MathiasS MathiasS skrev:
Men man kan inte säga "rätt" här.

Det handlar inte om vad lampan förbrukar=energi.

Är lampan på 1kW så har den förbrukat 1kwh efter en timme.
Är den på 2kW så har den förbrukat 2kwh efter en timme.

Det viktiga att förstå här måste vara att en lampa på 1kW under 10 timmar ger lägre effekttaxa än en lampa på 2kW under 1timme....
Och då är frågan, var går gränsen när en högre debitering sker, samt att den lägre ska kosta samma den den lägre. Det är samma förbrukning. det kan vara 1 kW per timme och 2 kW under en annan timme. varför en högre del på allt då, begriper jag inte. samma energi som transporteras under olika tider bara.
 
Därför att det är toppeffekten i nätet som är dimensionerande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Och vad var fel om han inte kan svara att det var rätt?
Ja det var ju det jag beskrev. Effekttaxan handlar inte om vad lampan förbrukar, dvs hur många kwh den använder. Det handlar bara om vad den högsta peakeffekten är under en period. Därav mitt exempel med en 1kW lampa och en 2kW lampa. Om du förstår:

Det viktiga att förstå här måste vara att en lampa på 1kW under 10 timmar ger lägre effekttaxa än en lampa på 2kW under 1timme....

så är du hemma.....och förstår rätt även om du använder fel ord ibland.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och då är frågan, var går gränsen när en högre debitering sker, samt att den lägre ska kosta samma den den lägre. Det är samma förbrukning. det kan vara 1 kW per timme och 2 kW under en annan timme. varför en högre del på allt då, begriper jag inte. samma energi som transporteras under olika tider bara.
ja precis som Daniel säger, detta gör man för att tvinga stora förbrukar att hålla nere sin toppeffekt eftersom detta driver kostnad och är dimensionerande för hela nätet.

I större fastigheter har man ju med tex Ferroamp börjat med att balansera lasten mellan faserna just får att hålla ner maxeffekten => lägre taxa. I vissa fall verkar den utrustningen betala sig rätt snabbt.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ser inte vad du skrivet Daniel 109 , har blockat dig.
Jag har blockat dig, men kan ändå läsa dina inlägg om jag vill...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var ju det jag beskrev. Effekttaxan handlar inte om vad lampan förbrukar, dvs hur många kwh den använder. Det handlar bara om vad den högsta peakeffekten är under en period. Därav mitt exempel med en 1kW lampa och en 2kW lampa. Om du förstår:
Fast i och med att effektavgiften baseras på medeleffekten under en timme så blir det ju i praktiken samma sak som förbrukningen i kWh.
förbrukar du 42 kWh under en timme så har den genomsnittliga effekten varit 42 kW. Varken mer eller mindre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast i och med att effektavgiften baseras på medeleffekten under en timme så blir det ju i praktiken samma sak som förbrukningen i kWh.
förbrukar du 42 kWh under en timme så har den genomsnittliga effekten varit 42 kW. Varken mer eller mindre.
Ja, men det viktiga här är väl ändå att förstå att det är EFFEKT som driver priset, därav det alternativa lamp-exemplet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
O Färdshuset skrev:
Nu vart det en massa wattar och summor hit och dit igen.

Jag snackar om att det ibland under sommar förbrukas så mycket att 80 A säkringarna nästan ryker.
Bara för att visualisera och allmänbilda lite: Det heter Watt efter James Watt:

Porträtt av en historisk man i peruk, mörk rock, vit kravatt, allvarligt uttryck, mörk bakgrund, oljemålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://sv.wikipedia.org/wiki/James_Watt

Watt var en av pionjärerna när det gällde att skilja mellan arbete och effekt. Han införde enheten HorsePower (H.P.) för effekt. En engelsk H.P. motsvarar 745,5 W. Genom en felöversättning av det engelska ordet "Power" kom enheten på svenska att kallas hästkraft, trots att det inte är fråga om någon kraft. Den svenska hästkraften var ett metriskt mått, lika med 75 kpm per sekund (735,75 W). För att hedra Watt har SI-enheten för effekt uppkallats efter honom.


Varsågod. 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Och kWh är en enhet för energi. SI-enheten heter Joule, uppkallad efter James Prescott Joule.

