O
useless useless skrev:
Problemet är att du i dina tidigare inlägg har blandat ihop energi och effekt. Jag kan ta ytterligare några exempel (siffrorna har ingen verklighetsförankring, så de med OCD behöver inte kommentera det);


1) Du har en enda förbrukare i huset som drar 1 kW och du har den påslagen i 100 timmar. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 1 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 1 kW * 150:- = 150:-
Summa: 992 kronor och 60 öre


2) Du har en enda förbrukare i huset som drar 50 kW och du har den påslagen i 2 timmar. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 50 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 7500:-
Summa: 8342 kronor och 60 öre


3) Du har en enda förbrukare i huset som drar 100 kW och du har den påslagen i 1 timme. Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 100 kW. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 15000:-
Summa: 15842 kronor och 60 öre


4) Du har en enda förbrukare i huset som drar 1000 kW och du har den påslagen i 6 minuter (1/10 timme). Då blir din förbrukning 100 kWh och toppeffekten 100 kW eftersom man räknar ut medelvärdet för hela timmen. Fakturan från Eon kommer då att vara på:
Fast avgift: 837:50
Överföringsavgift: 100 kWh * 5,1 öre = 5:10
Effektavgift: 50 kW * 150:- = 15000:-
Summa: 15842 kronor och 60 öre
Tror att jag tolkar dig rätt och varför jag blandar ihop olika saker beror på att andra börjar blanda in allt möjligt och fan och hans moster istället för att hålla sig till effektavgiften det handlar om.

Nu ska jag hitta på några exempel för att se om jag fattat, vi struntar i alla andra kostnader än effektavgiften för det är samma.

1. Om en lampa lyser dygnet runt under månaden så blir det 150 x vad lampan förbrukar under en timme.
2. Om jag tänder en till lampa en timme under månaden, så blir det 150 x vad som förbrukades den timmen.
Rätt eller fel?
 
J jonaserik skrev:
Då blir det helt fel med förbrukad effekt. Finner det märkligt med det. så om jag då gör av med tex konstant 1 kW per timma, summa för en hel månad 720 kW det ger då en viss kostnad och gör av med 2 kW en timma så blir kostnaden för övriga underliggande förbrukade kW samma höga pris, vansinigt system. Det blir om jag inte tänker fel, en guldgruva för nätföretagen att få upp så hög förbrukning som möjligt för enstaka timme. Det är då endast överförning i nätet då och tillkommer kostnad för själva kW.

Svårt när du blandar ihop kW och kWh... Men Förbrukar du 720 kWh så kostar dom 5,1 öre styck oavsett om du gör gör av med alla under en enda timme eller sprider ut förbrukningen under hela månaden. Men det är klart att totalkostnaden påverkas av effektuttaget jämfört med ett vanligt abonnemang.

Men man kan ju lika gärna vända på det - Om jag bara förbrukar en enda kWh en månad så kommer den att kosta flera hundra kronor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…

Bästa svaret

O Färdshuset skrev:
Tror att jag tolkar dig rätt och varför jag blandar ihop olika saker beror på att andra börjar blanda in allt möjligt och fan och hans moster istället för att hålla sig till effektavgiften det handlar om.

Nu ska jag hitta på några exempel för att se om jag fattat, vi struntar i alla andra kostnader än effektavgiften för det är samma.

1. Om en lampa lyser dygnet runt under månaden så blir det 150 x vad lampan förbrukar under en timme.
2. Om jag tänder en till lampa en timme under månaden, så blir det 150 x vad som förbrukades den timmen.
Rätt eller fel?
Rätt.
 
O
useless useless skrev:
Rätt.
Äntligen det är det jag menat hela tiden, då kan man börja räkna på om det är lönt.
Och till sist om jag släcker alla lampor, så blir det ingen effektavgift den månaden?
 
Nu hänger jag med LITE mer, men om jag har exakt samma förbrukning varje timma på en månad, blir det gratis då utöver dom 5,1 öre som du skriver. Hur i H-E går det att få en sådan förbrukning, troligtvis inte , men dom kommer säkert att hitta något som överstiger något medeltal. Dom är inte dumma med att hitta något nu, när dom har vittring på guld.
 
