Jag upptäckte dessa bruna knottror på min vinranka här om dagen. Jag har inte kunnat hitta någon information om vad det är eller hur man blir av med det. Tacksam för tips och råd! Med vänlig hälsning, Cecilia Lindvall

• Grönt vinblad med bruna knottror och rostfärgade fläckar, bakom syns suddigt ett cykelhjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinrankans gröna blad med bruna knottror på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte men kan resonera lite omkring vad det kan vara. Det är välkommet när man söker problem och orsaker till det om man lämnar så mycket information som möjligt om växten.

Är den krukodlad eller planterad i marken? Svart kruka???

Vilken druva är det, labrusca druvor kräver lägre pH värde i jorden, fel pH värde i jorden orsakar näringsbrist och näringsbrist i sin tur gör att växten blir mera mottaglig för angrepp.

Är plantan ny eller har du haft den i många år?

Näring? Bevattning?

Det skulle kunna vara ödem vilket är en god nyhet för det är ingen sjukdom utan blåsor som uppstår på bladen när växten tar upp för mycket vatten. Cellerna sväller och bildar små blåsor. När blåsorna spricker uppstår vita eller bruna fläckar på bladen. Åtgärd - minska bevattningen.

Fläckarna kan också orsakas av svampangrepp såsom rostsvamp eller mjöldagg. Svamp är svårt att bli av med men det finns medel ett medel att köpa som heter kumulus. Behandlingen bör omgående påbörjas om det är ett svampangrepp.

• Gilla
Cecilia Lindvall
  • Laddar…
Vinlusen ger skador som liknar det där, googla och jämför

• Gilla
Cecilia Lindvall
  • Laddar…
Tack för svar. Jag ska absolut kolla upp det :) Med vänlig hälsning, Cecilia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.