Hej!

Jag har googlat i flera år men kan inte hitta ett namn på det som i sig säkert skulle underlätta mina andra sökningar rent generellt,

Mitt hus är byggt 1955 och är ett tilläggsisolerat stenhus med träpanel.
Det består av bovåning, källare och vind.
En 3:e del av taket är lite högre än resterande tak och huset sticker även ut en liten bit på baksidan av huset sett från resterande huskropp. Anledningen torde vara att det finns ett rum på vinden med med fullhöjd medans resten är en vanlig råvind som möjligen i bästa fall skulle kunna bli ett sovloft.
Tyvärr så leder trappan upp till vinden direkt till råvinden så att isolera där för att får att lättare kunna nyttja det inredda rummet skulle innebära en minimal igång till den högre delen av vinden.

Frågan är alltså: finns det något namn på den typen av nivåskillnader i yttertak?
Jag hittar ingen annan som har liknande konstruktion på sitt hus och jag har letat i många år. Ett mer precist sökord skulle kanske underlätta lite. Det är annars ingen konstigheter eller krusiduller, taket har bara olika höjd och lutning. Ena delen fullhöjd och andra lägre och kan aldrig klassas som boyta om vi inte lyfter taket vilket vi inte får enligt bestämmelserna.

Ganska värdelös konstruktion jag vet. Väggen vid trappans ena sida är dessutom bärande så att ändra trappan (källartrappan går rakt under dessutom) verkar inte möjligt men det var en annan sorts fråga. Hade tyvärr ingen bild att visa just nu. Hoppas det blev begripligt ändå.

Ta en bild med mobilen så kommer namnförslagen komma.....

Enk Projektet skrev:
Ta en bild med mobilen så kommer namnförslagen komma.....
Hittade det här i mobilen. Fotat från baksidan av huset. Vindstrappan går precis upp där taket blir lägre.

CAM01495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sadeltak...
prova att skriv sadeltak med förskjuten nock......

Tusen tack! Ska genast testa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.