I min vuxna dotters sovrum på nedervåningen (2-planshus) har det i ena takhörnets innersta kvadratmeter dykt upp något mystiskt. Det är ett par små "tappar" som sitter helt slumpmässigt med ett par dm mellanrum, hängande vertikalt från taket (som är gips, vitmålad med latexfärg för 20 år sedan). De har nog suttit någon månad, men nu bad jag henne ta bort dem. Båda var vi rätt nyfikna på vad det var, och enligt uppgift har hon även tagit bort en omgång tidigare..

Längden är bara 5-8mm och kanske 2mm tjocka. Dvs inget som direkt stör, men ändå. De flesta satt verkligen fast i taket och lossnade inte helt frivilligt:
Små gråa tappar i en vit plastbehållare, eventuellt skapade av ett djur enligt inlägget, upptäckta i takhörn i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I mikroskop kan man se att det är en vit kärna med en massa trådludd (damm). Kärnan är dock mjuk om man trycker på dem, som mjukt gummi, och det ser lite ut att vara "gjort" av något djur. Med tanke på hur länge just dessa hängt där torde det dock knappast vara något som kommer kläckas, för då hade det kommit ut för längesedan:
Mikroskopbild av en liten, dammtäckt tapp med trådar och vit kärna, hängande från taket i ett sovrum, liknande något skapat av ett djur.
Skapa konto

Den enda insekt som setts till i huset var en harkrank som tillbringade minst ett par dagar i rummet, samt en och annan silverfisk. Men de är ju inte i taket.

EDIT:
Om man klämmer på det som hängde neråt så syns en öppning, vilket får mig att tro att det är någon slags puppa som härbärgerat något. Men vad i såfall ?
Närbild genom mikroskop av en liten vit kärna med trådludd, hålls av pincett, möjligtvis en puppa.
Skapa konto

Någon som har en idé om vad det kan vara ?

Redigerat:
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det där att det ser ut som trådar får mig att tänka på kokonger, se här: [länk]
Larv som gjort som puppa eller spindlar för äggsamling.
Jo, men det är ju vad jag också är inne på.
Men frågan är vad det är för djur, vi talar ju dessutom om riktigt små saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.