L Lutte skrev:
Hade lovat mig själv att inte titta in här förens vi har fått vår på riktigt! Men likt attans var man tvungen att hitta in o bli avis på er som kan göra saker i trädgården.

Men jag har iaf skottat snö och is för att kanske få igång trädgården lite tidigare.
Snö och is? Vart i hela friden bor du, arma människa? :surprised:
 
Norrbottens kustland, så ja vi har lite snö och en hel del is kvar efter vintern. Och tjälen ligger just centimetern under gräset.
 
Vi har is kvar fläckvis också, i närheten av Umeå
 
S scim skrev:
Vi har is kvar fläckvis också, i närheten av Umeå
Vi hade mellan 15-20 grader hela förra veckan. Grannen har legat och solat i bikini varje dag. Avlångt land :surprised:
 
L Lutte skrev:
Norrbottens kustland, så ja vi har lite snö och en hel del is kvar efter vintern. Och tjälen ligger just centimetern under gräset.
Tjäle..vad är det? ;)
 
L Lutte skrev:
Norrbottens kustland, så ja vi har lite snö och en hel del is kvar efter vintern. Och tjälen ligger just centimetern under gräset.
Skåne har inte haft tjäle alls denna vintern. Det var så blött att man vågade inte går ut på gräset för då hade man sjunkit och försvunnit och aldrig blivit hittad igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Skåne har inte haft tjäle alls denna vintern. Det var så blött att man vågade inte går ut på gräset för då hade man sjunkit och försvunnit och aldrig blivit hittad igen.
Vi gör det frivilligt fast på myrarna med folk vi inte gillar.

Skämt åsido så är tjälen både bra och anus, men när det kliar i fingrarna är den anus
 
L Lutte skrev:
Vi gör det frivilligt fast på myrarna med folk vi inte gillar.

Skämt åsido så är tjälen både bra och anus, men när det kliar i fingrarna är den anus
Haha =)
Hade faktiskt mer än gärna haft lite tjäle. Eller iallafall snö, eller kallt. Det var ju iallafall tur att man inte köpte en pulka i höstas till pågen för den hade ju varit lika fin som då. Onödigt slitage på vinterdäcken med.

Men man kunde börja tidigt med vårstädning och diverse trädgårdsjobb iallafall här nere.

Men vi kan ju glädjas åt något, vi får mycket mygg och knott :p
 
Har förvandlat en övervuxen slänt till något annat.

Före:
Trädgård i förvandling med avlägsnade buskar, framtagna stenar och påbörjad stenmur samt trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 1, bort med rosorna:
En övervuxen trädgårdsslänt med stenar och en början på en stenmur och trappa, bredvid en skottkärra och kompost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 2, gräva fram stenarna som låg begravda i jorden:
Övervuxen slänt under omvandling med uppgrävda stenar och jord som organiserats i en börjande stenmur vid en redskapsbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Steg 3, organisera stenarna till en mur (och påbörjat en trappa)
Pågående trädgårdsrenovering med nybyggd stenmur och påbörjad trätrappa vid träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar att göra sånt i trädgården som bara kräver en massa slit och inga pengar.
 
  • Gilla
Abies koreana och 6 till
  • Laddar…
Har tillsammans med maken tagit ner den mest anskrämliga tujahäck världen har skådat. Grannen har antytt några gånger att han önskar bli av med den, tyvärr stod den på vår tomt. :rolleyes: Gick hyfsat lätt att få ner den, tyvärr råkade (?) maken fälla en av de rakt över mig så ryggen min tog en del stryk. Jag muttrade något om att jag ändå inte har någon livförsäkring med miljonbelopp att tala om... :thinking: Nu ska man bara få iväg skiten till tippen. Hoppas grannen blir glad när han kommer hem i em. :p Nerfälld tujahäck vid tomtgräns och barn i rosa kläder på grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedtagen tujahäck med grenar och trädstammar framför en tomt, grannhus och soptunnor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Beskuren tujahäck och timmer framför garage på en uppfart, nedtagen på grund av grannens önskemål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Naturliv
  • Laddar…
2 vändor till tippen med vanliga bilen och tujan är ett minne blott. My Toyota is fantastic stämmer verkligen fruktansvärt bra ibland. :love:
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Samarbetat ihop en gungställning till barnen. Blev succé kan jag meddela! :love: Delar av en grön och röd gungställning på gräsmatta med förpackning och barnvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd grön och röd gungställning i en solig trädgård med en person som håller i en trädgårdsutrustningsbatteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gick därefter över trädgården med trimmern, men batteriet var lite trött efter vinterns sovrumsrenovering (hade glömt ladda det). Blir för övrigt vansinnig på Ryobis batteri som är preciiiiis för stort för att jag med mina små kvinnohänder ska kunna ta loss det. Jag brukar inte lägga tid på dylika diskussioner, men här är det så påtagligt att det inte är anpassat för att kvinnor ska kunna använda deras maskiner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Så här såg hela vår trädgård ut när vi flyttade in hösten -18.
Övervuxen trädgårdsrabatt med dött gräs och vildvuxna växter längs ett bostadshus, intill en orange korg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är endast en rabatt av många, men ni förstår poängen.
Trädgården hade i princip stått orörd i 15 år. :sweat: Första hösten gällde det att grovrensa, fälla träd, gräva fram nån form av struktur. Första våren gick ut på att rensa men ändå avvakta och se vad som skulle titta upp. Rensa, rensa, rensa (samtidigt som höggravid). Andra hösten ännu mer fällande av träd, ännu mer rensning. Nu när vi närmar oss andra sommaren kan man börja urskönja en ganska fin, om än inte alltför välpolerad, trädgård som ändå sänder ut budskapet att Här bor några som faktiskt gör sitt bästa... Översikt på en trädgårdsrabatt med varierande perenner och solitt staket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
I det stora hela tycker jag naturen är ganska osamarbetsvillig. Det växer ogräs och ramlar löv precis överallt där man inte vill ha dem. Så fort man vänder ryggen till så kommer det ett nytt hyss.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
I det stora hela tycker jag naturen är ganska osamarbetsvillig. Det växer ogräs och ramlar löv precis överallt där man inte vill ha dem. Så fort man vänder ryggen till så kommer det ett nytt hyss.
Ja, man blir ju aldrig klar. Men jag lärde mig förra sommaren att bara man är lite envis så kan man sakta men säkert ha övertaget över ogräset. :devilish:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.