Är i färd med att bygga ett plank i sluttning och skulle vilja kapa stolparna när de sitter upprätt på plats i plintjärnen för att kunna anpassa måtten enkelt efter beklädnaden.
Då jag är hyfsat talanglös att såga på frihand litar jag inte på att jag kan få till snittet 90 grader med en handjagare.
Grannen hade ett jäkligt käckt hjälpmedel när han kapade sina stående stolpar, det var metall-grej han klämde fast på stolpen och lade fogsvansen på, verktyget styrde sen fogsvansen med hjälp av magneter så snittet blev rakt.
Nu är problemet att vi inte vet vad ett sådant verktyg heter/kallas, han hade lånat det av en bekant som inte visste mer än att han trodde det var en Knipex. Har letat på deras hemsida utan att hitta något som verkar passa in på beskrivningen.
Någon som vet?
Då jag är hyfsat talanglös att såga på frihand litar jag inte på att jag kan få till snittet 90 grader med en handjagare.
Grannen hade ett jäkligt käckt hjälpmedel när han kapade sina stående stolpar, det var metall-grej han klämde fast på stolpen och lade fogsvansen på, verktyget styrde sen fogsvansen med hjälp av magneter så snittet blev rakt.
Nu är problemet att vi inte vet vad ett sådant verktyg heter/kallas, han hade lånat det av en bekant som inte visste mer än att han trodde det var en Knipex. Har letat på deras hemsida utan att hitta något som verkar passa in på beskrivningen.
Någon som vet?
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag hade ju skruvat upp en smaklig bräda mellan stolparna anpassad i höjd för att klämma in cirkelsåget där jag vill ha ett snitt. Sen har man ju ett bra snitt att jobba vidare med fogsvansen..
Ja, jag har fått inköpsförbud på nya prylar..
Ja, jag har fått inköpsförbud på nya prylar..
Redigerat:
Aha! "Sågstöd" var det magiska ordet för att öppna Googles magiska dörr! Stort tack för hjälpen Classe!
Nu återstår bara att fundera på om det är värt pengarna eller om jag kör på Bösahus lösning istället...
Nu återstår bara att fundera på om det är värt pengarna eller om jag kör på Bösahus lösning istället...
Min farsa har (eller hade i alla fall) en "gerlåda" som var en aluminiumvinkel som las mot det som skall sågas och sen ett vinklingsbart mothåll med ett fjädrande clips. Den används alltså med en vanlig fogsvans.
Det borde väl kunna kallas geringsanhåll, men försöker jag googla hittar jag bara såna anhåll som är för montering på maskiner.
Det är antagligen från 70-talet eller nåt sånt.
Det borde väl kunna kallas geringsanhåll, men försöker jag googla hittar jag bara såna anhåll som är för montering på maskiner.
Kör du på frihand eller med Bösahusbrädan så börja med att lägga ett vanligt A4-papper (om det räcker) runt stolpen så att kanterna som går runt stolpen linjerar sig - eller hur fan man nu ska uttrycka det - och rita sedan ett streck längs ena papperskanten runt stolpen. Nu har du en sågangivelse som är exakt lika vågrät som stolpen är lodrät (förutsatt att stolpen är någorlunda slät och inte konformad in absurdum...) Eller uttryckt på ett annat sätt; du kan nu såga av stolpen i exakt 90 grader.
I förlängningen tänker jag mig en produktidé här... Tänk er en eldriven såg med en hållare som man klämmer fast på stolpen för att sen med en snabb knyck på handleden såga av varje stolpe lika rakt. Typ som en sådan där krokodilsåg eller vad det heter fast med en annan hållare. Varsågoda Bosch! Ni kan ju skicka lite royalties om det blir en storsäljare!
I förlängningen tänker jag mig en produktidé här... Tänk er en eldriven såg med en hållare som man klämmer fast på stolpen för att sen med en snabb knyck på handleden såga av varje stolpe lika rakt. Typ som en sådan där krokodilsåg eller vad det heter fast med en annan hållare. Varsågoda Bosch! Ni kan ju skicka lite royalties om det blir en storsäljare!
Jag har en sån också från svärfar. Jag tror det är en Bahco eller kanske Sandvik. Tyvärr verkar den ha utgått för jag letade efter den modellen för en 5-6 år sedan men hittade inget.Nerre skrev:Min farsa har (eller hade i alla fall) en "gerlåda" som var en aluminiumvinkel som las mot det som skall sågas och sen ett vinklingsbart mothåll med ett fjädrande clips. Den används alltså med en vanlig fogsvans.
Medlem
· Västra finlands
· 7 inlägg
Eller också spikar du brädor på båda sidor om stolparna (i våg och parallellt med varandra förstås) och låter sågen följa dom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
När jag gick i träslöjden så fick vi göra våra egna gerlådor, och det borde väl funka här med. Spika överblivna brädlappar till ett U som passar runt stolpen. Gör ett perfekt sågsnitt genom U-et. Sätt fast med en tving på stolpen. Såga.
Produkter som diskuteras i tråden