I min vuxna dotters sovrum på nedervåningen (2-planshus) har det i ena takhörnets innersta kvadratmeter dykt upp något mystiskt. Det är ett par små "tappar" som sitter helt slumpmässigt med ett par dm mellanrum, hängande vertikalt från taket (som är gips, vitmålad med latexfärg för 20 år sedan). De har nog suttit någon månad, men nu bad jag henne ta bort dem. Båda var vi rätt nyfikna på vad det var, och enligt uppgift har hon även tagit bort en omgång tidigare..
Längden är bara 5-8mm och kanske 2mm tjocka. Dvs inget som direkt stör, men ändå. De flesta satt verkligen fast i taket och lossnade inte helt frivilligt:
I mikroskop kan man se att det är en vit kärna med en massa trådludd (damm). Kärnan är dock mjuk om man trycker på dem, som mjukt gummi, och det ser lite ut att vara "gjort" av något djur. Med tanke på hur länge just dessa hängt där torde det dock knappast vara något som kommer kläckas, för då hade det kommit ut för längesedan:
Den enda insekt som setts till i huset var en harkrank som tillbringade minst ett par dagar i rummet, samt en och annan silverfisk. Men de är ju inte i taket.
EDIT:
Om man klämmer på det som hängde neråt så syns en öppning, vilket får mig att tro att det är någon slags puppa som härbärgerat något. Men vad i såfall ?
Någon som har en idé om vad det kan vara ?
Längden är bara 5-8mm och kanske 2mm tjocka. Dvs inget som direkt stör, men ändå. De flesta satt verkligen fast i taket och lossnade inte helt frivilligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I mikroskop kan man se att det är en vit kärna med en massa trådludd (damm). Kärnan är dock mjuk om man trycker på dem, som mjukt gummi, och det ser lite ut att vara "gjort" av något djur. Med tanke på hur länge just dessa hängt där torde det dock knappast vara något som kommer kläckas, för då hade det kommit ut för längesedan:
Logga in
Skapa konto
Den enda insekt som setts till i huset var en harkrank som tillbringade minst ett par dagar i rummet, samt en och annan silverfisk. Men de är ju inte i taket.
EDIT:
Om man klämmer på det som hängde neråt så syns en öppning, vilket får mig att tro att det är någon slags puppa som härbärgerat något. Men vad i såfall ?
Logga in
Skapa konto
Någon som har en idé om vad det kan vara ?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 688 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 688 inlägg
Det där att det ser ut som trådar får mig att tänka på kokonger, se här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kokong
Larv som gjort som puppa eller spindlar för äggsamling.
Larv som gjort som puppa eller spindlar för äggsamling.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 688 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 688 inlägg
Då rekommenderar jag att du frågar jourhavande biolog här: https://www.nrm.se/fakta-om-naturen/jourhavande-experter/jourhavande-biolog
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 186 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 186 inlägg
Liknande trådar
-
Hjälp med världens mest slitna trall
Altan & Uteplats -
Vattenanslutning ovan mark i fjällvärlden - allmänna frågor
Vatten & Avlopp -
Ställa tvättmaskin & torktumlare på ett bord - Görbart eller världens sämsta idé?
Tvättstuga -
Huscompagniet - UNDVIK för allt i världen
Hustillverkare -
Vad i all världen är detta i avloppet.
Vatten & Avlopp