J jonaserik skrev:
Nu hänger jag med LITE mer, men om jag har exakt samma förbrukning varje timma på en månad, blir det gratis då utöver dom 5,1 öre som du skriver.
Gratis blir det inte. Det kostar 150:- per kW.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, energin debiteras på ett håll och effekten på ett håll. De har inte med varandra att göra. Effektavgiften blir då baserad på 1kW.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Och till sist om jag släcker alla lampor, så blir det ingen effektavgift den månaden?
Precis. Då kostar det endast 837:50...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Precis. Då kostar det endast 837:50...
Utan att räkna på det inbillar jag mig att abonnemanget är obra om man bara ibland under sommaren har ett stort uttag.
Men om man kunde hitta på något som förbrukar mycket och genererar inkomst när uttaget är lågt, så man får ett jämt högt uttag kan abonnemanget bli bra
 
Ser inte vad du skrivet Daniel 109 , har blockat dig. Och min dialog är inte med dig.
Blir nog en långbänk av det här från min sida
Ytterligare då en fråga, vad är då priset för den överskjutande delen, behöver nog kanske gå in på någon nätleverantör för att få klarhet i detta. Hur går det då för dom som numera, går in för timpriser ( är bara för för själva kW som köpes och blir billigare) Detta nu är bara för nätdelen. Tänker på dom som byggt med tankar och laddar med en häftig el-patron tankar på natten. Osökt blir min undran då om inte kostanden drar iväg en hel del
 
O Färdshuset skrev:
Utan att räkna på det inbillar jag mig att abonnemanget är obra om man bara ibland under sommaren har ett stort uttag.
Men om man kunde hitta på något som förbrukar mycket och genererar inkomst när uttaget är lågt, så man får ett jämt högt uttag kan abonnemanget bli bra
Tror inte det finns nåt tillfälle det blir förmånligt. Redan vid 1kW jämn last och 750kWh förbrukning per månad blir det billigare med 16A än ett 80A. Varje extra kW last utöver det gör 80A ytterligare minst 120:- dyrare än 16A (är lasten ojämn blir det mer)
 
B
Tror det dröjer innan kvartarna tillämpas på nätavgiftsberäkningen.

Det går åt väldigt mycket reglerkraft mellan 5 i och 5 över timskiften, om elpriset rör sig mycket. Genom att gå över till kvartar på elpriserna, så förväntas behovet av reglerkraft sjunka, eller snarare spridas ut över längre tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
B Byggmarodören skrev:
Tror inte det finns nåt tillfälle det blir förmånligt. Redan vid 1kW jämn last och 750kWh förbrukning per månad blir det billigare med 16A än ett 80A. Varje extra kW last utöver det gör 80A ytterligare minst 120:- dyrare än 16A (är lasten ojämn blir det mer)
Nu vart det en massa wattar och summor hit och dit igen.

Jag snackar om att det ibland under sommar förbrukas så mycket att 80 A säkringarna nästan ryker.
 
useless useless skrev:
Rätt.
Men man kan inte säga "rätt" här.

Det handlar inte om vad lampan förbrukar=energi.

Är lampan på 1kW så har den förbrukat 1kwh efter en timme.
Är den på 2kW så har den förbrukat 2kwh efter en timme.

Det viktiga att förstå här måste vara att en lampa på 1kW under 10 timmar ger lägre effekttaxa än en lampa på 2kW under 1timme....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
Men man kan inte säga "rätt" här.

Det handlar inte om vad lampan förbrukar=energi.

Är lampan på 1kW så har den förbrukat 1kwh efter en timme.
Är den på 2kW så har den förbrukat 2kwh efter en timme.

Det viktiga att förstå här måste vara att en lampa på 1kW under 10 timmar ger lägre effekttaxa än en lampa på 2kW under 1timme....
Och vad var fel om han inte kan svara att det var rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.