Vad kallas den och vet någon var jag kan köpa den. Den sitter monterad på matarrören till radiatorerna i huset. En eftermontering till nya radiatorer i källaren. Nu behöver jag göra en likadan till. Kopplingen verkar fungera som att man klämmer om den och sen borrar in sig i befintligt rör. Sen monterar man dit önskad koppling. Har googlat ihjäl mig utan resultat. Tacksam för tips på detta.

/Brian
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notap

Ser ut som ett t plus t rör med inbyggd krutladdning som ordnar håltagningen.

Men hur mer jag kikar på bilden så har jag fel erkänner jag, är nog en no tap som vanten skriver.

Mvh

Redigerat:
Tack :)
Vet ni hur den fungerar. Borrar man sig in på befintligt rör? Vad händer då med borrspillet, det vill man väl inte ha i systemet så det riskerar blocka flödet?

/Brian

Anborrningsbygel är ett mer generellt namn för den typen av koppling. Notap antar jag är en produkt.

Glömde skriva välkommen till forumet!

Blir nu tveksam igen på mitt tidigar svar om notap, när jag borrar på jobbet så riggar man borrutrustningen mot en r25 kulventil och borrar igenom röret med en hålsåg med stopp. Sedan drar man tillbaka borrspindeln stänger kulventilen så släpper man ut övertrycket via en dränslang ner till en hink. Skruvar bort borrutrustningen öppnar kulventilen och spolar bort metallspånen i en hink och det är Notap systemet som vi kör med på jobbet när det skall anborras under tryck.

T rören på bilden kan vara inborrnings t rör som monteras efter att man tappat system på tryck och sedan borrat hål i röret därefter monterat t röret. Vanligt att man använder den modellen vid tjyvning av vatten i sprinklerssystem, men då brukar de inte se så gedigna ut som på din bild.

mvh

Redigerat:
Tack för välkomnandet. Varit flitig läsare här och hittat mycket hjälp på andra områden :)
Vad menar du med T-rören?
Kopparrören som är kopplade på kulventilen går vidare till 2 radiatorer.
Är i princip det jag vill göra på en annan del av matningsstammen. Känns bara inte så enkelt som att borra rakt in och koppla på om jag inte kan "fånga" upp borrspillet.

Så här går rören vidare idag. Matningsrören går i taket i källaren.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De där anborrningsbyglarna har slutat tillverkas. De var ganska bra, man kunde göra anborrning under tryck. Har fortfarande kvar borret och hylsan till dessa.
Det finns ett system som heter no-tap med
liknande lösning, men då behöver du hyra en verktygsväska för detta.
Det finns också T-plus med krutladdning i, men de kostar en bra slant.

• Gilla
spekerök
  • Laddar…
Krilleman
No-tap har jag skrivit om förut. Här

Har man inte rätt utrustning (dyr) så är det inget för hemmapulare.

Vad har du för dimension på rören i taket? Och det ser ut som stål?!

En enklare lösning på ursprungsproblemet (även om det var intressant att läsa om Notap, har inte hört talas om denna typ av kopplingar tidigare) är väl att helt enkelt dela på röret och lossa några svep så att röret kan flexa lite och man får in en vanlig t-koppling med klämkoppling.

Ovanligt att t rören sitter i en villa brukar ju oftast användas i stora fastigheter för att slippa tidskrävande nedtappningar och återfyllningar med mycket spring med luftningar i tex lägenheter.

Mvh

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.