Excel
Riemann skrev:
Roligt men inte sant!
Ja första tanken är ju att tro att det inte kan stämma. Det framgår inte vilket år detta avser. Siffrorn ligger i närheten av hur det såg ut för ett par år sedan. 2010 gick USA back med $1.3 trillion (1.300.000.000.000) USD

På bilden ligger underskottet på $14.2 trillion, idag är skulden på $19,9 trillion.

http://www.usdebtclock.org
 
Redigerat:
On topic. 1,40% 3-månaders ränta, belåningsgrad ca 50%. Nordea

Vart räntan tar vägen på längre sikt..? Jag räknar med 5% men har svårt att se att det verkligen blir så, då har vi nog ett land med kris.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Excel: Jag skrev om din data med lite fräschare siffror.

Annual family income: $33440
Money the famliy spent: $39500
New debt on credit card: $6000
Outstanding debt:$140000
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
antstein skrev:
On topic. 1,40% 3-månaders ränta, belåningsgrad ca 50%. Nordea

Vart räntan tar vägen på längre sikt..? Jag räknar med 5% men har svårt att se att det verkligen blir så, då har vi nog ett land med kris.
Blir det kris brukar räntan normalt bli låg p g a av sänkta inflationsförväntningar i en avreglerad ekonomi som Sverige. 1992 hade vi kris och hög ränta, men detta var p g a den fasta kopplingen av kronan till eurons föregångare.

Dock tror jag som du att höga räntor och kris inte kan uteslutas. Att bara interpolera historiken för att förutsäga framtiden (låga räntor och sjunkande räntor), brukar vara mindre tillförlitligt på längre sikt.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom
  • Laddar…
Excel
Riemann skrev:
Excel: Jag skrev om din data med lite fräschare siffror.

Annual family income: $33440
Money the famliy spent: $39500
New debt on credit card: $6000
Outstanding debt:$140000
Korrekt med undantag att Outstanding debt är :$198000
 
Excel skrev:
Korrekt med undantag att Outstanding debt är :$198000
Det beror på vad man inkluderar. 198000 inkluderar intragovernmental holdings, min siffra gör det inte.
 
Kan vi inte prata dollar någon annanstans?

Vi slog till på SBAB:s 2-åriga ränta i helgen. 1,26 % i två år känns helt ok. Är kunder hos SBAB sedan tidigare och hade 1,46 % på 3-månaders innan. Känns inte som att bankerna är särskilt villiga att förhandla 3-månaders längre, hade 1,04 % hos SEB i våras men när det avtalet löpte ut ville de höja sitt arvode med några hundra procent utan att de tyckte det var något konstigt så då fick det bli SBAB istället.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Får förövrigt tacka miksil fölr inlägget i denna tråd som fick mig att slå till på SBAB:s drive med "billig" 2-årsränta. Är det fler SBAB-kunder som nappat på detta eller ligger ni kvar på tremånaders? Man brukar gå torsk på att binda men denna gång känns det som att det skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln.
 
Ska byta från Swedbank till SBABs tvååriga, idag har vi 1,41, hos SBAB får nya kunder 25 punkter i "flyttrabatt" . Rabatten tillsammans med 2-årserbjudanden ger en snittränta på 1,165% (1,04% år 1 och 1,29% år 2) under två år, svårt att se att den rörliga kommer sjunka mer och att den rabatten finns att hämta hos nån annan bank.
 
S
Vad ger Swedbank för motbud? Bra förhandlingsläge för er!
 
Telefonbanken ville inte gå lägre och hänvisade till att villkorsändringsdatumet för rabatten låg längre fram i tiden (februari 2017).
 
M
daddydj skrev:
Får förövrigt tacka miksil fölr inlägget i denna tråd som fick mig att slå till på SBAB:s drive med "billig" 2-årsränta. Är det fler SBAB-kunder som nappat på detta eller ligger ni kvar på tremånaders? Man brukar gå torsk på att binda men denna gång känns det som att det skulle kunna vara undantaget som bekräftar regeln.
Jag nappade också. Kändes som en ok ränta och jag tror inte att jag iaf kommer att förlora ngt på den.
 
SEB har nu uppdaterat sin 3-månadersränta för oss som fortfarande sitter kvar på deras gamla modell med upplåningskostnad + påslag.

