Har en elcentral i källaren där det sitter 3 st OBO V20-C överspänningsskydd. Det till höger visar rött och antar att det betyder att det löst ut. När det gjorde det eller varför har jag ingen aning om. Jag upptäckte det när jag fått fel i en fläkt och en säkring löst ut. Det felet är fixat. Har läst på lite och förstått att prylen (V20-C) är ett överspänningsskydd som man använder bl a för att skydda sig mot blixtnedslag i solceller etc.

Min fråga nu är om det påverkar andra funktioner i huset? Allt fungerar som det ska så på det viset är det inget problem ju.
Jag har varken solceller eller annat konstigt på huset.

Kan jag bara strunta i att byta skyddet?

Bästa svaret

Överspänningsskydd "löser" för överspänning. Det är endast vid överspänning som det träder ikraft. Så det påverkar inte anläggningen i övrigt, och anläggningen påverkar inte överspänningsskyddet.

Överspänningsskyddet har gått sönder pga överspänning, då det i princip kortsluter anläggningen för att skydda den. Det går då en kortvarig mycket hög ström genom skyddet. Tills slut pallar det inte längre.

Så du har just nu inget fungerande överspänningsskydd på den fasen. Det påverkar dock ingenting.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Helt enkelt, BYT innan nästa överspänning / åsknedslag.

[länk]

450 spänn om du inte hittar något billigare och det ska bara vara att dra rakt ut och stoppa i det nya.

Protte
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Överspänningsskydd "löser" för överspänning. Det är endast vid överspänning som det träder ikraft. Så det påverkar inte anläggningen i övrigt, och anläggningen påverkar inte överspänningsskyddet.

Överspänningsskyddet har gått sönder pga överspänning, då det i princip kortsluter anläggningen för att skydda den. Det går då en kortvarig mycket hög ström genom skyddet. Tills slut pallar det inte längre.

Så du har just nu inget fungerande överspänningsskydd på den fasen. Det påverkar dock ingenting.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Tack!

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.