Äldre man, skägg, kostym, slips, historiskt svartvitt porträtt, ser åt sidan, allvarlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/James_Prescott_Joule


Hur är det ens möjligt att folk har så svårt att skilja på dem?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Du glömde att 1 Joule = 1 Wattsekund. Det är rätt bra att tänka på.
 
Man i kostym och hatt reparerar cykelhjul utomhus. Svartvit, gammaldags klädsel, koncentrerad, tidigt 1900-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okänd uppfinnare med patenterat bakhjulsnav.
 
MathiasS MathiasS skrev:
[bild]

Okänd uppfinnare med patenterat bakhjulsnav.
Ernst Sachs?
 
useless useless skrev:
Ernst Sachs?
Okänd!
 
D Daniel 109 skrev:
Vilken nätägare har du? Mig veterligen finns det ingen nätägare som gör på det sätt du beskriver. Så jag skulle tro att du missförstått hur det fungerar.
hej
det är Sollentuna och jag går på vad de skriver på sin hemsida.

Priser och villkor​

Nya elnätsavgifter 2024

Elnätsavgiften består av en grundavgift, en effektavgift och en energiavgift. Grundavgiften och effektavgiften blir oförändrade nästa år. Energiavgiften sänks medan den statliga energiskatten höjs.
Energiavgiften
Den 1 januari 2024 sänker vi energiavgiften med 1,25 öre/kWh till 5 öre/kWh (4 öre/kWh exkl. moms).
Energiskatten
Energiskatten är en statlig skatt som läggs på din elnätsfaktura. Skatten bestäms av riksdagen och justeras årligen. Från och med nästa år höjs energiskatten med 4,5 öre/kWh till 53,5 öre/kWh (42,8 öre/kWh exkl. moms).

Elnätsavgift​

Elnätsavgiften består av en grundavgift, en effektavgift och en energiavgift. Grundavgiften är kopplad till mätarsäkringens ampere-tal (A) medan effektavgiften baseras på hur du utnyttjar elnätet och energiavgiften på hur mycket el du använder. För att kunna räkna ut vilken avgift du ska betala läser vi av din elmätare varje timme, dygnet runt.

Grundavgift​

Lägenhet i flerbostadshus utan elvärme, där särskilt abonnemang för fastighetens allmänna behov tecknas
MätarsäkringÅrsavgift
16 – 25 A712,50 kr/år (inkl.moms)
Övriga kunder
MätarsäkringÅrsavgift, inkl momsÅrsavgift, exkl moms
16 – 25 A 1 530 kr/år 1 224 kr/år
35 A 2 678 kr/år 2 142 kr/år
50 A 3 774 kr/år 3 019 kr/år
63 A 4 590 kr/år 3 672 kr/år
80 A 5 865 kr/år 4 692 kr/år
100 A 7 268 kr/år 5 814 kr/år
125 A 8 925 kr/år 7 140 kr/år
160 A11 475 kr/år 9 180 kr/år
200 A14 535 kr/år 11 628 kr/år

"Effektavgift​

Effekt motsvarar hur mycket el du använder på en och samma gång. Om du har många elapparater igång samtidigt och dessutom kanske laddar elbilen eller tappar upp ett varmt bad vid samma tidpunkt blir effekten hög. Om du istället ser till att ha en jämnare elanvändning under en längre period blir effekten lägre.
Avgift för effekten tas bara ut helgfria vardagar klockan 7-19. Effektavgiften beräknas i snitt på de tre högsta effekttimmarna under vardagar, per månad. Det betyder att du själv har möjlighet att påverka hur stor den blir. Ju färre effektslukande apparater du använder vardagar klockan 7-19, desto lägre blir din effektavgift. Till exempel: Om du av misstag laddar din elbil med full effekt från kl. 11 till kl. 14 en vardag så blir det troligtvis dessa timmar som effektavgiften beräknas på.
Under helger och röda dagar räknas inte toppar alls. "
 
kvirre kvirre skrev:
Effektavgiften beräknas i snitt på de tre högsta effekttimmarna under vardagar, per månad.

Det står ju där att det är snittet av tre timmar. Vart fick du fem minuter ifrån?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.