Vad heter denna lila koppling? Hur koppla samman med lampa - min lampa har en vanlig elsockerbit - men då behöver jag förstå hur jag får bort den lila biten?

• Hand håller tänger med kabel och elektriska skarvdon, interiör med fönster, och trägolv i bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en typ av toppklämma som används i fasta installationen. Har du dragit ledningarna från taket? Ta en bild på hur det ser ut i taket.

• Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
tommib
Det är en toppklämma, osäker på fabrikat. I de flesta fall kan man lossa dem genom att skruva fram och tillbaka på toppklämman samtidigt som man drar. Det är lättare att klippa bort dem och skala fram fräsch koppar.

• Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Den svarta? kabeln som du håller i handen, var kommer den ifrån? Är den godkänd för fast förläggning? Eller är det någon "förlängning" som någon tidigare husägare har dragit?

Tack för snabbt svar!!

Sockerbiten är lampan - de lila är taket

• Hand håller elsladdar under träbeklätt tak med stuckatur; installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt var ser inte det där ut som någon installationskabel för fast förläggning. Hur ser det ut vid taket där kabeln kommer ut?

Jag tog bort de lila och kör med sockerbiten. Tackar!!

tommib
Det kan nog vara svart EXQ eller liknande. Det ser ut att vara enkardeliga ledare i toppklämman. Annars är det en bedrift att lyckas mangla in RK i en sådan. Att ledarna håller sig såpass raka på bilden talar också för enkardeliga ledare, RK skulle hänga mer.

Det är dock bra om du TS verifierar att det är en riktig installationskabel och inte någon gummikabel eller lampsladd vi ser där.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.