Vad har hänt med elen?
på toaletten finns golvvärme, takspot och badrumsbelysning
Strömställaren till badrumsbelysningen slutade fungera och monterade en ny
Då försvann elen till golvet och eluttaget och även til den nya dubbla strömställaren.
Har kollat propparna och alla är hela.
Ström finns till hela huset i övrigt.
Även kollat kopplingar i väggen men allt är intakt
Vad har hänt?
Tacksam för tips😊

• Exponerad kabelinstallation med urmonterad strömställare och elkontakt bakom kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du spänning till strömställaren?
Är den av samma typ som satt där innan?
Har du kanske kopplat på X-plintarna på nya strömställaren?

Sannolikt felkoppling. Som ovan, har du av misstag använt x-plint?

Bilden du visar ger ingen ledning till vad som kan vara fel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ingen spänning överhuvudtaget
Inte ens till eluttaget som jag inte varit i närheten av, endast lossat för att kolla att allt satt som det skulle

I en del äldre hus med har badrum med golvvärme en egen jordfelsbrytare, kan vara en sån som kan ha löst ut. Kan sitta antingen i elcentralen eller i närheten av badrummet.

Det är riktigt svårt att se vad som är vad i bilden utan blixt och tagen från fel sida... Men är det blå kopplad som tändtråd? Neutral borde inte vara kopplad där. Eller så ser jag helt fel i bilden...

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Det ser ju ut som du har kopplat blå ledare på en av utgångarna på nya strömbrytaren.
Kan förstås vara rätt, men oftast hel-fel…
Ta lite bättre bilder där inkopplingen av strömbrytaren syns.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är riktigt svårt att se vad som är vad i bilden utan blixt och tagen från fel sida... Men är det blå kopplad som tändtråd? Neutral borde inte vara kopplad där. Eller så ser jag helt fel i bilden...
Kopplat med samma färger som tidigare…
Men kan en felkoppling i strömställaren få elen att försvinna i eluttag och golvvärme?

Nej, det är inte säkert om det inte är en helt identisk brytare. Måste titta noga på vad det står på de olika polerna.

Ja, om du brutit vidarekopplingen av neutralledaren (oftast den blå) blir effekten precis så.

B Bengt Olof rogland skrev:
Men kan en felkoppling i strömställaren få elen att försvinna i eluttag och golvvärme?
Om du kopplat ihop fas och neutral så har du kortslutning och säkring löser ut.

Om du inte kopplat vidare fas från strömställare till eluttaget så slutar den fungera samtidigt.

B Bengt Olof rogland skrev:
Blå är på in och inte ut
Finns även blå på ut men exakt så satt färgerna på tidigare strömställare

Inga före-bilder?

Kanske svårt se färger men jag ….tror jag … kopplat enl samma färger som på denna..

• Väggkopplingsdosa med synliga kablar monterade, upplyst från sidan.
    Skapa konto
  • Elektrisk komponent med grön plastdel och anslutningsstift, fastsatt på en metallplatta, synlig i svagt ljus.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.