namnbyte namnbyte skrev:
Borde nog ha gjort, men inte räknat på det tidigare eftersom det inte finns så mycket för oss att göra åt saken. Det där påslaget är ju helt sjukt.

Snart är det ju nere på nivån att försöka krama blod ur sten, hur befolkningen betalar för el.
Vilket påslag är sjukt? Har man behov av 80 A eller mer så får man nog räkna med att det kostar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Vilket påslag är sjukt? Har man behov av 80 A eller mer så får man nog räkna med att det kostar.
Ja men hallå om det var en riktig förklaring så får man betala över 200 kr/kWh
Då lönar det sig extremt bra att köra en gammal lastbilsmotor med generator
 
namnbyte
useless useless skrev:
Vilket påslag är sjukt? Har man behov av 80 A eller mer så får man nog räkna med att det kostar.
Jag räknade på vårt, 20A med rejäl spik två ggr i månaden då vi stortvättar, städar och gör matlådor (40+kW) kontra normaldagar då vi ligger på runt 6-8kW

Såvida jag inte räknat fel, detta är trots allt egentligen tjejens bord i hushållet, kommer hur våra dagar byggts för att vardagen ska flyta smidigt inte alls vara hållbart längre.
Påslag var kanske fel ord, menade denna modellen när jag använde din förklaring för att räkna ut det
 
O Färdshuset skrev:
Ja men hallå om det var en riktig förklaring så får man betala över 200 kr/kWh
Hur får du till det?
150 kr/kW vid effekttoppen på månaden.
kW, inte kWh...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Om du en månad drar 15 kW som mest så blir avgiften till Eon den månaden 15×150+837:50 = 3086:50.
Plus 5,10 öre och energiskatt för varje förbrukad kWh.
Fotografen Fotografen skrev:
Hur får du till det?
150 kr/kW vid effekttoppen på månaden.
kW, inte kWh...
Jag kanske tolkar fel men ca 3000kr delat med 15
 
15 kW är en helt annan sak än 15 kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
15 kW är en helt annan sak än 15 kWh.
Förklara hur det är då
 
O Färdshuset skrev:
Jag kanske tolkar fel men ca 3000kr delat med 15
Det blir i det fallet tre delar av avgiften i stället för två som vid de mindre abonnemangen. I alla abonnemangen har du en fast avgift per månad och en avgift per överförd kWh. I det sista abonnemanget tillkommer dessutom en avgift som baseras på maxeffekt. Alltså hur många kW du maximalt förbrukat under månaden. kW och kWh är som sagt olika storheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Förklara hur det är då
Den ena är enhet för effekt, den andra för energi. Om du inte vet skillnaden så förstår jag att du inte får ihop siffrorna.

Om man ska göra en bilanalogi så är kW motorns effekt och kWh hur mycket bensin du förbrukat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O
Det här blir bara rörigare och rörigare.
Vad jag fått lära mig är att om jag har en pryl på 15 kW och den går konstant en timme så blir det 15 kWh och kostar det 15 x vad priset är för en kWh per timme prylen är igång

Kan nån förklara min fråga på ett enkelt sätt vad det innebär?
 
Ja, men nu var det en effektavgift. Säkringsavgiften på de mindre abonnemangen är också en avgift på vilken effekt du kan ta ut.

Du måste inse att effekt och energi är två helt olika saker.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Det här blir bara rörigare och rörigare.
Vad jag fått lära mig är att om jag har en pryl på 15 kW och den går konstant en timme så blir det 15 kWh och kostar det 15 x vad priset är för en kWh per timme prylen är igång

Kan nån förklara min fråga på ett enkelt sätt vad det innebär?
Precis så är det. Men det tillkommer en sak till på det sista abonnemanget. Kort sagt får du betala olika mycket om du gör av med 15 kWh genom att belasta med 15 kW under en timme eller 1 kW under 15 timmar. Det är då den maximala belastningen under månaden som bestämmer kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
O Färdshuset skrev:
Det här blir bara rörigare och rörigare.
Vad jag fått lära mig är att om jag har en pryl på 15 kW och den går konstant en timme så blir det 15 kWh och kostar det 15 x vad priset är för en kWh per timme prylen är igång

Kan nån förklara min fråga på ett enkelt sätt vad det innebär?
Om du har en pryl på 1 kW och den går konstant i 15 timmar så har du förbrukat 15 kWh. Den maximala effekten har varit 1 kW, så det får du betala 150:- för enligt prislistan. De 15 kilowattimmarna får du betala 5,1 öre per styck för.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O
useless useless skrev:
Om du har en pryl på 1 kW och den går konstant i 15 timmar så har du förbrukat 15 kWh. Den maximala effekten har varit 1 kW, så det får du betala 150:- för enligt prislistan. De 15 kilowattimmarna får du betala 5,1 öre per styck för.
Om jag tolkar det rätt och man har koll så kan man ligga på en hög förbrukning hela tiden och se till att förbrukningen går upp lite en gång under månaden för att få bästa ekonomin?
 
O Färdshuset skrev:
Om jag tolkar det rätt och man har koll så kan man ligga på en hög förbrukning hela tiden och se till att förbrukningen går upp lite en gång under månaden för att få bästa ekonomin?
Nej, hur tänkte du då?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.