Vi var sjuka i mellandagarna så bommade att gå in på bankkontoret innan den 28:e. Räntan gick då upp från 1,07% till 2,03%. Gick in på kontoret den 30/12 och pratade med dem. Först sade de att det inte gick att göra något förrän 28/12 2018. Sen så fick vi en "spiel" om kapitaltäckningskrav etc etc och att en ränta på 1.07% är omöjlig med dagens förutsättningar. De skulle räkna på det och återkomma. Nämnde i förbifarten att vi omfattas av TCO:s erbjudande och så var det direkt 1,53% som gällde.

Tänk om dessa faktorer som gör att bolåneräntorna blir så mycket dyrare (trots att bankerna betalar minusränta för sin överlikviditet) kom räntesparare tillgodo. Där har vi gått från 4,0% till 0,60% på några år.

Är lite sugen på att flytta lånet till SBAB och lämna våra fackförbund. Det skulle innebära en stor besparing.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
ullberg
Missade också detta (SEBs justering) så det blev en skönt lyft från 0,89 till 2,03. Ringde i morse och fick ner det något, tyckte han sa 1,51, men kanske var det 1,53 dvs. samma erbjudande som du fått fredl.

Jag får leva med det på kort sikt men är inte säker på att jag kommer stanna som kund, har bara inte riktigt tid att ta tag i flytten (vilket jag förutsätter att de är väl medvetna om...)

/U
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
ullberg skrev:
Missade också detta (SEBs justering) så det blev en skönt lyft från 0,89 till 2,03. Ringde i morse och fick ner det något, tyckte han sa 1,51, men kanske var det 1,53 dvs. samma erbjudande som du fått fredl.

Jag får leva med det på kort sikt men är inte säker på att jag kommer stanna som kund, har bara inte riktigt tid att ta tag i flytten (vilket jag förutsätter att de är väl medvetna om...)

/U
Det är ganska medvetet att de lägger villkorsändringen till 28/12 också. Vem har tid att bevaka huslånet mellan jul och nyår? Jag stannar hos SEB som huvudsaklig vardagsbank för jag föredrar deras internetbank och framförallt iOS appen. Däremot så får Avanza sparande på ISK, Marginalen / Hoist räntesparande och kanske SBAB bolån. Med automatiska överföringar, autogiron osv så är det inte så betungande att ha flera banker.
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Missade också detta (SEBs justering) så det blev en skönt lyft från 0,89 till 2,03. Ringde i morse och fick ner det något, tyckte han sa 1,51, men kanske var det 1,53 dvs. samma erbjudande som du fått fredl.

Jag får leva med det på kort sikt men är inte säker på att jag kommer stanna som kund, har bara inte riktigt tid att ta tag i flytten (vilket jag förutsätter att de är väl medvetna om...)

/U
Jag bytte från SEB till Swedbank. Jag upplevde det som smidigt. Krävdes 2 möte på banken och lite egen tid för att flytta e-faktura, autogiro och peka om lön till rätt konto. Man lever i båda banker tills allt är klart. Definitivt värt mödan + viktigt att markera mot banken att man är bered att flytta.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Gambino skrev:
Jag bytte från SEB till Swedbank. Jag upplevde det som smidigt. Krävdes 2 möte på banken och lite egen tid för att flytta e-faktura, autogiro och peka om lön till rätt konto. Man lever i båda banker tills allt är klart. Definitivt värt mödan + viktigt att markera mot banken att man är bered att flytta.
Sent svar men absolut, jag inser att det inte är så mycket jobb och håller helt med om att markera. Har dessutom redan konto i fler banker så det är egentligen bara att flytta det jag vill dit men just mötet (för de banker som kräver/vill ha sådant) är lurigt för mig och när jag av lite olyckliga anledningar jobbat 60-80h veckor oavbrutet senaste halvåret är det ännu lite knepigare och fritiden prioriterar jag mer än de enstaka hundralappar jag sparar...

när det bara lugnar ner sig lite på jobbet har jag för avsikt att flytta lånet (ev. övrigt engagemang också) - jag hoppas att det blir snart...

/U
 
Gambino skrev:
Jag bytte från SEB till Swedbank. Jag upplevde det som smidigt. Krävdes 2 möte på banken och lite egen tid för att flytta e-faktura, autogiro och peka om lön till rätt konto. Man lever i båda banker tills allt är klart. Definitivt värt mödan + viktigt att markera mot banken att man är bered att flytta.
Fick du ner räntan då du bytte då? Hur mycket? Eller upp, om det handlade om sparpengar...

Jag har två lån på SEB. Det ena på en lägenhet med ränta 1.21, taget för 5 år sen (alltid haft rörligt). Det ena nytaget (nyköpt fritidshus) och på det fick jag 1.48 i september och sen höjt till 1.51 nu.
 
Kullan skrev:
Fick du ner räntan då du bytte då? Hur mycket? Eller upp, om det handlade om sparpengar...

Jag har två lån på SEB. Det ena på en lägenhet med ränta 1.21, taget för 5 år sen (alltid haft rörligt). Det ena nytaget (nyköpt fritidshus) och på det fick jag 1.48 i september och sen höjt till 1.51 nu.
Ingen omförhandling på 1,21? Påslag är gilltig i två år om jag minns rätt. Klart det är högre nu(1,51), fenomenet har diskuterats flytigt, de höjer räntan när det närmar sig ombidning (liknar sinuskurva).

Det var exakt ett år sen, svårt att vara helt säker. Jag fick ner räntan men jag är osäker hur mycket.

Jag köpte hus för tre år sen, fick kanon ränta hos SEB. Efter två år var jag tvungen att förhandla igen. De ville dubbla påslag till: 1,4% enheter. Räntan skulle bli: 1,4 + upplåningsränta.

Min känsla är:
Du får bättre villkor vid nytäckning (banken vill ha affären)
Vid omförhandling av rabatt (banken vill höja marginalen på affären)
Ingen förhandlingsförmåga om du har två lån och binder en av de

Följande förstärkte min känsla: Efter två år som kund, bankens risker har minskat (vi har amorterat, vi har investerat i huset utan att ta lån, våra löner är högre).

På Swedbank har jag nu 1,47% bundet på 3 år.
 
Totala räntan på vårt lån är 1.63% vid finska OP banken, 12 mån euribor.
 
1.47% rörlig 3mån Nordea Östergötland
 
1,34% bundet på tre år Swedbank. Helt färskt från idag. Ränterabatt på 0,68 på deras treåriga listränta. Treårsräntan ligger lägre än den rörliga.
 
1.06% 3 mån rörligt på SEB :)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
1.06% 3 mån rörligt på SEB :)
När förhandlade du den räntan...?
 
I september förra året slöt vi avtalet :) hade rabatt genom jobbet så blev rätt bra ränta :)
 
1,49 på 3-mån eller 1,5 på 3 år? Aldrig varit sugen på att binda men skillnaden är ju rekord-låg nu.
 
magda136 skrev:
När förhandlade du den räntan...?
Nog som jag för 3 år sedan, Min går ut nu i mars har också 1.06,ska förhandla med min bankman imorn. Blir nog intressant :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.