Själv tycker jag det ser ut som ett råttbo man fattar inte riktigt vad som har hänt.

Den 1a bilden är från utsidan
Kabeln som kommer uppifrån är inkommande till plinten med 5 kablar 3 svarta fas kablar en blå nolla och en jord

Kablarna som går neråt går i till uttaget inne i garaget och är bara 4
Svart brun blå och gulgrön jord.
Oorganiserad elanslutning med flera kablar ut ur en plint på en blå vägg, med inkommande och utgående kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Vad är det för uttag i garaget? Ett semko17? Dvs ett platt gammalt mottoruttag.

Vad är det du vill ha svar på?

Kollar man sen där kablarna går in i garaget så är inkommande (från 1a bilden) kabeln som är nere till höger

Där ser jag inget konstigt förutom att jag har en kabel mindre gissningsvis ingen nolla.

Men sen tycker jag det verkar lite märkligt
Båda kablarna som går uppåt är kopplade till vanliga utanpåliggande vägguttag.
Men vad jag kan se så går 2 av kablarna till jorden och endast en kabel går till en av faserna

Samma med kabeln nere till vänster som går till ett 3 fas uttag just under plinten.
3 av kablarna går till faser 2 verkar gå till jorden av någon anledning.

Någon vänlig själ som kan reda ut detta åt mig.

Kan tillägga att det varit såhär sen jag flyttade in för 6 år sedan.
Jag har aldrig öppnat kopplingsdosan och uttagen har funkat utan problem

Elkablar kopplade till en kopplingsdosa med en ovanlig jordanslutning och olika färgkodade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fundering kom i 2a i inlägget men japp det är en gammal semco kontakt som suttit där, samma på insidan

Och 3-fas uttaget fungerar till någon 3-fas motor etc?
Det sitter inte bara där oanvänt, opröpvat?

Du har flera bra exempel på fel som brukar vara med här på forumet och det är rejält felaktigt och med möjlighet att bli farligt också. Troligtvis gjort av någon som sett sig tillräckligt insatt och när det "lyser" måste det vara rätt.

Om vi börjar med det som är mest allvarligt är det att jorden används som nolla också dvs som PEN och otillåtet i gruppledningar sk fulnolla/fuljord där ett glapp eller omkoppling kan ge spänningsförande skyddsjord. Verkar helt onödigt att göra så när det verkar finnas tillräckligt med ledare in på första bilden till och med blå som trolig nolla. Om du sen ser hur taffligt och dåligt alla nollor/jordar är hopkopplade till vänster i andra bilden är det inte svårt att förstå att det lätt kan bli problem.

Nästa typiska sak är materialvalet med gummikabel till uttag i fast montage. Samma med första dosan helt utan fackmässighet vid införingar både tomma och använda. Kanske uttryck för man tager vad man hava kan i det fallet.

Och slutligen det ofta nämnda kring ledarfärger och här då ett typexempel på att inte lita på färger i "andra" änden. Helt fantastisk blandning i andra dosan där det av någon anledning inte försöker läggas vettigt ens där det går. Som bruna nollor mot uttagen och svart-vit mot trefasuttaget.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
3 fas uttaget fungerar men jag har bara haft igång den en gång med en smärgel jag nyss köpt så kan väl hända att den går på en fas för lite?

Jag har tänkt dra om allt
Först tänkte jag bara byta bort Semco handsken men får nog göra mer än så.
På min nya kabel är kablarna helsvarta förutom jorden.
För att det ska bli rätt ska jag koppla faserna på 1 2 3 sen nolla 4?
Eller är 0an 1 sen faserna 2 3 4?

Just att välja vilken tråd i en nummermärkt kabel som ska vara nolla är ett litet problem och i så fall är det normala att den läggs som 4. Vad är det för kabel du har är det en typ där jorden är blanka koppartrådar/band? Man kan också tänka sig kablar av mer industriell typ där svarta har numrering och en grön-gul jord och då är det ingen typisk eller lämplig installationskabel för ditt fall.

Med tanke på att du hade svårt att se hur det var gjort i nuläget bör du vara extra försiktig och noga om du gör om. Viktigt att du säkrar hur det ligger till i första matningspunkten så du vet vad som är nolla och jord och rätt anslutet längre bort. I princip har du en blandning av enfasuttag mot samma grupp som ditt trefasuttag, det kan du också hitta många trådar om och gör du nytt bör du se till att det blir vettigt enligt nutida regler oavsett gammalt fusk.

Jag har hittat mig en stump EQLQ 5g 2.5 kabel med rätt färgkodning
Gulgrön blå svart brun grå

Tänkte dra det till iaf 1a uttaget så får jag köpa mer kabel sen.

Nu har jag dragit om kablarna

Jag har 230 mellan jord och faserna
Och 0 mellan nollan och jord.

Brun svart grå som faser blå nolla och gul/grön jord.

Jag har tänkt koppla från den till en strömbrytare till lampor i taket
Och en kabel till ett befintligt vägguttag.

Jorden är ju självklar men på vilka andra ska jag koppla dom 2 sista kablarna.
Nolla och en av faserna?

Löste sig.

Fas nolla jord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.