Fallklafftablå.
Man trycker på knappen i sitt sovrum eller var man nu är, så ringer eller klickar det i den här mojängen som ofta sitter i serveringsgången mellan köket, matsalen och jungfrukammaren. Jungfrun hör ljudet, kollar numret och ser vilket ring hon ska springa till och fråga vad som önskas.
Fanns en sådan i mina föräldrars hus byggt på 30-talet, dock var knapparna i rummen bortrenoverade.
En personsökarversion av intertelefon kan man säga :-D
Fanns en sådan i mina föräldrars hus byggt på 30-talet, dock var knapparna i rummen bortrenoverade.
En personsökarversion av intertelefon kan man säga :-D
Jag skrev enbart sökorden jag hittade på Tradera. Kan kanske vara någon lokal benämning att kalla dessa för pigtittare och jag tror pigan tittade mer på fallklafftablån, än spegeln med låda.Norrhyttan skrev:
Användes på sjukhus, hotell och liknande också.
Den här varianten var nog den mest vanliga på sjukhus, industrier mm
Släkt, lysande och blinkande ger dessa fem lampor en massa variationer. Fungerade så att varje anställd hade sin kombination och oftast kontaktade växeln, om den kombinationen började lysa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släkt, lysande och blinkande ger dessa fem lampor en massa variationer. Fungerade så att varje anställd hade sin kombination och oftast kontaktade växeln, om den kombinationen började lysa.