O Färdshuset skrev:
Det vet jag inte men om allt som kan drar på för fullt samtidigt kommer inte 80 A huvudsäkringar hålla, Det kommer att bli effektvakter och andra åtgärder för att det inte ska hända.
Ok. Om du behöver 80 A eller mer så är det effektabonnemang som gäller. Det kanske går att trixa till något genom att ha tre 25 A abonnemang i lägenheterna, men då måste ju någon bo i lägenheten (på papperet i alla fall) och teckna och betala för abonnemanget och lasterna måste vara tillräckligt många och små för att kunna fördelas mellan de olika abonnemangen. Jag gissar att det inte bara är skatteverket som kommer att ha synpunkter.

Vad är det för verksamhet du planerar?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du få en vattenkokare att gå i en timme?
När jag tvättar mitt aktiva kol till hembränningen går det mycket hetvatten (kolonen drar också rejält).
Bitcoinminingen drar några kW också 😇
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Om du väljer att ha 80 A som inkommande säkring så kan du ha flera 16A abonnemang efter. Exempelvis till lägenheter.
Och behöver du inte ha större abonnemang än 63A till själva fastigheten (värme, ventilation etc.) Så blir det inte något effektabonnemang.

Exempel ett vanligt hyreshus 40 lägenheter med fjärrvärme.

100A inkommande (servissäkring)
40st lägenheter med egna 16A abonnemang
1st fastighetsabonnemang 35A

I exemplet finns inget effektabonnemang. Men fastigheten kan ta ut 100A

Nätägaren får in sina strålar ändå 40st lägenhets samt 1st fastighetsabonnemang genererar en hel del fasta avgifter. Men de avgifterna sprids direkt på kunderna.
Att sedan inte alla kan ta ut max samtidigt är en annan sak.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
Tråkigt att ni måste dras med EON :( Kanske bättre att köpa annan fastighet ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Ok. Om du behöver 80 A eller mer så är det effektabonnemang som gäller. Det kanske går att trixa till något genom att ha tre 25 A abonnemang i lägenheterna, men då måste ju någon bo i lägenheten (på papperet i alla fall) och teckna och betala för abonnemanget och lasterna måste vara tillräckligt många och små för att kunna fördelas mellan de olika abonnemangen. Jag gissar att det inte bara är skatteverket som kommer att ha synpunkter.

Vad är det för verksamhet du planerar?
Ägaren till fastigheten står ju för alla abonnemang, så länge man inte hyr ut.
Överväger att ha 3 st 16 A lägenhets abonnemang och försöka anpassa mig till det, med möjlighet att säkra upp om behov uppstår, för jag blir inte klok på det där jag funderade på i trådstarten. Hur verksamheten ska se ut är inte riktigt klar, men kommer förmodligen bestå av uthyrning av platser, lokal och kanske en plats för matvagn.
Vad har skattemyndigheten med det hela att göra?
 
O
I Ironside skrev:
Tråkigt att ni måste dras med EON :( Kanske bättre att köpa annan fastighet ;)
Kan så vara, men vad gör man när fastigheten man vill ha ligger där den ligger.
 
O
H HSP skrev:
Om du väljer att ha 80 A som inkommande säkring så kan du ha flera 16A abonnemang efter. Exempelvis till lägenheter.
Och behöver du inte ha större abonnemang än 63A till själva fastigheten (värme, ventilation etc.) Så blir det inte något effektabonnemang.

Exempel ett vanligt hyreshus 40 lägenheter med fjärrvärme.

100A inkommande (servissäkring)
40st lägenheter med egna 16A abonnemang
1st fastighetsabonnemang 35A

I exemplet finns inget effektabonnemang. Men fastigheten kan ta ut 100A

Nätägaren får in sina strålar ändå 40st lägenhets samt 1st fastighetsabonnemang genererar en hel del fasta avgifter. Men de avgifterna sprids direkt på kunderna.
Att sedan inte alla kan ta ut max samtidigt är en annan sak.
Funderar i dom banorna, men i nuläget kommer jag att bli
kund till alla avgifter och då vill man hitta billigaste alternativen.
 
Mitt tips är då att du ska ha 100A i servissäkring om anslutningen är betald för 100A och det bara är fråga om återanslutning.
Och ett 16A abonnemang till att börja med,
som du kan höja i steg upp till 63 efter ditt behov.
När du får hyresgäster, begär du en delning (dvs ett till abonnemang) så får den hyresgästen sköta sin egen elräkning.

Ska du ha flera abonnemang så krävs alltid servissäkringar (de begränsar maximalt uttag för fastigheten) men de styr inte fasta avgiften.

Så mitt råd är att få i så stora servissäkringar som fastigheten har betalat anslutningsavgiften för, då slipper du framtida diskussioner om vad du har rätt att ta ut.

Ps. Du bör hitta en bra elektriker då dessa uppdrag kräver föranmälan till nätbolaget från en elfirma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Servissäkringar är begränsningen vad fastigheten har betalat för anslutningsavgift.
Servissäkringar styr inte månadsavgifter.

Det som styr avgifterna är abonnemangens säkringar upp till 63A, Över 63A abonnemang så blir det fast + rörlig del på nätavgiften.

Hoppas ni förstår min förklaring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
H HSP skrev:
Mitt tips är då att du ska ha 100A i servissäkring om anslutningen är betald för 100A och det bara är fråga om återanslutning.
Och ett 16A abonnemang till att börja med,
som du kan höja i steg upp till 63 efter ditt behov.
När du får hyresgäster, begär du en delning (dvs ett till abonnemang) så får den hyresgästen sköta sin egen elräkning.

Ska du ha flera abonnemang så krävs alltid servissäkringar (de begränsar maximalt uttag för fastigheten) men de styr inte fasta avgiften.

Så mitt råd är att få i så stora servissäkringar som fastigheten har betalat anslutningsavgiften för, då slipper du framtida diskussioner om vad du har rätt att ta ut.

Ps. Du bör hitta en bra elektriker då dessa uppdrag kräver föranmälan till nätbolaget från en elfirma.
Det är 100 A servissäkring och har bra elektriker att tillgå. Kommer att börja med 16 A huvudsäkring som redan sitter där och när det blir ordning på torpet och behov uppstår kommer det att ändras till det som blir bäst
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
H HSP skrev:
Servissäkringar är begränsningen vad fastigheten har betalat för anslutningsavgift.
Servissäkringar styr inte månadsavgifter.

Det som styr avgifterna är abonnemangens säkringar upp till 63A, Över 63A abonnemang så blir det fast + rörlig del på nätavgiften.

Hoppas ni förstår min förklaring.
Servissäkringen är 100 A och huvudsäkringen har varit 80 A, men nu är det 16 A
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Då behöver du inte oroa dig för effektavgiten som är för abonnemang från 80A och uppåt..
Du betalar fast avgift för ett 16A abonnemang.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
H HSP skrev:
Då behöver du inte oroa dig för effektavgiten som är för abonnemang från 80A och uppåt..
Du betalar fast avgift för ett 16A abonnemang.
Nu ja, men sen
 
Är det något att oroa sig för?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du få en vattenkokare att gå i en timme?
GÄSP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.