Sått gräs i gamla trädgårdslandet och fixat lite till i pallkragarna.

Nygräddat gräsområde med vattenspridare och ordnade pallkragar för odling i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysått gräs i gammalt trädgårdsland med omgivande grönt gräs och pallkragar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gennysen och 4 till
  • Laddar…
Ungdom arbetar i trädgården med att plantera, omgiven av grönska och en skottkärra i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordnade lite kul åt en uttråkad 13-åring som ville leka med datorspel.

Tonåring gräver i trädgården med skottkärra och spade som del av husets trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19-åringen gapskrattade ett tag åt lillebror, sedan blev han lagom road, grävtjänst även han.

Två pojkar hjälper till i trädgården, den äldre vattnar plantor medan den yngre bär en vattenkanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Minsta brodern kyler av större broder, lite vatten hamnar där det var meningen, i landen.

Nypimpad hörna av trädgården med nygrävd jord, omgiven av grönt gräs och växtlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en ogjort hörna, mellan parkeringen och vedförrådet, gjorde en snabbpimpning, några timmar senare:

Nyplanterade tuja i hörnet av en trädgård med flisgång och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar inte tuja, men blev bättre än innan, nästa helg skall väg in mot odlingsområdet fixas.
Glada pojkar som fick spela senare, glad mamms och papps som fick otroligt bra hjälp.

Trött, sover nog ovaggat ikväll, nattinatt!

/P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 3 till
  • Laddar…
Ännu en dag ute. Äntligen har potatisen kommit i jorden. Det var på tiden. 25kg Asterix som förhoppningsvis ska föröka sig och fylla källaren till hösten.
Nyplanterad potatis i jord med höga lindar i bakgrunden och en städad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Städade också efter gårdagens jobb med lindarna. Får vänta på blötare tider utan eldningsförbud. Hög med nyligen beskurna trädgrenar på en gräsmark med byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är bara grenarna från sista putsningen. Tidigare år har det blivit betydligt mer.

Trädgård med uppstammade lindträd, nyklippt gräsmatta och en välskött trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har hållit på i fyra år med att stamma upp dessa träd. Från början gick det att nå grenarna från marken. Nu är det omkring 7m till de lägsta grenarna. Målet har varit att få både solljus på FM och EM och skugga mitt på dagen. Jag tycker att jag har lyckats rätt bra nu.
 
  • Gilla
scim och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Ännu en dag ute. Äntligen har potatisen kommit i jorden. Det var på tiden. 25kg Asterix som förhoppningsvis ska föröka sig och fylla källaren till hösten.
[bild]

Städade också efter gårdagens jobb med lindarna. Får vänta på blötare tider utan eldningsförbud.[bild]
Det här är bara grenarna från sista putsningen. Tidigare år har det blivit betydligt mer.

[bild]
Jag har hållit på i fyra år med att stamma upp dessa träd. Från början gick det att nå grenarna från marken. Nu är det omkring 7m till de lägsta grenarna. Målet har varit att få både solljus på FM och EM och skugga mitt på dagen. Jag tycker att jag har lyckats rätt bra nu.

Ser ut som trakterna mellan Östhammar och Hallstavik.
Eldningsförbud? Känner du ingen brandman som kan ta bilen och övervaka en liten brasa.;)

/P-A
 
PNO: det var ett rejält land, hur stort? Vad räknar ni med för skörd? Och kör ni potatis på samma ställe varje år?
 
Pagno>> Jodå, nog är det ett av de Uppländska bruken.

13th>> Den odlade ytan av landet är drygt 100m2. Finns plats för mer bortom. Eftersom vi odlar mest potatis så är det ytor där det är potatis varje år. Flyttar runt grönsakerna till olika platser för att få lite omväxling i alla fall. Brukar få ut sådär 100-150kg potatis varje höst. Äter just det sista av förra årets skörd. Och den var ändå ganska liten. Har haft ett par år med dålig skötsel när barnen var små, så förra året handlade mer om ogäsbekämpning än odling. Det ser betydligt bättre ut för i år.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Inspekterade krukodlingarna som jag och dottern fixat:
En stor och en liten kruka med chokladmynta. Kommer att skördas, torkas och användas i te i vinter. Sommartid är det gott att ta en stjälk i smoothien.
En kruka med vackert gräs
En konservburk med resten av en röd långstjälkad ros som dottern fått på konsert, som vi hoppas ska bli en fin buske. Isåfall blir det förståss utplantering.
En kruka med en smultronplanta.
En kruka med citronmelissfrön, som inte kommit upp.
En kruka med paprikafrön, de sattes igår, så de har givetvis inte kommit upp.
En kruka med rödbetsfrön. Ja, de står alldeles för tätt, men det är bladen vi ska äta
En kruka med en pion, som väntar på utplantering. ska bara bestämma var den ska vara.
Olika krukor med plantor som chokladmynta, gräs, ros, smultron och citronmeliss på en trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här en fin odlingskrage, smultronplantor i kanterna, salladsmix i mitten. Står nog även de för tätt, men tanken är som sagt att äta småbladen.
Man ser också ett hörn av nya trädäcket, där den förhatliga roten stod förut.
Odlingskrage med unga växter och smultronplantor vid trädäck och stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Unga physalisplantor som sticker upp bland gråa grusstenar i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt bli Physalisen i år!
- Jajamensan, jag lovar.....

