O
useless useless skrev:
Det är väl inte fel? Dom sa säkert inte att du kan byta till 80 A utan några ändringar som helst.
Jag kan byta till 120 A, eftersom min servis är dimensionerad för det. Men det skulle innebära att jag måste byta både mätarskåp och elmätare...
Det satt 80 A och vi bytte till 16 A , för att sen säkra upp igen efter behov och inget är ändrat förutom nya säkringar, så naturligtvis kan jag gå tillbaka till 80 A om jag vill utan att bygga om anläggningen.
 
O Färdshuset skrev:
Det satt 80 A och vi bytte till 16 A , för att sen säkra upp igen efter behov och inget är ändrat förutom nya säkringar, så naturligtvis kan jag gå tillbaka till 80 A om jag vill utan att bygga om anläggningen.
Det är inte säkert. Nu har du ju gått till 16A abonnemang och reserverar bara kapacitet upp till 25A. Ska du ha abonnemang över 25A kan du åka på ny anslutningsavgift.
 
Nu har jag läst en hel del av inläggen, men inte förstått det med effektaxa
1 Om jag har 20 amp mätarsäkringaroch belastar normalt max med 12 amp
2 Sen kommer julmaten med ugn/spis 4 plattar en en hel del lampor plus värme och ungarnas elbilar
blir då tillsammans kanske närmare 20 amp
3 Vad bestämmer mitt uttag vid 12 amp i effekt, då om jag tar ut 18 amp-
4 Samt det viktigaste, vem bestämmer och sätter gränsen på mitt uttag för s.k straffavgift
5 Har jag 20 amp och betalar för det, ska jag ta mig tusan kunna ta ut 20 amp utan straffavgift

Förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar, helt borta i det, då jag inte är inläst på det. Snårigt värre är det.
 
Frå länken jag postade tidigare:
"Stor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor."

Alltså exakt hur effekttaxan ser/kommer att se ut beror på vilken elnätsägare man har.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu har jag läst en hel del av inläggen, men inte förstått det med effektaxa
1 Om jag har 20 amp mätarsäkringaroch belastar normalt max med 12 amp
2 Sen kommer julmaten med ugn/spis 4 plattar en en hel del lampor plus värme och ungarnas elbilar
blir då tillsammans kanske närmare 20 amp
3 Vad bestämmer mitt uttag vid 12 amp i effekt, då om jag tar ut 18 amp-
4 Samt det viktigaste, vem bestämmer och sätter gränsen på mitt uttag för s.k straffavgift
5 Har jag 20 amp och betalar för det, ska jag ta mig tusan kunna ta ut 20 amp utan straffavgift

Förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar, helt borta i det, då jag inte är inläst på det. Snårigt värre är det.
Man flyttar över en del av abbonemangsavgiften till en del som fördela efter vilken effekt abonnenter använder som mest. Inte enbart efter hur mycket de i teorin kan ta ut. Det ska dessutom på något vis påverkas av när effekten tas ut. Men hur det implementeras varierar. Jag tycker att det blir ett bättre upplägg, i alla fall i teorin. Det blir ju tyvärr även komplexare. Tydligen är ju även dagens modell svår att förstå för många.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu har jag läst en hel del av inläggen, men inte förstått det med effektaxa
1 Om jag har 20 amp mätarsäkringaroch belastar normalt max med 12 amp
2 Sen kommer julmaten med ugn/spis 4 plattar en en hel del lampor plus värme och ungarnas elbilar
blir då tillsammans kanske närmare 20 amp
3 Vad bestämmer mitt uttag vid 12 amp i effekt, då om jag tar ut 18 amp-
4 Samt det viktigaste, vem bestämmer och sätter gränsen på mitt uttag för s.k straffavgift
5 Har jag 20 amp och betalar för det, ska jag ta mig tusan kunna ta ut 20 amp utan straffavgift

Förklara på ett enkelt sätt hur det fungerar, helt borta i det, då jag inte är inläst på det. Snårigt värre är det.
Det är väl ingen "straffavgift"? Se det snarare som att du kan påverka din avgift genom att sprida ut uttaget över dygnet så att effekttopparna minskar.

Men rent praktiskt funkar det så att E-on letar upp den timme du hade högst förbrukning senaste månaden (eftersom deras effekttaxa baseras på medeleffekten för en timme) och tar betalt utifrån den. Om du t ex fläskade på 20 A konstant i en timme när köttbullarna skulle stekas och skinkan griljeras så får har du bränt ca 14 kWh, vilket motsvarar en genomsnittlig effekt på 14 kW. Då får du betala 2100:- i effektavgift för den månaden (plus den fasta avgiften på 837:50 och alla rörliga avgifter såklart).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Det är väl ingen "straffavgift"? Se det snarare som att du kan påverka din avgift genom att sprida ut uttaget över dygnet så att effekttopparna minskar.

Men rent praktiskt funkar det så att E-on letar upp den timme du hade högst förbrukning senaste månaden (eftersom deras effekttaxa baseras på medeleffekten för en timme) och tar betalt utifrån den. Om du t ex fläskade på 20 A konstant i en timme när köttbullarna skulle stekas och skinkan griljeras så får har du bränt ca 14 kWh, vilket motsvarar en genomsnittlig effekt på 14 kW. Då får du betala 2100:- i effektavgift för den månaden (plus den fasta avgiften på 837:50 och alla rörliga avgifter såklart).
Om jag förstår dig rätt så är det vad jag har trott och har försökt skriva vad jag trott ibland, men då får jag höra att jag trott fel lite här och där.
Eftersom jag tror fel enligt flera, eller är helkass på att förstå eller uttrycka mig och det bara blir kaos.
Så jag undrar om det är möjligt att vi tar det här via PM?
Vet inte om det går då jag är ny här.
 
