Jag målade om hela kökets alla furuluckor själv till vitt. Grundfärg och vanliga färgen blev ca 2000kr. Lite sandpapper, spackel och penslar, skumgummirollers för kanske 500kr. Nya knoppar 2500kr. Körde 4-5 luckor per vecka då det ska torka ett dygn mellan grundfärg och två slutstryckningar. Tog ca en månad och blev skitbra! :)

Blev inte ytan aningen knottrig när du rollade? Det blev det jag rollade (garderobsdörrar). Det här är tänkt att bli spraymålat och slippa allt kladdet. Men visst är det en idé att göra det själv. Finns det någon billig färgspruta med bra resultat för hemmajobb? :)

• Gilla
Inwestergård
  • Laddar…
Har inte provat spruta - än, ligger en oanvänd till kompressorn här hemma. Tänk på att det dammar ganska bra om du ska göra det i hemmiljö.

Rollad yta blir finare än man tror, minns inte vad rullen kallas men det blir knappt märkbart. Använder man dessutom en matt färg av god kvalité så blir resultatet jättebra (tycker jag). Målade dotterns köksluckor så, hängde upp dem på ställningar och kunde utnyttja carporten som väderskydd. Slipa, grunda och färdigmåla tog mindre än en vecka. Pris? Måttligt, några hundralappar för färgen, vi behöll originalbeslagen.

Kjell G

pink_painter skrev:
Blev inte ytan aningen knottrig när du rollade? Det blev det jag rollade (garderobsdörrar). Det här är tänkt att bli spraymålat och slippa allt kladdet. Men visst är det en idé att göra det själv. Finns det någon billig färgspruta med bra resultat för hemmajobb? :)
Du har fel roller då. Du ska ha skumgummiroller. Det ser ut som sprayat nästan. Blir kalas :)
Jag skulle nog bara spraylackat om jag valt högblank yta.

Bricco skrev:
Du har fel roller då. Du ska ha skumgummiroller. Det ser ut som sprayat nästan. Blir kalas :)
Jag skulle nog bara spraylackat om jag valt högblank yta.
Aha, då var det nog därför. Jag hittade en gammal roller med smal, korthårig rulle fast monterad i en av garderoberna som jag sen rollade dörrarna med. :p

pink_painter skrev:
Tack för svaren!!! Sen kan man väl räkna med halva priset pga ROT-avdraget? Har för mig att det faller under ROT/köksrenovering?

De ska hämta + returnera när det är färdigt och det är såklart inkl slipning, spackling etc.
Nej, ROT gäller bara för arbete som utförs i ditt hus på plats. inte för arbete som görs på en verkstad eller i en fabrik. Så det är i princip bara jobbet att hänga av dem från dina skåp och sedna ev. hänga på dem igen som du kan få ROT för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.