Campar Campar skrev:
Möblerat om

Kanske inte helt lätt att se, men svarven har fått snurra 180° och byta vägg.

[bild] [bild]
Vad bra, nu kommer du åt huset lättare ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Nu censurerar du ju golvet på bilden men spontant ser det ju riktigt prydligt ut..

Mitt garage som jämförelse..[bild]

Tydligen får det inte komma damm på växterna..
Har du hört talas om "anslagstavlan" fenomenet....
 
Cheesen
Vet med mig att jag läst i nån tråd om nån som undrade om bandslip.... hittar inte den tråden nu men jag tänkte tipsa lite här i alla fall..
Köpte min Meec för några år sedan.... valet av bandslip blev superlätt när jag noterade vilken utmärkt design maskinen har... den går att spänna fast med en tving mot en arbetsbänk men jag använder den mest såhär...
Meec bandslip fastspänd i en blå tving på en arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att priset var fördelaktiga 299:- på kampanj går som inte att förneka att det är kanske det bästa billigverktyget jag någonsin köpt.
Dagens projekt.. har länge noterat att våra smörknivar som vi fått av svärfar håller på att vara utslitna.. nu är det tillverkning av några nya lagom till jul som behövs.
Hemgjord smörkniv av trä med texten "HOME MADE" skriven på skaftet, som ligger på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bandslipen är ett utmärkt verktyg att forma till dylika projekt.
 
  • Gilla
Sturmtiger och 10 till
  • Laddar…
Gjort klart lådfronterna till mitt lilla lådsystem!

Hemmagjorda träfronter på lådor med utskurna handtag, monterade i ett lådsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda trä lådfronter med utsågade handtag för ett lådsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 30 till
  • Laddar…
S
Kopieringsfräst med hjälp av vertikalfräsen, överstycken till ryggstöden (gjutjärnsmöblerna) två olika profiler.

Frästa träprofiler för ryggstöd bredvid sina original i gjutjärn, mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Julklappar åt barnen. Jag gör varsin katapult åt dom, en kopia av Leonardo Davincis design, inte färdig ännu.

53p6LNa.jpg

Jag har ingen träsvarv längre (sålde den förra sommaren, tog för mycket rum) så jag fick svarva på metallsvarven, måste säga det gick väldigt bra, det är ju dock detta med spånen som inte är ås bra för metallverktyg så jag hade dammsugarslangen kopplad under verktyget och en bit läder också för att skydda underlaget och det funkade över förväntan. Kunde förbättras ännu dock.

Mto2He0.jpg

P.S. bild på vad jag går efter, några förändringar gör jag dock i designen
81LeJOx-HgL._AC_SL1500_.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 20 till
  • Laddar…
Håller också på att runda av ett par grejer i julklappsverkstaden.
Person som håller i nyligen tillverkat knivhandtag i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en nyslipad kniv med svart handtag i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 13 till
  • Laddar…
Shit vad fina allas grejor är!!!

Jag påbörjade ett bygge att sätta ihop två barnsängar på höjden och behövde virke i rätt dimensioner. Min Ryobi-såg klarar rätt ok toleranser i mina mått sett.
Vänstra måtten en tunn mittdel. Högra måtten nästan färdig bit, några tag med hyveln bara.
Träplanka i skruvstäd med handskrivna måttangivelser i millimeter förprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cheesen
FreQa FreQa skrev:
Shit vad fina allas grejor är!!!

Jag påbörjade ett bygge att sätta ihop två barnsängar på höjden och behövde virke i rätt dimensioner. Min Ryobi-såg klarar rätt ok toleranser i mina mått sett.
Vänstra måtten en tunn mittdel. Högra måtten nästan färdig bit, några tag med hyveln bara.
[bild]
Måste vara en bra såg... Och en duktig mätare som klarar av hundradels mm.
 
Några skärbrädor klara. Tre handgjorda skärbrädor i olika träslag och mönster på ett mörkt köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 17 till
  • Laddar…
B Bylow skrev:
Några skärbrädor klara.[bild]
Nice. Vilka träslag?
 
Hep Hep skrev:
Nice. Vilka träslag?
Den översta är alm, ek och lön den lilla ek och den vänstra flambjörk
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tröttnad på att patronerna välte varje gång lådan drogs ut. En pelarborr hade förenklat detta lilla projekt otroligt, villhöver införskaffa en sådan i framtiden.
 
  • Organiserad låda med tätt placerade lim-, tätnings- och fogpatroner för att förhindra välta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
TechChad och 16 till
  • Laddar…
Inbillar mig att det är en god ide att lägga allt för mycket tid på att tillverka ringar av segment istället för att slakta en skiva finplywood när sanningen är att jag tydligen missat att plywooden är slut... ;)

Oktagonformad träram på arbetsbänk bredvid vinkelhake och på en stor finplywoodskiva med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handtillverkade träsegment som bildar en ring på en hink, istället för att använda plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Segmenterade träringar som ligger ovanpå varandra på en högtalarkona, arbetsprocess i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisCA och 7 till
  • Laddar…
Bättrat på skärpan på en kökskniv, med enklaste/snabbaste metod här i verkstaden. Arbetsinsatsen är då < 5 min på en sådan här kniv. Det blir bra det med. Katalogpapper är ett någorlunda testmedium.
 
  • Gilla
  • Wow
jac och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.