Hoppas att ni inte är äckelmagade, för här är en bild på vad som finns i gjutjärnsrören i mitt avlopp.
Det är liksom hopkrullade remsor av ett plastliknande material. Styvt men ändå böjligt. Dessutom finns handflatsstora ”stenar” som verkar vara av samma ”material” som remsorna, och som verkar vara formade efter rörets diameter. Det bildar stopp förstås. Avloppet är från 50-talet och vi har bott i kåken i 40 år och aldrig haft ett stopp förut.
Efter mycket pyssel har jag genom rensluckan lyckats dra ut ”stenarna” och en halv meter av remsan. Jag kunde dra riktigt hårt i remsan men den satt fast i andra änden, och till slut gick den av.
Med inspektionskameran kan jag se änden på den remsa som sitter kvar, men jag når inte dit.
Någon som vet vad i all världen det kan vara?
Det är inget vi spolat ner, utan det verkar ha byggts upp i röret.
Stenarna blir nästan viktlösa när de torkat.
Kan man få bort det med fräsning, eller finns det bättre metoder?
Det är liksom hopkrullade remsor av ett plastliknande material. Styvt men ändå böjligt. Dessutom finns handflatsstora ”stenar” som verkar vara av samma ”material” som remsorna, och som verkar vara formade efter rörets diameter. Det bildar stopp förstås. Avloppet är från 50-talet och vi har bott i kåken i 40 år och aldrig haft ett stopp förut.
Efter mycket pyssel har jag genom rensluckan lyckats dra ut ”stenarna” och en halv meter av remsan. Jag kunde dra riktigt hårt i remsan men den satt fast i andra änden, och till slut gick den av.
Med inspektionskameran kan jag se änden på den remsa som sitter kvar, men jag når inte dit.
Någon som vet vad i all världen det kan vara?
Det är inget vi spolat ner, utan det verkar ha byggts upp i röret.
Stenarna blir nästan viktlösa när de torkat.
Kan man få bort det med fräsning, eller finns det bättre metoder?
Redigerat:
Fett?
Liknande trådar
-
Hjälp med världens mest slitna trall
Altan & Uteplats -
Vattenanslutning ovan mark i fjällvärlden - allmänna frågor
Vatten & Avlopp -
Ställa tvättmaskin & torktumlare på ett bord - Görbart eller världens sämsta idé?
Tvättstuga -
Huscompagniet - UNDVIK för allt i världen
Hustillverkare -
Vad i hela världen skall detta föreställa?
Värme allmänt