Upplåningskostnad från 21-dec: 0,01
Tidigare var den från 21-sept: 0,07

Detta är alltså en sänkning på 6 punkter eller 0,06%

Men nu när de inte redovisar vad den ligger på varje dag tycker jag ändå detta är fult. För när jag skaffade lånet kunde man göra det. Och med tanke på att denna räntan tidigare följt Stibor 3-m ganska exakt så tycker jag det är riktigt dåligt att den endast sänktes med 0,06 då stibor minskat med 0,12 punkter sen senaste 3 månaders.

Innan låg SEBs likviditetskostnad på ca 0,55-57 (senaste året) och boräntan = (stibor 3m) + likviditetskostnaden. Om vi nu räknar på 0,58 för att ge SEB ytterligare lite marginal, och stibor 3m nu är nere på -0,62 (21 december) så kan vi därför beräkna vad upplåningskostnaden borde ha varit om den fortsatt i samma spår som tidigare då de redovisade siffrorna och inte dolde detta:

-0,62 + 0,58 = -0,04
inte 0,01 som vi fick nu

Detta betyder alltså att SEB höjt sina marginaler med minst 5 punkter i smyg och då räknar jag ändå med den höga likviditetskostnaden.

Vad händer då när stibor höjs tillbaka till samman nivå som den va för 3 månader sen? Då låg den på -0,5
Kommer vår boränta då att stiga till en högre nivå än sist när stibor var på samma nivå?
Riktigt dåligt är det i alla fall.

Nu vet jag att SEB har höjt sin likviditetskostnad vid olika tillfällen tidigare (med dåliga ursäkter) men då redovisades ändå siffrorna och man kunde följa den varje dag på deras hemsida. (Oftast var det dock påslaget som höjdes när man förnyade avtalet). MEN då kom det även ut (negativa) nyheter om detta. Nu kan de helt i smyg höja utan att kunderna kan se detta. Och de flesta lär ändå vara nöjda då de fick sig än sänkning (denna gång).. Men ur kundperspektiv är detta uruselt och fulspel med tanke på att vi inte vet vad som händer när räntorna går upp..

Åsikter?
 
Redigerat:
Allebaggen skrev:
SEB har nu uppdaterat sin 3-månadersränta för oss som fortfarande sitter kvar på deras gamla modell med upplåningskostnad + påslag.

Upplåningskostnad från 21-dec: 0,01
Tidigare var den från 21-sept: 0,07

Detta är alltså en sänkning på 0,06 punkter.

Men nu när de inte redovisar vad den ligger på varje dag tycker jag ändå detta är fult. För när jag skaffade lånet kunde man göra det. Och med tanke på att denna räntan tidigare följt Stibor 3-m ganska exakt så tycker jag det är riktigt dåligt att den endast sänktes med 0,06 då stibor minskat med 0,12 punkter sen senaste 3 månaders.

Innan låg SEBs likviditetskostnad på ca 0,55-57 (senaste året) och räntan = (stibor 3m) + likviditetskostnaden. Om vi nu räknar på 0,58 för att ge SEB ytterligare lite marginal, och stibor 3m nu är nere på -0,62 (21 december) så kan vi därför beräkna vad upplåningskostnaden borde ha varit om de fortsatt i samma spår som tidigare då de redovisade siffrorna och inte dolde detta:

-0,62 + 0,58 = -0,04
inte 0,01 som vi fick nu

Detta betyder alltså att SEB höjt sina marginaler med minst 5 punkter i smyg och då räknar jag ändå med den höga likviditetskostnaden.

Vad händer då när stibor höjs tillbaka till samman nivå som den va för 3 månader sen? Då låg den på -0,5
Kommer vår boränta då att stiga till en högre nivå än sist när stibor var på samma nivå?
Riktigt dåligt är det i alla fall.

Nu vet jag att SEB har höjt sin likviditetskostnad vid olika tillfällen tidigare (med dåliga ursäkter) men då redovisades ändå siffrorna och man kunde följa den varje dag på deras hemsida. Och då kom det även ut (negativa) nyheter om detta. Nu kan de helt i smyg höja utan att kunderna kan se detta. Och de flesta lär ändå vara nöjda då de fick sig än sänkning (denna gång).. Men ur kundperspektiv är detta uruselt och fulspel med tanke på att vi inte vet vad som händer när räntorna går upp..

Åsikter?
har ni något avtal när lånen tecknades? vifta lite med det så borde de väl hålla sig till avtalet
 
Vårt gick ner till 1,01% idag. Villkorsändringsdag är dock den 28/12 så vi får väl en höjning med 50% då. Banker är vidriga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.