Problemet är att du i dina tidigare inlägg har blandat ihop energi och effekt. Jag kan ta ytterligare några exempel (siffrorna har ingen verklighetsförankring, så de med OCD behöver inte kommentera det);


1) Du har en enda förbrukare i huset som drar 1 kW och du har den påslagen i 100 timmar. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 1 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 1 kW * 150:- = 150:-
Summa: 992 kronor och 60 öre


2) Du har en enda förbrukare i huset som drar 50 kW och du har den påslagen i 2 timmar. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 50 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 7500:-
Summa: 8342 kronor och 60 öre


3) Du har en enda förbrukare i huset som drar 100 kW och du har den påslagen i 1 timme. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 100 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 15000:-
Summa: 15842 kronor och 60 öre


4) Du har en enda förbrukare i huset som drar 1000 kW och du har den påslagen i 6 minuter (1/10 timme). Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 100 kW eftersom man räknar ut medelvärdet för hela timmen. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 15000:-
Summa: 15842 kronor och 60 öre
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl ingen "straffavgift"? Se det snarare som att du kan påverka din avgift genom att sprida ut uttaget över dygnet så att effekttopparna minskar.

Men rent praktiskt funkar det så att E-on letar upp den timme du hade högst förbrukning senaste månaden (eftersom deras effekttaxa baseras på medeleffekten för en timme) och tar betalt utifrån den. Om du t ex fläskade på 20 A konstant i en timme när köttbullarna skulle stekas och skinkan griljeras så får har du bränt ca 14 kWh, vilket motsvarar en genomsnittlig effekt på 14 kW. Då får du betala 2100:- i effektavgift för den månaden (plus den fasta avgiften på 837:50 och alla rörliga avgifter såklart).
Så då om jag släcker ner nästan allt och hoppar hopprep för värmen, I det hela gör av med 2 kw på följande dygn hela månaden och på ett enda dygn i den månaden blåser iväg 50 Kw/h så blir det att betala en hög med pengar baserat på endast ett dygn. Då är det ingen ide att försöka dra ner på förbrukningen, då medeltalet blir högre.
Har inte fått svar på, vem sätter gränsen och bestämmer vad mitt medeltal är och utifrån den förbrukning som jag haft en månad. Bir mer och mer virrigt. Är det från EU som detta har kommit, så ett Svexit är nog inte fel. Nu ligger hela landet med regering under toffeln på EU
 
J jonaserik skrev:
Så då om jag släcker ner nästan allt och hoppar hopprep för värmen, I det hela gör av med 2 kw på följande dygn hela månaden och på ett enda dygn i den månaden blåser iväg 50 Kw/h så blir det att betala en hög med pengar baserat på endast ett dygn. Då är det ingen ide att försöka dra ner på förbrukningen, då medeltalet blir högre.
Typ. Det räcker att du drar mycket en enda timme i månaden för att kostnaden ska bli hög... Inom en snar framtid räcker det med en kvart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har inte fått svar på, vem sätter gränsen och bestämmer vad mitt medeltal är och utifrån den förbrukning som jag haft en månad. Bir mer och mer virrigt. Är det från EU som detta har kommit, så ett Svexit är nog inte fel. Nu ligger hela landet med regering under toffeln på EU
Jag förstår inte riktigt frågan? Enligt avtalet du tecknar med E-on när du skaffar effektabonnemang så ska du betala en avgift baserad på den timme under den gångna månaden med högst effektuttag. Jag tror inte ett utträde ur EU kommer ändra det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Typ. Det räcker att du drar mycket en enda timme i månaden för att kostnaden ska bli hög... Inom en snar framtid räcker det med en kvart.
Även om handeln blir per kvart behöver det inte betyda att nätavgiften sätts på en kvart. Även om mätarna ger den möjligheten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även om handeln blir per kvart behöver det inte betyda att nätavgiften sätts på en kvart. Även om mätarna ger den möjligheten.
Nej. Men jag gissar att nätbolagen vill utnyttja möjligheten att fånga upp kortare toppar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Typ. Det räcker att du drar mycket en enda timme i månaden för att kostnaden ska bli hög... Inom en snar framtid räcker det med en kvart.
Då blir det helt fel med förbrukad effekt. Finner det märkligt med det. så om jag då gör av med tex konstant 1 kW per timma, summa för en hel månad 720 kW det ger då en viss kostnad och gör av med 2 kW en timma så blir kostnaden för övriga underliggande förbrukade kW samma höga pris, vansinigt system. Det blir om jag inte tänker fel, en guldgruva för nätföretagen att få upp så hög förbrukning som möjligt för enstaka timme. Det är då endast överförning i nätet då och tillkommer kostnad för själva kW.
Begriper inte fortfarande det, vem bestämmer på vilken nivå som mitt uttag ligger på. Vet bara att större företag med stort behov av kraft, får betala ett häftigt pris för något som kallas överuttag. Är det en sådan konstilation som pådyvlas oss småkonsumenter nu

Jag röstar för Svexit
 
Varför det? På en lite högre nivå i nätet är det inte pikarna som är av intresse, utan den generella lasten när lasten på nätet är som högst.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.