Jag har amorterat. Bolåneränta 4,25% efter rabatt. Sparkonto 2% minus skatt. Inte mycket som månadskostnaden sänktes, men i alla fall en dryg tusenlapp i månaden.
Med det räntegapet har banken lättförtjänta pengar. Bara håva in.

Några banker erbjuder 3,3% i alla fall.

A
Jag betalde av hela lånet när de ville ha över 2% i ränta, då tyckte jag det blev för dyrt!

• Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag har 0.49% skillnad mellan sparkontot med insättningsgaranti (rörligt) och bolånet som justerades 1e nov (3mån)

Det är samma diff som när bolånet låg på 1.24%, så ser ingen anledning att tokamortera

Betalat sista amorteringen för i år

Betalade av hela huslånet idag. Fantastisk känsla att inte ha några skulder/avbetalningar på varken hus,bilar, csn eller något annat.

• Gilla
Antemoo och 3 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har amorterat. Bolåneränta 4,25% efter rabatt. Sparkonto 2% minus skatt. Inte mycket som månadskostnaden sänktes, men i alla fall en dryg tusenlapp i månaden.
Med det räntegapet har banken lättförtjänta pengar. Bara håva in.
Jag förstod tidigt under 2022 när inflationen stack i USA att räntorna framgent skulle stiga kraftigt någon gång under 2023. Baksmällan efter det enorma penningtryckandet under pandemin var oundviklig. Dock så eldade ju Ukrainakriget på, men det är inte huvudorsaken.

Jag lyckades få mina föräldrar att sälja sitt hus på toppen och lyckades någorlunda med min egen bostad.

Nu köpte jag nyligen och sitter med rörligt. Rådde alla mina bekanta som bodde långsiktigt att binda på så lång tid de kunde under slutet av 2022. Vissa av dem tog rådet och band då på bla 7 år till knappt 1% ränta.

Har blivit bjuden på en del luncher som tack :)

• Gilla
BigStream
  • Laddar…
B BigStream skrev:
Betalade av hela huslånet idag. Fantastisk känsla att inte ha några skulder/avbetalningar på varken hus,bilar, csn eller något annat.
Visst är det en skön känsla att vara skuldfri även om det inte märks så mycket i vardagen. Vi var också utan lån ett kort tag tills vi fick för oss att köpa ett "fritidshus" för drygt två år sedan. Men jag siktar på att kunna lösa lånet på ett par års sikt.

• Gilla
BigStream
  • Laddar…
Bara en påminnelse. Hittade ett dokument från 2006. Då var räntan 5,65%. Dvs den är fortfarande lägre idag. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.