Ursäkta stavfel i rubriken, verkar inte gå ändra i efterhand?

God dag,

Jag har fått hjärnsläpp och kan inte ens efter googlingar komma på vad detta skivmaterial heter.

Det sitter i tak och på väggar i ett rum som ska totalrenoveras.

Just där jag tagit bilden har ett väggfast skåp suttit.

Vad heter skivan? Visst borde det gå fint att efter grundarbete limma reparationstapet och måla ovanpå denna?

• Brun skiva på vägg där skåp varit, med märken och skisser, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonite

• Gilla
trasker och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle dock inte satt renoveringstapet på det, 6mm (eller 13 om plats finns) gips om man vill ha det bra.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Masonite som sagt. Säger också gips först.

Redigerat:
Spånskiva

• Gilla
Tobzter
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Spånskiva
Fel.

Düsseldorff
Det är masonite. På med gips om det får plats. Ta annars ner masoniten.

Anna_H Anna_H skrev:
Fel.
Vet du vad det är för skiva?

Jag skulle säga hård träfiberskiva allmänt kallad masonit i folkmun. Men då masonit är ett produktnamn precis som frigolit så skall man egentligen säga hård träfiberskiva. Hade min bygglärare på 4-årig teknisk linje i gymnasiet fått höra masonit eller frigolit så hade han gått i taket....

T TheGame skrev:
Vet du vad det är för skiva?
Det är redan besvarat i tråden. Spånskiva är inte blank som denna.

Düsseldorff
R roli skrev:
Jag skulle säga hård träfiberskiva allmänt kallad masonit i folkmun. Men då masonit är ett produktnamn precis som frigolit så skall man egentligen säga hård träfiberskiva. Hade min bygglärare på 4-årig teknisk linje i gymnasiet fått höra masonit eller frigolit så hade han gått i taket....
Tur att din bygglärare inte är här då och att masonite blivit synonymt med materialet, precis som galon, plexiglas, lypsyl, frisbee, post-it, tipp-ex, rollerblades och gladpack.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är redan besvarat i tråden. Spånskiva är inte blank som denna.
Blank? Jag ser inget blank.
Kan meddela samtliga att jag har både spånskiva och masonitskivor på väggarna hemma och det där är mer lik spånskivan, tycker då jag att det ser ut som på bilden.
Men nått av det är det är det och svaret till TS är att gipsa på det blir bäst som redan skrivits.

Håller med dig, det finns många produkter vars namn blivit synonymt med produkten. Använder själv masonit och frigolit så lärarens frustration vid användandet av namnen gick inte in....

• Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Kovalevy! (på finska...)

useless useless skrev:
Masonite
Så heter det ja! Tack!

Stefan N Stefan N skrev:
Jag skulle dock inte satt renoveringstapet på det, 6mm (eller 13 om plats finns) gips om man vill ha det bra.
Jo det var ju det med platsen, det sitter en fönster på den väggen och jag måste nog byta fönsterfoder? om jag sätter gips utanpå men det är ju bara ett fönster så det går ju snabbt. Det är en del uttag och annat som behöver pluggas igen så gipsa dem går nog snabbast ändå!

Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.