Hand som håller upp små Physalisplantor och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom ropar på mig och tanten är på jobbet...

Odlingsbricka med nysådda plantor i jord, i solljus på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara några stycken i år.

Fruktträd kalkat vid stammen med grönt gräs och högt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kalkat och vattnat alla fruktträd och buskar.

Trädgårdshörna med två svarta flätade stolar och bord med kaffekopp och blommande krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattnar odlingslådorna, dricker lite morgonkaffe, njuter en stund.

Tomatplanta med några blad och stjälkar i förgrunden mot en bakgrund av vit fiberduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bortglömda tomatplantor, kanske de klarar sig, blommorna torkat, bara rötterna klarat sig så ger de nya blommor snart.

Krukor med jord och nyligen grodda plantor på grusunderlag, inklusive en bortsedd Physalis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hmmm, hittade fler Physalis som jag plockade upp igår, inga fler nu.

Kompost med spindlar och små gröna växtskott i solsken mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat föda upp spindlar, alltid kul när min syster är på besök, hon låter mycket, tror hon älskar dem, inte riktigt säker.

En stor rabarberstjälk med blad vilar på ett mörkt bord bredvid en bricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plockat in några rabarber, blir rabarberkräm till mellanmål idag.

Snart ut igen...

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Pillat i häcken halva dagen!
Nybyggd träspaljé längs med kultiverad jord och bärbuskar i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Pillat i häcken halva dagen!
[bild]
Hoppas du tvättade händerna efteråt :D
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter med ett evighetsarbete, började tidigt, 06.00, redan för varmt vid 09.00, myggen försvinner när det blir för hett att jobba....

Läggningsarbete av kantsten i trädgård med hög och gräsmatta, kratta och tegelsten syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara 30 meter kvar på denna sida.

Stenläggning på gräsmatta som pågående byggprojekt med grusgång och trädgårdskärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som om dagen är räddad, vet vad som finns att göra ett tag framöver.

Ha en trevlig Söndag.

Grattis alla mammor på Mors dag!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Gräsänkling igen. Smet ut när dottern somnat och gick lös en stund med jordfräsen. Vet inte riktigt vad jag ska göra av minislänten, men något trevligare än brännässlor ska jag nog försöka åstadkomma...

Jordfräs i kanten av småslänt med nyligen bearbetad jord på baksidan av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Kommunen har varit på besök... hängbjörken hade ett fint rum under grenarna och äppelträdet gott om frukt..

Skadat äppelträd med stor avskalad barkdel, gröna blad och högt gräs runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad hängbjörk med avbrutna grenar och löv på marken i en trädgård vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
S scim skrev:
Gräsänkling igen. Smet ut när dottern somnat och gick lös en stund med jordfräsen. Vet inte riktigt vad jag ska göra av minislänten, men något trevligare än brännässlor ska jag nog försöka åstadkomma...

[bild]
Gräsänkling bokstavligen? :crysmile:
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inspekterade krukodlingarna som jag och dottern fixat:
En stor och en liten kruka med chokladmynta. Kommer att skördas, torkas och användas i te i vinter. Sommartid är det gott att ta en stjälk i smoothien.
En kruka med vackert gräs
En konservburk med resten av en röd långstjälkad ros som dottern fått på konsert, som vi hoppas ska bli en fin buske. Isåfall blir det förståss utplantering.
En kruka med en smultronplanta.
En kruka med citronmelissfrön, som inte kommit upp.
En kruka med paprikafrön, de sattes igår, så de har givetvis inte kommit upp.
En kruka med rödbetsfrön. Ja, de står alldeles för tätt, men det är bladen vi ska äta
En kruka med en pion, som väntar på utplantering. ska bara bestämma var den ska vara.
[bild]

Här en fin odlingskrage, smultronplantor i kanterna, salladsmix i mitten. Står nog även de för tätt, men tanken är som sagt att äta småbladen.
Man ser också ett hörn av nya trädäcket, där den förhatliga roten stod förut.
[bild]
Hade liknande storlek på några hjulmojjar jag planterade i.. smultronen tog över allt.. tog närapå livet av rabarbarn jag satt i mitten!

Tanken hade varit tvärtom.. att rabarbern skulle tränga ut smultronen.. så skulle jag flytta dem efter nått år (men det var kul med lite utfyllnad när rabarbern var "liten").. tidigare i år flyttade vi allt hehe

Men smultron e gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.