyresrätter vara så att hyresvärden har en försäkring det kan tas på.
Om det är skador som uppstått av en olycka, tex spillt vatten, så kan det vara så att din hemförsäkring kan ersätta skadan.
Om hemtjänsten städar med fel metod / medel / för mycket vatten bör de kunna ersätta dig för skadorna.
Eftersom det inte går att se på bilden vad det egentligen är för fel, så bör du kontakta någon kunnig person som kan besiktiga detta och komma med ett utlåtande om vad det är och hur det kan ha uppstått, för att lösa vem som ev ska betala för reparationen.
Det gäller att kolla en hyresrätt noga när man flyttar in, det är nog inte helt ovanligt att en utflyttande hyresgäst får betala för slitage och sen nästa som flyttar in inte får renoverat det som var skadat. Då gäller det att det iallafall noteras i protokollet så man inte får betala för skador som redan fanns.
Om du har maskar bör du kunna ringa anticimex. Ingår troligen i hemförsäkringen, alt så brukar det i hyresrätter vara så att hyresvärden har en försäkring det kan tas på.
Om det är skador som uppstått av en olycka, tex spillt vatten, så kan det vara så att din hemförsäkring kan ersätta skadan.
Om hemtjänsten städar med fel metod / medel / för mycket vatten bör de kunna ersätta dig för skadorna.
Eftersom det inte går att se på bilden vad det egentligen är för fel, så bör du kontakta någon kunnig person som kan besiktiga detta och komma med ett utlåtande om vad det är och hur det kan ha uppstått, för att lösa vem som ev ska betala för reparationen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 884 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 884 inlägg
Det är redan gjort enligt vad TS har skrivit i en av sina andra trådar om samma problem.J JohanLun skrev:
Tack för svaret, ja det finns en sån utflykt protokoll som hyresvärden eller fastighetsförvaltaren har kommit med , men det finns varken ett namn, underskrift eller datum på denJ JohanLun skrev:Om skadorna fanns redan när du flyttade in är det ju otur, tidigare hyresgäst kanske spillt vatten, smuts, glödande cigaretter, gått med grusiga uteskor inne osv.
Det där är ett protokoll på slitage i lägenheten. När jag bott i hyresrätt har det upprättats av nån vaktmästare eller tant från kontoret som inte har någon utbildning i byggnadsteknik. De kollar hur mycket du nött och slitit på lägenheten (skador), om du borrat många hål, städat bakom badkaret osv.
Du måste ha någon som kan sådant här.
Jag skulle som sagt kolla om tex Anticimex ingår i din försäkring. Många gillar inte Anticimex, men ingår det så tror jag det är ett första steg.
Jag skulle som sagt kolla om tex Anticimex ingår i din försäkring. Många gillar inte Anticimex, men ingår det så tror jag det är ett första steg.
Nej, tyvärr jag kollade med försäkringsbolaget även om jag har en sk. Stor försäkring, men varken fuktskador eller skadedjur ingår i, jag tog med egen hand i början och betalat Antisemix för att spruta, och tänkte nu allt kommer att bli bra, men nej vi har haft en helvete med olika maskar och sedan golven som fortsatte blir svarta och sprida sig, har inte vissast till Antisemix golven då för att tänkte aldrig att det blir så stora problem som jag ställs inför idag. Men detta protokollet har ingen Namn och man vet inte vem som utfört det . Jag vill inte säga något dåligt om fastighetsförvaltaren men han är från samma land som tidigare hyresgäst, så jag vet inte om de kände varandra och något mellan dem för han säger att han besiktad lägenheten efter dåvarande hyresgäst men sen kommer han med en sån protokoll och när jag frågar vem är det som har utfärdat detta utan datum och underskrift svarar de inte mig och hänvisar till sin chef vilken hon i sin tur utan att undersöka saken skriver till mig att hon står bakom F.förvaltarens beslut och att jag måste betala för skador på golven.J JohanLun skrev:Det där är ett protokoll på slitage i lägenheten. När jag bott i hyresrätt har det upprättats av nån vaktmästare eller tant från kontoret som inte har någon utbildning i byggnadsteknik. De kollar hur mycket du nött och slitit på lägenheten (skador), om du borrat många hål, städat bakom badkaret osv.
F F Rafiei skrev:Nej, tyvärr jag kollade med försäkringsbolaget även om jag har en sk. Stor försäkring, men varken fuktskador eller skadedjur ingår i, jag tog med egen hand i början och betalat Antisemix för att spruta, och tänkte nu allt kommer att bli bra, men nej vi har haft en helvete med olika maskar och sedan golven som fortsatte blir svarta och sprida sig, har inte vissast till Antisemix golven då för att tänkte aldrig att det blir så stora problem som jag ställs inför idag. Men detta protokollet har ingen Namn och man vet inte vem som utfört det . Jag vill inte säga något dåligt om fastighetsförvaltaren men han är från samma land som tidigare hyresgäst, så jag vet inte om de kände varandra och något mellan dem för han säger att han besiktad lägenheten efter dåvarande hyresgäst men sen kommer han med en sån protokoll och när jag frågar vem är det som har utfärdat detta utan datum och underskrift svarar de inte mig och hänvisar till sin chef vilken hon i sin tur utan att undersöka saken skriver till mig att hon står bakom F.förvaltarens beslut och att jag måste betala för skador på golven.
Tack så mycket för svaret 🙏🏻🙏🏻J JohanLun skrev:Om skadorna fanns redan när du flyttade in är det ju otur, tidigare hyresgäst kanske spillt vatten, smuts, glödande cigaretter, gått med grusiga uteskor inne osv.
Liknande trådar
-
Shelly 2.5 - kan det vara två OLIKA faser?
Villalarm & Hemautomation -
Det finns svarta prickar i olika former och även Cracking i köksgolvet
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vad kan detta vara för larv?
Miljö & Hälsa -
Kan det vara asbets?
Fritidshus -
Laga kakelfog, vilken färg kan detta vara?
Badrum