Hej,

Innan jag stänger av vattnet och börjar skruva isär så tänkte jag skaffa mig lite kunskap. Varm- och kallvatten kommer till köket i sådana här plastslangar/-rör och så har rörmokaren satt på en koppling med gänga, med generöst kvar av plastslangen. Inget fel i det för gamla blandaren även om det var en riktig Frankenkoppling med vad som verkar vara överblivna delar i olika storlekar. Vår nya blandare är en med magnetventil för touch och då blev det för trångt med alla extra slangar och elektronikbox så jag vill kapa ner plastslangen ett par decimeter.

Vad kan jag förvänta mig att det är för koppling? Är det något som man måste ha speciellt pressverktyg till eller är det kanske en stödhylsa i slangen och en vanlig klämringskoppling? I.o.m. att jag kommer behöva ha vattnet av när jag väl river här så vore det skönt att veta ungefär vad jag kommer stöta på.

Eller så vänder jag på frågan och säger "Vad ska man ha för koppling på sådan här slang? Och vad kallas slangen?". Diameter på slangen är 15 mm.

Tack på förhand

/Ola

Plastvattenslang med klämringskoppling under en vit köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.