Thoomas skrev:
Gårdagens insats innan kylan och mörkret tog över:
Bra jobbat en kort kall januaridag!

Men...:surprised:

Ingen tilläggsisolering?
Ingen luftspalt bakom panelen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hittade äntligen ett ställe för permanent montering av mina testspottar från Kina.
spot.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KnockOnWood skrev:
Bra jobbat en kort kall januaridag!

Men...:surprised:

Ingen tilläggsisolering?
Ingen luftspalt bakom panelen?
Tack!
:)
Misstänkte att dessa frågor skulle komma och svaren är nej och nej.
Medvetna val som debatterats i tidigare trådar.
 
Hoppade över huset idag och passade på att vaxa bilen och tömma den på olja och bort med filtret.. Blir nytt imorgon och uppladdat batteri :) det gillar den nu i kylan :)
 
Började riva i en tvättstuga anno 1981 ...glasfiberväv på betongväggar, tvättho med vattenutsläpp 20 cm från golvbrunnen...tvättmaskin 4 meter!! från golvbrunnen med rör utmed två väggar - oxå m vattenutsläpp 20 cm från avloppet. BLÄ!! Så skitigt!!! Så kass planerad. Vattnet rinner över fötterna om man står för nära. Har bott så här sen i augusti men nu stod jag inte ut längre. Budgetrenovering av tvättstuga startad.
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Thoomas skrev:
Tack!
:)
Misstänkte att dessa frågor skulle komma och svaren är nej och nej.
Medvetna val som debatterats i tidigare trådar.
Ja, det var inte menat som kritik, men det är intressant när någon har styrkan att gå emot strömmen.

Roligt att se de olika byggmetoderna i den gamla väggen, från liggtimmer till stående plank.
Det skulle inte förvåna mig om du har en bit regelvägg någonstans också :)
Och hushöjden som numera lyriskt beskrivs som 1-3/4 hus.

I mitt förr-förra hus var det så, tre system under ett tak, ursprungligen från 1820-talet och sista tillbyggnaden på 1980-talet. (Eller det tillkom nog ett burspråk på 2000-talet också.)
Alltså knuttimrat, stående plank och regelvägg med isolering.

Jag tror att det är teknikutvecklingen som mest drivit våra byggmetoder, från handbilat knuttimrat, över ramsågade tretums plank med hyvlade not och fjäder till dagens 45 mm reglar.
För det är ju inte kravet på hållfasthet eller värmeisolering.
 
  • Gilla
Thoomas
  • Laddar…
Tog det inte som kritik! Är alltid mottaglig för andras åsikter, även om jag ofta väljer en egen väg i alla fall. (y)

Att göra detta jobbet är lite som att vara arkeolog för sitt eget hus. Har redan hunit förbi en liten reglad utbyggnad och fler kommer. Det jag blev förvånad över denna gång var att det inte var timmer hela vägen ut, utan att huset är utbyggt båda på höjden och bredden.

526460_574391352623254_2003774703_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Haft hantverkare på besök för att titta på tvättstugan. Startat ozongeneratorn.
 
Skottat snö. Kört sopor till återvinningen, Monterat X-ljus på bilen.
 
Slipat dörrar :(
 
Det börjar kännas som om våren är på gång, och arbetslusten börjar återvända så smått.
Det är visserligen kallt, men märkbart ljusare än vid jultid.

Har börjat mäta upp för en mellanvägg i "stallet".
Åtta höns skall ju inte behöva 50 m2 att skita ner på.

Skall bli skönt när vi kan ta in en korg ved som inte är full med "raketbränsle" :)
 
fiskbuggaren skrev:
Haft hantverkare på besök för att titta på tvättstugan. Startat ozongeneratorn.
Har funderat på att använda ozongenerator mot dålig lukt i vårt hus. Tycker ni att ozonbehandling hjälper för er?
 
hahalj
Pillat med värmepumpen och radiatorer i fåfänga försök att kunna trimma ner temp-kurvan och spara nån kWh kanske. Troligen totalt bortkastad tid.
 
Henri skrev:
Har funderat på att använda ozongenerator mot dålig lukt i vårt hus. Tycker ni att ozonbehandling hjälper för er?
När vi hade haft en liten brandincident i huset för två år sedan ställde Ocab hit två stycken.
De fick gå i två veckor (vi stängde av dem på nätterna efter de första dagarna) och sedan var all röklukt borta.
Effektivt? Ja! Men ingen vet hur det hade varit utan förstås.
 
Henri skrev:
Har funderat på att använda ozongenerator mot dålig lukt i vårt hus. Tycker ni att ozonbehandling hjälper för er?
Det återstår att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.