S stugan_i_skogen skrev:
Din mätare läses av var 15:e minut. Man jämför mätarställningen hh:00 med hh:15 (osv) och räknar ut medeleffekten per kvart som skillnaden i mätarställning delat med tiden, så egentligen kan man ta ut 30 kW i 5 minuter och sen 0 kW i 10 minuter, och få en toppnotering på 10 kW.
Om den är nybytt ja, nuvarande krav är att det mäts per timme och läses av månadsvis.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Om jag tolkar dig rätt så rent teoretisk betyder det att om den totala förbrukningen gör att den rörliga överföringsavgiften blir lägre än 150 gånger x antal kW under den timme man har störst effektuttag?
Överföringsavgift och effektavgift är två olika saker. Du har blandat ihop det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Men vi kan väl försöka göra ett mer seriöst räkneexempel.

Första frågan är väl om du kommer att behöva 80 A huvudsäkring? Men om man antar att det går att skaffa ett sånt abonnemang till en vanlig villa så har de flesta ett värmesystem på kanske 6-9 kW, en spis på 8-10 kW, en vattenkokare på 2 kW, etc. Vi kan anta att den årliga elförbrukningen är 20000 kWh. Någon gång varje månad har man säkert ugnen och ett par spisplattor igång och kokar upp vatten i vattenkokaren samtidigt som varmvattenberedaren ska återhämta sig från en långdusch och någon dammsuger.
Så man kan nog räkna med att toppeffekten är 10-15 kW varje månad. Vi kan anta att den är 12 kW varje månad så det blir enkelt att räkna.

Då får du betala till Eon:
2637:50 varje månad i effektavgift, dvs 31650:- för hela året
1020:- i överföringsavgift.
Summa: 31770:-.


Jämför man med ett vanligt abonnemang på t ex 20 A blir motsvarande kostnad:
Abonnemang: 887:50 per månad. Dvs 10650:- per år.
Överföringsavgift: 5260:-
Summa: 15910:-


Alltså dubbelt så dyrt att välja effektabonnemang.
 
  • Gilla
buffyin och 3 till
  • Laddar…
Hur lyckas du få en vattenkokare att gå i en timme?
 
Det var bara ett exempel...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Hur lyckas du få en vattenkokare att gå i en timme?
Men snälla Daniel, nu får du väl ändå kamma dig...

Är du verkligen så sysslolös att du måste hugga på precis allt?

Du är ju väldigt kunnig, använd det på rätt sätt!
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 4 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Men vi kan väl försöka göra ett mer seriöst räkneexempel.

Första frågan är väl om du kommer att behöva 80 A huvudsäkring? Men om man antar att det går att skaffa ett sånt abonnemang till en vanlig villa så har de flesta ett värmesystem på kanske 6-9 kW, en spis på 8-10 kW, en vattenkokare på 2 kW, etc. Vi kan anta att den årliga elförbrukningen är 20000 kWh. Någon gång varje månad har man säkert ugnen och ett par spisplattor igång och kokar upp vatten i vattenkokaren samtidigt som varmvattenberedaren ska återhämta sig från en långdusch och någon dammsuger.
Så man kan nog räkna med att toppeffekten är 10-15 kW varje månad. Vi kan anta att den är 12 kW varje månad så det blir enkelt att räkna.

Då får du betala till Eon:
2637:50 varje månad i effektavgift, dvs 31650:- för hela året
1020:- i överföringsavgift.
Summa: 31770:-.


Jämför man med ett vanligt abonnemang på t ex 20 A blir motsvarande kostnad:
Abonnemang: 887:50 per månad. Dvs 10650:- per år.
Överföringsavgift: 5260:-
Summa: 15910:-


Alltså dubbelt så dyrt att välja effektabonnemang.
Det är inte en villa och det satt tidigare 80 A huvudsäkring när anläggningen var i drift och det var en annan nät ägare, men när Eon tog över gick allt åt helvete med kostnaderna enligt förra ägaren och de stängde ner verksamheten och bytte till 16 A ett tag innan elen stängdes av och nu vill jag ha igång elen och har frågat vad 150 betyder men de svarar inte eftersom jag inte är kund ännu. Förbrukningen kommer vara periodvis hög under sommaren och förmodligen låg på vintern
 
MultiMan MultiMan skrev:
Men snälla Daniel, nu får du väl ändå kamma dig...

Är du verkligen så sysslolös att du måste hugga på precis allt?

Du är ju väldigt kunnig, använd det på rätt sätt!
Man behöver inte köra vattenkokaren hela timmen för att förbrukningen tillsammans med övriga prylar ska komma upp i 10-15 kWh. Men det är kanske inte så lätt för alla att förstå?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Färdshuset Du har fått alla svar och förklaringar som behövs för att fatta ett beslut, flera gånger om. Greppar du ändå inte vad det handlar om får du nog skaffa extern hjälp som går igenom dina förutsättningar på plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Förbrukningen kommer vara periodvis hög under sommaren och förmodligen låg på vintern
Förbrukningen är i princip ointressant i sammanhanget. Du måste ta reda på vilken toppeffekt du behöver.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man behöver inte köra vattenkokaren hela timmen för att förbrukningen tillsammans med övriga prylar ska komma upp i 10-15 kWh. Men det är kanske inte så lätt för alla att förstå?
I exemplet summerades en massa laster där flertalet normalt sett inte är aktiva kontinuerligt. Då blir det fel, man kan inte summera effekter på det sättet och förvänta sig att hamna nära ett korrekt resultat.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
I exemplet summerades en massa laster där flertalet normalt sett inte är aktiva kontinuerligt. Då blir det fel, man kan inte summera effekter på det sättet och förvänta sig att hamna nära ett korrekt resultat.
När skrev jag att effekterna ska summeras?
Elbolaget tittar på den timme (eller kvart) som har högst förbrukning för att räkna ut medeleffekten.
 
Attitudeswe
Skall du erbjuda elbilsladdning så får du ta 1500 som grundavgift / laddplats med det 80A a.b. om du vill kunna låta en vanlig bil bli fullladdad på en natt.

Idag har jag ansträngt mig för att förbruka så mycket el som möjligt. Har en billaddare som styrs av Tibber vilket gör dock att jag kan hålla mig under 10.5 kW (kWh/h som min effekttaxa som ligger på 32.50kr/kW baseras på)
 
  • Screenshot_20231217-213327.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Förbrukningen är i princip ointressant i sammanhanget. Du måste ta reda på vilken toppeffekt du behöver.
Det vet jag inte men om allt som kan drar på för fullt samtidigt kommer inte 80 A huvudsäkringar hålla, Det kommer att bli effektvakter och andra åtgärder för att det inte ska hända.
 
Om du jämför med en bilresa
Du kan köra 1000 km under 10 timmar med konstant hastighet 100 km/h
Eller kan du göra 15 minuter paus per timme och kommer att behöva köra ca 130-150 km/h vissa stunder
Då skulle du baserat på den topphastighet du har haft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.