Y
img002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller Järssgård som det låter när jag säger det?

/ATW

Gärdsgård eller Gärdesgård... hmm Gärdsgård verkar stämma bättre med mitt uttal i södra dalarna iallafall.

/ATW

I mina hemtrakter, de västerbottniska/ångermanländska skogarna, så är det en gär'sgår' (gärdesgård på svenska) om de diagonala slanorna är hela och en ski'haga (skidhage på svenska) om de diagonala slanorna är kluvna.

• Gilla
haavard
  • Laddar…
Det är ju bra fint med sånt. Tror vi ska försöka oss på det faktiskt. Just nu har vi taggtråd på två sidor som grannen satt upp. Känns "sådär" att släppa lös syskonbarnen då.

Också känt och salufört under namnet Smålandsstaket.

Skall vara rönn slanor har jag för mig om det ska vara äkta eller är det en skröna?

mvh

BigR
Gran brukar man använda i norr iaf. Man knyter ihop med barkremsor.

Gran också i södra Västergötland. Knyts helst ihop med rötter.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Historiskt har man använt lite vadsomhelst (utom björk o al: ruttnar direkt) som de sneda slanorna, något varaktigt träslag (ffa en, även ek, alm) till de stående stolparna och vidjor av diverse tunna skott, vide (därav vidja) asp o tunna grangrenar passar. I den halvmoderna sent 18-1900-t versionen som man hittar rester av i skog o mark användes ståltråd istället för vidjor.

Jag gjorde en gång en gärsgård i trädgården mest för att torka div slanor till ved. Byggde den lite slarvigt, tanken var att sätta sågen i den efter något år. Det fick jag inte göra för min kvinna...

Här i Östergötland har vi många fina gärsgårdar vid naturreservat som sköts som ängar. Pålsbo och Sättra ängar (bilden) exempelvis. Åk på studiebesök! Hör med din länsstyrelse, de bör veta om du har någon gärsgård nära dig. Dessa tjusiga gärsgårdar är uppförda i modern tid enligt följande: stående stolpar av en, sneslanor av kluven gran och vidjor av tunna grenar av gran. De tunna grenarna är vridna och snurrade. Det underlättar om de hettas upp över eld eller ännu hellre i ånga.

Proffsen (jag känner flera, förmedlar gärna kontakt) klyver granslanorna med yxa, två pers från varsitt håll, ser livsfarligt ut. Jag skulle nog hellre använda spräckjärn.

En sån gärsgård med dessa material står länge. Gör du en egen tar du vad du har, den står så länge den står och blir till ved när det är dags att göra om den.

http://husbilen-ellen.blogspot.com/2012/09/sattra-angar.html

• Gilla
Ådrabyggaren
  • Laddar…
Och jag har fått veta att man knyter ihop med kluvna grangrenar. Sätten kan visst vara många.

Tja, vad är det man säger?
Alla sätt är bra, utom de dåliga. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.