Men jag vill ha sparris nu! :cry:;)
 
Tränar ni?.. det gör jag :p

En humoristisk bild som jämför verktyg med kroppsdelar, såsom en hantel för biceps och en spade för ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag saknar skyffeln och maskrosjärnet.

Idag har jag skyfflat ut den sista delen av första gödselhögen. Samt plockat upp 1.3 spannar maskrosor.
 
Inte från min egen trädgård, men strålande vacker blomning ändå..

Rosa blommande träd mot en klarblå himmel med en vit byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
P-plats och 2 till
  • Laddar…
Igår blev det lite styrketräning, grävde upp 1/4 av vårt gamla jordgubbsland som växt igen, flyttade jordgubbsplantor och gjorde en tillfällig odlingslåda.

Nybyggd tillfällig odlingslåda med jordgubbsplantor i en uppröjd del av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd tillfällig odlingslåda med nyligen flyttade jordgubbsplantor på en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Går inte alls enligt nån plan..
... men har satt/sått idag..

- Pallkrage: potatis,
- Pallkrage: 1 sorts mangold, ruccola, två salladssorterä
- pPallkrage: pak choi, nyzeeländsk spenat

:)
 
Planterade Klematis vid grannen stuprör i morse. Foto i blommande tråden :)

Dottern har satt en långstjälkad röd ros i en burk Bullens Pilsenerkorv. Hon fick den efter en konsert i vintras och eftersom det kom ett litet grönt skott i ett bladveck klippte vi av själva blomman när den började vissna, och efter ett par veckor hade vi en rot!

Om den växer fint gräver ni ner den i jorden nånstans framåt hösten!
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Gjort ränder i gräsmattan. Idag fortsätter vi med frö och dress. Gräsmatta med tydliga klippränder och ett fruktträd i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Fyllt en skottkärra med maskrosor, och klippt gräsmattan. Sen efter några ärenden i stan så planterade jag en schersmin. Avslutade med att beskära lite på sälgen här hemma
 
Befriat gräsmattan från maskrosor och vattnat rabatter. Skickat ut klipparrobot på extra klippning.
 
Har givetvis också plockat maskrosor idag (bara blommorna). Tog nästan en minut: ca 10 blommor på den vindpinade framsidan, en på baksidan som är mer skyddad.
 
P
Under helgen har jag gjort en del i trädgården.
  • Klippt gräsmattan, åtminstone de ytor där det inte växer scilla och andra lökar.
  • Flyttat runt lite perenner och satt nya (Lavendel)
  • Fyllt på med barkmull i en rabatt
  • Avlivat en ros, den var inte så snygg och dessutom rejält människofientlig...
  • Bestämt var jag ska sätta en eller två parkrhododendron, hoppas jag hinner med planteringen om två helger.
  • Gödslat planteringar och bärbuskar med hönsgödsel
  • Gödslat gräsmattan med Yara NPK
  • Rensat lite ogräs
  • Tog en tur längs vägen och plockade skräp, blev ca 100 l på 500 m landsväg. Lite dålig timpeng, men hittade 25 pantbara burkar.
En bildserie torsdag fm, fredag em och söndag fm. Det växer så man blir rädd.

Tredelad bildserie av trädgårdsrabatt vid staket tor-sön, visar gräsklippning, perenner och växttillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klippt gräsmattan första gången i förrgår, det var 27 grader varmt!! Kollat alla bärbuskar som överlevt vintern. Hararna har ätit av flera men dom verkar alla klara sig.

Kollar på pumpautomat nu, för det går mycket vatten i trädgården då vi anlägt gräsmatta. Har planerat det länge att ta vatten ur vårt bergvärmehål. Kollar på denna (finska) och så behövs väl en massa andra smågrejer...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/388532/MTX-Garden-Painevesiautomaatti-1200-W
 
Vaken tidigt, 05.30.....

Blommande träd med nyrensad jord runt stammen och en grön vattenkanna i en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skötte om träden lite.

En frodig rabarberplanta i ett trädgårdsland med en skottkärra i bakgrunden och odlingsyta som breddats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rensat i och runt rabarbern.

Citronträd med gröna blad och synliga grenar i en trädgårdsmiljö med en vägg och spaljé i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klippte lite i Citronträdet.

Morgonsol lyser över en välskött trädgård med odlingslådor och växthus vid ett vitmålat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Startade röjsågen och utökade odlindsområdet samt lite mera gräsmatta så småningom...

Morgonutsikt över en trädgård med nyklippt gräs, rensad rabarber och ett växande citronträd i förgrunden, intill en staket och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väckte grannarna, hoppas jag, musikern har en ovana att spela halva natten, lagom en timme efter hans avslut startar jag röjsågen och bonden drar igång större doningar....

Stadsmusiker på landet får snart ändra dygnsrytmen.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Satt nya perenner i blomlådan efter att ha misslyckats med nävor två år i rad, nu gör vi ett försök med praktklocka. Sedan har vi rensat ogräs i pallkragarna och grävt bort stubbar och brännässlor under häggen, jag tror det blev fyra rågade skottkärror nässlor. Avslutade med att bära undan lite ris och flyttade en brädhög från gräsmattan. Kommer somna ovaggad ikväll.

Har bara tagit en bild, men är för trött för att orka ta fler

En skottkärra och spade under en hägg, nyligen rensad mark med stubbar och ogräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.