Är less på vanliga tråg. Går visserligen bra med sådana tunna plastinsatser men man kommer aldrig ifrån att man behöver mängda och hälla upp färg.

Har sett denna bild som visar ett tillbehör jag gärna skulle testa. Vad kan det heta och var kan man hitta det? Har bildgooglat men utan framgång.


Målarroller täckt i vit färg vilar på en färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Har hittat denna ( https://www.jemfix.se/rollerhink-12-l-stiwex/6131/9014015/ ) som delvis är det jag är ute efter. Men den kräver fortfarande att man måste hälla upp rätt mängd färg.

Tack på förhand och God Jul! :)
 
Om du ändå kommer att stoppa ner rollern i hinken med den gröna tvättbrädan så finns det väl inget problem med att hälla över färgen i rollerhinken och sedan hälla tillbaka det som blir över?

Kan inte se hur tvättbrädan ska fungera i praktiken, när hinken är nere till en tredjedels full så kommer den vilja tippa när du lägger på lite vikt på rollern. Särskilt om du använder ett teleskophandtag.

Jag köpte en sådan hink på rea, inte för att använda med roller utan som skurhink för att använda tillsammans med en stor skurborste vid tvätt av väggarna/tak innan målning. Väldigt gedigen och stabil.

Är det bara småsaker du målar? Hålla på med tvättbräda och tråg sänker hastigheten man får upp färg på väggarna något otroligt.

Använd teleskophandtag så mycket du bara kan, stoppa ner rollern i färghinken och rulla rollern på ytan så att du får upp en rejäl mängd färg, när du lyfter upp rollern så snurrar du på handtaget så att färgen aldrig hinner rinna i en riktning tillräckligt länge för att rinna av så att det droppar och upp på väggen med färgen.

Så torr som rollern ser ut på bilden vill du knappt att den ser ut efter att du rollat väggen och är på väg ner i hinken igen. Torr roller ger flamingt/randigt resultat som du måste måla över en gång till.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Jo man kan köra helt utan tvättbräda såklart. Men upplever att det blir väldigt kladdigt samt att färgen ackumuleras på kanterna på rollern (detta sker när man försöker få den att sluta droppa innan man flyttar den från hink till vägg). När färgen ackumuleras på kanterna på rollern så blir det lätt att den lämnar efter sig små droppar på väggen när man drar den framåt.

Jag kanske gör fel. Försöker alltid få den att bli typ droppfri i 2-3 sekunder. Under dessa sekunder flyttar jag den från hinken till väggen. Men istället kanske man ska skita i att försöka minimera kladd och bara kötta direkt från hink mot vägg. Låt kladdet flöda?
 
G Gamern skrev:
Jo man kan köra helt utan tvättbräda såklart. Men upplever att det blir väldigt kladdigt samt att färgen ackumuleras på kanterna på rollern (detta sker när man försöker få den att sluta droppa innan man flyttar den från hink till vägg). När färgen ackumuleras på kanterna på rollern så blir det lätt att den lämnar efter sig små droppar på väggen när man drar den framåt.

Jag kanske gör fel. Försöker alltid få den att bli typ droppfri i 2-3 sekunder. Under dessa sekunder flyttar jag den från hinken till väggen. Men istället kanske man ska skita i att försöka minimera kladd och bara kötta direkt från hink mot vägg. Låt kladdet flöda?
Du snurrar på rollern som om den vore en propeller, då ska det inte hinna bli något kladd innan du sätter rollern mot väggen i farten. När rollern är för torr kastar den ifrån sig små fina droppar. Att det till slut hamnar färg där det inte ska i rollern bör ta åtministonde en 10liter hink om inte flera och då är det bara att tvätta rollern.
 
Så svaret på min ursprungliga fråga är alltså: använd rätt metod istället för att hålla på med tråg! ;)
 
MrJay MrJay skrev:
Varaågod.

[länk]
Tack men denna har jag redan hittat. Den kräver fortfarande att jag behöver hälla över färg från originalhinken till tråget. Det jag är ute efter är att skippa momentet att byta kärl för färgen.
 
MrJay
richardtenggren
Jag brukar köra direkt i hinken?
Kör Milltex från Alcro som är i ovala hinkar :)
 
Varför inte bara använda hinken som målarna gör
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
I Interista88 skrev:
Varför inte bara använda hinken som målarna gör
Ja det är ju det Mattias föreslår längre upp. Men jag har försökt och det har alltid resulterat i att det blir färg på golvet eller att det blir droppar på väggen som blir vid sidan av rollern.

Men absolut, jag ska ge det några fler försök. Snurra rollern som en propeller!
 
Hur gör Mattias när han målar tak? Då lär det inte gå lika bra att köra propellermetoden, eller?
 
richardtenggren
G Gamern skrev:
Hur gör Mattias när han målar tak? Då lär det inte gå lika bra att köra propellermetoden, eller?
Det går utmärkt, man får ha lite känsla bara! :)
 
  • Älska
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.